Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ukjent feil, ustabilitet og Ytelse Problemer.


Anbefalte innlegg

EDIT: Ja jeg vet posten er lang, men for å kunne gi en utfyllende forklaring så kunne den ikke bli kortere, håper dere tar dere tid til å lese gjennom, på forhånd takk.

 

Jeg har nå i lengre tid hatt store problemer med min datamaskin. Selve maskinen ble kjøpt for ca et år siden, og har siden den gang vært av og på med hvor heftige feilene har vært. Hardware har blitt bytta mange en gang uten hell.

Under her følger en liste med Hardware som brukes nå og hvilken hardware som tidligere har vært i maskinen:

 

Hovedkort:

PURE CrossFire 1600 Advantage PC-A9RD480Adv

 

CPU:

AMD athlon 64 3200+

 

RAM:

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB (2x 512)

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512 (2x 256)

 

GFX:

Sapphire radeon x850XT

 

HDD:

Samsung Spinpoint 160GB

Western Digital 200GB (x2)

Western Digital 120GB

 

PCI Enheter:

Soundblaster X-Fi Extreme Music

 

PSU:

Hiper 530W

 

Kjører også en Samsung syncmaster 19" CRT skjerm og DVD brenner som egentlig er ganske uvesentlig.

 

Tidligere har jeg prøvd Følgende:

 

Hovedkort:

Asus A8N SLI

 

GFX:

Sapphire radeon x700

 

Har også prøvd annet minne, men husker ikke hvilken type. Har kjørt OS på to forskjellige Harddisker.

 

Hovedproblemet mitt vil være ustabilitet. Maskinen låser seg helt uten videre uten noe forvarsel. Den yter heller ikke det den skal i spill o.l. Noen spill som feks, Spill som bruker Source Grafikk motoren funker ikke i det hele tatt, skjermen blir svart, og jeg kræsjer tilbake til desktop. BF2 funker heller ikke, Spill som fungerer uten problemer er Counterstrike 1.6, World of warcraft, Quake4, Quake3, TTD (transport tycoon) og Need for speed (MW/carbon), mens generals, warcraft 3 hakker/lagger, og gjør at hele maskinen til tider låser seg og jeg ender opp med å måtte reboote.

 

Iløpet av dette året har jeg prøvd 2 forskjellige BIOS versjoner til begge hovedkortene. Jeg har prøvd begge skjermkortene i begge hovedkort, jeg har også prøvd annet minne og to forskjellige os disker på begge. Jeg har prøvd å kjøre maskinen uten andre komponenter enn akkuratt det jeg trenger men ingen forskjell.

Jeg har også prøvd forskjellige windows utgaver, forskjellige installasjoner, men til ingen hjelp.

 

Strømforsyningen ble også byttet fra en default inwin 350w til hiper 530w.

Datamaskinen har også blitt brukt andre steder så det er heller ikke strømnettet hjemme. Temperaturene er normale til AMD å være så problemet ligger heller ikke der.

 

Minnet har også blitt tester i 2 forskjellige memtest utgaver uten å finne noen feil. De er også satt i rett slots.

 

Ytelses problemene er som nevnt over trege spill men også til tider latterlig lang oppstart. Nå den siste tiden har den blandt annet brukt 2 minutter bare på å starte en tom winamp. Mens Steam, irc, msn osv starter med engang uten problemer. Til tider kan jeg ha en uptime på nesten to uker mens andre ganger går den i stå etter et par timer.

 

Jeg har også opplevd rare lyder, susing nesten hvor volumet går i bølger, disse varierer også i styrke. Klarer ikke finne ut hvor denne lyden kommer fra.

 

Jeg har uheldigvis bare en datamaskin og bruker den til skole/jobb og fritid mange timer daglig, noe som også er grunnen til at jeg ikke har sendt den i retur til komplett.

 

Sannsynligvis har jeg også prøvd endel ting som ikke står her, skal noe til å huske alt, men oppdaterer så fort jeg kommer på mer.

 

Er det noen som får en viss "aha" opplevelse her? Selv sitter jeg uten clue. Føler jeg etterhvert har prøvd alt utenom å sende den inn. Har dere noen forslag til noe jeg ikke har prøvd så skrik ut, jeg prøver alt i håp om at det hjelper.

 

På forhånd Takk.

 

mvh Krister aka. deac

Endret av deac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...