Gå til innhold

hovedkort for 478 PPGA


uNF

Anbefalte innlegg

Min laptop med Intel Pentium M (Banias) prosessor begynner å holde dårlig sammen. Maskinen er jo snart 3 år så det er kanskje ikke så raskt.

Dog selv om selve "plastikken" rundt er rotten tenkte jeg at jeg kunne bruke cpuen, ramen og disken til å lage en stasjonær maskin ut av(stillegående og tålelig rask): CPUInfo identifiserer den som en 478 pins PPGA socket.

Det jeg da tenker på, hva slags hovedkort må jeg da ha for å få plassert cpuen min? Vanlig socket 478 vil fungere?

Ramen er vel SO-DIMM ram, disse passer ikke på vanlige hovedkort? (kjøpe litt ram skal jeg alltids klare)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg da tenker på, hva slags hovedkort må jeg da ha for å få plassert cpuen min? Vanlig socket 478 vil fungere?

Vanlig socket 478 fungerer ikke (pin layout er forskjellig - edit: rettelse pinout og keys er forskjellig), og neppe so-dimm heller dessverre. Har du noe nærmere om hvilken utgave Banias? Se sPec#

 

Jeg tror CPU'n kan passe i855GMEm-LFS fordi jeg mistenker at den kjører 400MHz FSB. Kortet er ett av

få "mobil-kort" som takler det. Eventuelt så blir det en dyr og ikke særlig rask maskin.

 

Mht. harddisken så fins det adaptere som kan kjøre en 2,5" disk fra standard IDE, men det må du eventuelt kjøpe, og en treig mobildisk drar ytelsen enda mere ned.

Endret av Zink
Lenke til kommentar
Det jeg da tenker på, hva slags hovedkort må jeg da ha for å få plassert cpuen min? Vanlig socket 478 vil fungere?

Vanlig socket 478 fungerer ikke (pin layout er forskjellig - edit: rettelse pinout og keys er forskjellig), og neppe so-dimm heller dessverre. Har du noe nærmere om hvilken utgave Banias? Se sPec#

 

Jeg tror CPU'n kan passe i855GMEm-LFS fordi jeg mistenker at den kjører 400MHz FSB. Kortet er ett av

få "mobil-kort" som takler det. Eventuelt så blir det en dyr og ikke særlig rask maskin.

 

Mht. harddisken så fins det adaptere som kan kjøre en 2,5" disk fra standard IDE, men det må du eventuelt kjøpe, og en treig mobildisk drar ytelsen enda mere ned.

7281922[/snapback]

 

dvs et slikt: https://prisguiden.no/product.php?productId=23453 ? 479M som de kaller det..utrolig nok.

Meningen er å kjøre det her som server, så den er mer enn rask nok. (raskere enn min gamle 1ghz uansett).

Kan lønne seg å svi på 50 lapp ekstra og få et bedre chipset?

https://prisguiden.no/product.php?productId=48587

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...