Gå til innhold

Burde jeg bruke kosttilskudd?


FeE

Anbefalte innlegg

Har trena i overkant av et år nå, men det er først nå jeg har blitt innterisert i kosthold. Trener nå 4 ganger i uken, og etter hver trening pleier jeg og spise, bananer og cottage cheese/egg.

 

Holder dette? Eller burde jeg kjøpe meg kosttilskudd? Bare og gi linker. =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Noen som kan anbefale et kosttilskudd da?

7283059[/snapback]

 

Jepp. Multivitamin uten A-/D-vitamin og jern (sjekk gjerne jernmengden i blodet ditt hos en lege). Koster 39,- for en slik boks multivitaminer. I tillegg så bruker du tran, og jeg understreker tran, ingen andre typer.

Lenke til kommentar
Noen som kan anbefale et kosttilskudd da?

7283059[/snapback]

 

Jepp. Multivitamin uten A-/D-vitamin og jern (sjekk gjerne jernmengden i blodet ditt hos en lege). Koster 39,- for en slik boks multivitaminer. I tillegg så bruker du tran, og jeg understreker tran, ingen andre typer.

7300548[/snapback]

 

Hvorfor akkurat uten A/D Vitaminer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Noen som kan anbefale et kosttilskudd da?

7283059[/snapback]

 

Jepp. Multivitamin uten A-/D-vitamin og jern (sjekk gjerne jernmengden i blodet ditt hos en lege). Koster 39,- for en slik boks multivitaminer. I tillegg så bruker du tran, og jeg understreker tran, ingen andre typer.

7300548[/snapback]

 

Hvorfor akkurat uten A/D Vitaminer?

7300588[/snapback]

 

Den trenger ikke være uten A (men de er stort sett det) og D-vitaminer får man nok av i tran.

Lenke til kommentar
Noen som kan anbefale et kosttilskudd da?

7283059[/snapback]

 

Jepp. Multivitamin uten A-/D-vitamin og jern (sjekk gjerne jernmengden i blodet ditt hos en lege). Koster 39,- for en slik boks multivitaminer. I tillegg så bruker du tran, og jeg understreker tran, ingen andre typer.

7300548[/snapback]

Hvorfor bare tran? Inneholder det omega 6 og 9? Er det ikke like greit å kjøpe et omega 3/6/9 tilskudd?

Lenke til kommentar
Noen som kan anbefale et kosttilskudd da?

7283059[/snapback]

 

Jepp. Multivitamin uten A-/D-vitamin og jern (sjekk gjerne jernmengden i blodet ditt hos en lege). Koster 39,- for en slik boks multivitaminer. I tillegg så bruker du tran, og jeg understreker tran, ingen andre typer.

7300548[/snapback]

Hvorfor bare tran? Inneholder det omega 6 og 9? Er det ikke like greit å kjøpe et omega 3/6/9 tilskudd?

7304915[/snapback]

Jeg kjøper EFAomega med omega 3/6/9 men noen er jo sefølgelig imot å kjøpe omega med 6/9. Skjønner ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Noen som kan anbefale et kosttilskudd da?

7283059[/snapback]

 

Jepp. Multivitamin uten A-/D-vitamin og jern (sjekk gjerne jernmengden i blodet ditt hos en lege). Koster 39,- for en slik boks multivitaminer. I tillegg så bruker du tran, og jeg understreker tran, ingen andre typer.

7300548[/snapback]

Hvorfor bare tran? Inneholder det omega 6 og 9? Er det ikke like greit å kjøpe et omega 3/6/9 tilskudd?

7304915[/snapback]

 

Fordi vi får i oss nok omega 6 via maten, fordi omega 9 ikke er en essensiell fettsyre og fordi forholdene mellom fettsyrene har utviklet seg i feil retning i forhold til urmennesket.

 

Interessant lesestoff

 

Dagens vestlige kosthold er rikt på omega-6 fettsyrer fra planteriket samtidig som vi spiser lite marine langkjedede omega-3 fettsyrer fra havet. Ratioen mellom omega-6 og omega-3 fettsyrer i kosten gjenspeiles i kroppens blod og vev. Kroppen trenger både omega-6 og omega-3. Gjennom kosten må vi få tilført de to essensielle fettsyrene alfa-linolensyre (18:3ω-3) og linolsyre (18:2ω-6), som er forløpere for eikosapentaensyre (EPA, 20:5ω-3) og arakidonsyre (20:4ω-6). Arakidonsyre og EPA konkurrerer om å være forløper for dannelsen av eikosanoider (prostaglandiner og leukotriener) i kroppen. Generelt er eikosanoider dannet fra EPA betennelsesdempende, mens eikosanoider dannet fra arakidonsyre er betennelsesfremmende.
Lenke til kommentar
Du kan spise peanøtter, chasewnøtter og andre nøtter også, salta eller usalta. I kylling, linser, er det mye proteiner i også. Så du trenger ikke kjøpe proteinpulver får å få i deg proteiner, :).

7327482[/snapback]

Det er sant, men dagens ungdom har dårlig tid noen ganger og da er det bra og kunne slenge litt havregryn oppi en proteinshake og løpe videre isteden for å ikke spise. Og det er VELDIG vanskelig å få i seg så mye proteiner man må ha i seg i løpet av en dag når du skal bygge musker uten tilskudd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Du kan spise peanøtter, chasewnøtter og andre nøtter også, salta eller usalta. I kylling, linser, er det mye proteiner i også. Så du trenger ikke kjøpe proteinpulver får å få i deg proteiner, :).

7327482[/snapback]

Det er sant, men dagens ungdom har dårlig tid noen ganger og da er det bra og kunne slenge litt havregryn oppi en proteinshake og løpe videre isteden for å ikke spise. Og det er VELDIG vanskelig å få i seg så mye proteiner man må ha i seg i løpet av en dag når du skal bygge musker uten tilskudd.

7329231[/snapback]

 

Jeg kjenner mange digre folk som aldri har brukt proteinpulver, men som vokser som rakkern likevel. Kan jo nevne at kompisen min satt norgesrekord i markløft uten å ha så mye som luktet på proteinpulver.

Lenke til kommentar
Du kan spise peanøtter, chasewnøtter og andre nøtter også, salta eller usalta. I kylling, linser, er det mye proteiner i også. Så du trenger ikke kjøpe proteinpulver får å få i deg proteiner, :).

7327482[/snapback]

Det er sant, men dagens ungdom har dårlig tid noen ganger og da er det bra og kunne slenge litt havregryn oppi en proteinshake og løpe videre isteden for å ikke spise. Og det er VELDIG vanskelig å få i seg så mye proteiner man må ha i seg i løpet av en dag når du skal bygge musker uten tilskudd.

7329231[/snapback]

 

Jeg kjenner mange digre folk som aldri har brukt proteinpulver, men som vokser som rakkern likevel. Kan jo nevne at kompisen min satt norgesrekord i markløft uten å ha så mye som luktet på proteinpulver.

7330209[/snapback]

Han har nok kjøpt kjøtt for alle pengene ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...