Gå til innhold

Rettigheter med defekt kamera


Anbefalte innlegg

Som sagt før, det medfører ingen kostnad for butikken å prøve å sende kameraet inn til reparasjon.
Såvidt meg bekjent må buttiken uansett betale frakt inn til verkstedet, om det er reklamasjon, garanti eller reprasjon. Så helt kostnadsfritt er det vel ikke.
De fleste av våre importører/verksteder bekoster budbil. Vi ringer verkstedet, og de bestiller budbil på sin egen regning. Noen få av verkstedene (de vi sender aller færrest kamera til) krever at vi sender det pr. post. Hvor mye det koster, varierer jo fra kamera til kamera, men noen formue kan man neppe påstå at det er.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om en kunde kommer med 5 år gammelt, 2 mpx kamera med 0,8" skjerm, som kostet 3000kr nytt, så lønner det seg ikke altid å reparere. Du får som regel et vesentlig bedre kamera til 799 kr i dag.

 

Poenget mitt er at 5 års reklamasjonsrett på et slikt produkt kanskje er litt for lenge. Skal kunden da ha et nytt kamera til 799 kr, eller skal kunden ha et nytt kamera som er verdt 3000 kr i dag? Jeg bare ser for meg krangling...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Som sagt før, det medfører ingen kostnad for butikken å prøve å sende kameraet inn til reparasjon.
Såvidt meg bekjent må buttiken uansett betale frakt inn til verkstedet, om det er reklamasjon, garanti eller reprasjon. Så helt kostnadsfritt er det vel ikke.
De fleste av våre importører/verksteder bekoster budbil. Vi ringer verkstedet, og de bestiller budbil på sin egen regning. Noen få av verkstedene (de vi sender aller færrest kamera til) krever at vi sender det pr. post. Hvor mye det koster, varierer jo fra kamera til kamera, men noen formue kan man neppe påstå at det er.

7293650[/snapback]

 

Et 5år gammelt kamera kan rett og slett ikke måle seg med samtlige billig kamera idag, ting skjer heldigvis på teknologifronten og det er jo utelukkende positivt. Hva nypris på kamera har lite å si dersom man ser på hva man får idag som et erstatningskamera, eller et kamera til samme pris. Så å heve kjøpet og få penger igjen er en mulighet, men svært vanskelig å få godkjent av hver enkelt produsent. Produsent har 2 utbedringsforsøk på tidligere feil, av samme type mangel, og ved innsending av kamera for tredje gang med samme feil, har kunde krav på å få hevet kjøpet. Enten ved å fåpenger igjen eller et produkt som har tilsvarende eller bedre spesifikasjoner. Jeg jobber daglig med å sende inn mobil, foto og videokamera og alt mulig annet som selges på en Expert butikk. Kostnadsmessig for vår bedrift å få sendt noe inn til garanti/reklamasjonsbehandling er kun min timelønn. Vi har ferdigfrankerte lapper som vi bruker til å sende produktene pr post til verksted, og verksted tar regning til den respektive produsent, DERSOM mangelen på produktet er innenfor det som blir dekket av reklamasjon/garanti. At enkelte kunder dypper mobilen eller kameraet sitt i tequila eller graver det ned i sand er jo selvfølgelig ikke noe man kan reklamere på, da det ikke er en feil som har oppstått fra produsent, men selvpåført. Også andre ting slik som f.eks. laserhode til en minidisc, det er en slitedel og dermed ikke 5års reklamasjonsrett. Men tilbake til saken, så er i hovedsak kompaktkamera som mottas som oftest skadet fra forbrukeren og svært sjeldent noe som er fra produksjonen av kamera. Det gjør meg ingenting åsende det inn som en reklamasjon, så lenge forbrukeren vet at dersom det ikke dekkes av reklamasjon så vil det komme en regning for prisoverslag samt frakt ned til verksted og opp til forbruker igjen dersom han ikke ønsker det reparert i henhold til pristilbud.

 

Alt i alt, bærbare produkter bør strengt tatt ikke ha lengere enn to års reklamasjon og et års garanti, men som det står i loven så utvises det skjønn i forhold til produktets art og funksjoner, i tillegg til hvor dyrt det var å kjøpe.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...