Gå til innhold

Jeg vil lære meg å programmere. Hva og hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lurt på det, men isåfall blir den innebygget i QB45 exe filen som blir laget.

Du deklarerer REM $DYNAMIC på begynnelsen av programmer hvis jeg ikke husker helt feil, og du kan skrive maskinkode med CALL ABSOLUTE, men da må du inkludere qb.lib.

Kort sagt er det lite du ikke kan gjøre i QuickBasic.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kanskje du kan begynne med Game Maker? Da kan du lære "programmerings-tenkemåte" før du går videre med selve programmeringen i Game Maker. Da vil du ha lettere for å lære andre språk etterpå.

Hvis du vil ha et "ekte"/"proft" språk vil jeg anbefale pascal.

7290334[/snapback]

Ignorer det med GameMaker. Det eneste du lærer er ... ingenting egentlig. Det er ikke et skikkelig programmeringsspråk. Knapt et scriptspråk, og det er kunn laget for å "kode spill".

Skrevet (endret)

Min programmeringskurve er slik:

(sleng inn drøssevis av andre språk her og der)

HTML

Pascal (Komputer for alle-guide)

2 års pause

Pascal(samme guide)

Visual Basic for Applications

Javascript (grunnlegende)

PHP

C++ via Dev-Cpp

Visual Basic.NET

Grafisk C++ via Wx-Dev-Cpp

Java (skjønte ingenting)

PHP & Javascript

Lærte meg AJAX

Til en nystartende programmerer ville jeg anbefalt VB.NET på grunn av enkelheten.

Hvis du bestemmer deg for at du liker programmering, kan du finne noe som passer deg bedre, eller bli en ren Windowsprogrammerer (ikke plag meg med Mono)

Men jeg tror du virkelig burde begynt med programmering FØR VK1 hvis du vil bli spesielt god i det...

Selv bruker jeg PHP+JS siden det er så og si platformuavhengig (både på server og clientsiden)

Endret av Kagee
Skrevet (endret)

Skjønner ikke hvorfor alle absolutt skal anbefale VB.net? For det første har jeg i alle fall inntrykk av at C# er kommet for å etterhvert å ta over for VB. I så måte er jo det ikke spesielt strategisk.

Men det største problemet mener jeg er syntaksen, som er veldig forskjellig fra de fleste andre vanlige programmeringsspråk. Så hvorfor skal du begynne med VB, for så å begynne med en "totalt forskjellig" syntaks når du skal ta steget videre? Jeg ser heller ikke hva som er enklere med verken språket eller syntaksen til VB, i forhold til C#.

Dersom du overhode ikke har noen kunnskap om programmering fra før, vil gjerne PHP være det enkleste - i alle fall LANGT enklere enn VB. Her finner du også et overveld av guider og veiledninger - f.eks. på hw.no.

Når du begynner å kunne en del PHP, kan du ganske uproblematisk ta skrittet videre til f.eks. C# eller JAVA. Fordi syntaxen er svært lik. Jeg vil her helt klart anbefale C# - siden du da umiddelbart kommer i gang og får se resultater (vanlige windowsprogrammer som du faktisk kan bruke), noe som er mye mer motiverende enn å lage "java-programmer (min erfaring).

C#/Java har en god del likheter med C++, hvis du vil gå enda lenger.

Endret av Lurifaksen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...