Gå til innhold

Søker anbefaling til amatørkamera opptil 17k


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en ung (17år) filme-entusiast, elsker å lage gode filmer (alt er relativt;) ), og har en masse konsepter i hodet jeg gjerne skulle få satt på film. Jeg er fullstendig klar over at det ikke er kameraet som skaper filmen noe mer enn personen bak kameraet, men jeg vil gjerne ha kvalitetsutstyr som varer en stund og gir meg god kvalitet + lyd. Og som kanskje har en god salgsverdi senere også, slik at jeg kan oppgradere på et senere tidspunkt.

 

Derfor trenger jeg anbefalinger! =)

 

Jeg har hørt mye bra om Panasonics NV-GS serie (er det mye forskjell innbyrdes i denne serien?), samtidig har jeg også hørt veldig mye bra om Canon's DM XM2, som er et vesentlig prisnivå opp fra GS500. Nå har jeg kun sett klipp fra DM XM2 og kjempebillige kameraer. Så har noen eksempelklipp fra kameraer til ca 10k? Er det verdt de nesten 10k mer for DM XM2? Trenger jeg det?

 

I tillegg er det kommet en rekke nye HD kameraer fra Sony i det siste, på hakket over 10k. Jeg vet HD-debatten er sterk her på forumet, særlig fordi det ene kameraet ikke kommer med mic-inngang, men har disse det? Og er de mer attraktive enn det første?

 

Tusen takk på forhånd=)

 

Mvh,

Joachim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God kvalitet + god lyd på budsjett er alltid interessant...

Hvis 17k er absolutt maks bør du tenke over evnt tilbehør du trenger, mic, stativ, batteri osv.

Det eneste som er helt sikkert, hold deg unna harddisk/dvd baserte kameraer for massene, de er så godt som ubrukelige å redigere fra, tape er det som gjelder en stund til.

 

Gs500 + Røde videomic er er en fornuftig pakke og du vil fremdeles ha penger igjen til en del tilbehør. Og dette kan du kjøpe nytt.

 

Skal du videre oppover på prisskalen dukker det opp noen hdv kameraer, men feks. rimligste hc3 fra sony er ubrukelig siden den ikke har inngang for ekstern mic.

Av hdv så blir neste på pristrinnet, Canon HV10 HDV eller Sony HDR-HC1E. Du skal og være klar over at hdv krever MYE mer av maskinen du skal redigere på og det er ikke all programvare som takler hdv, husker ikke i farta om forbruker hdv'ene er switchbare mellom hdv og dv...

 

Ett annet alternativ er å kjøpe brukt, Vx serien fra sony, xm1/2 fra canon, dvc30 fra panasonic skal og være mulig å oppdrive til innefor budsjett. Litt vanskligere, men det burde være fullt mulig å oppdrive sony pdx10 til den prisen.

 

Spørsmålet er som sagt hvor mye du må bruke på annet tilbehør, kamera er en del av budsjettet man på langt nær hele.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt mye bra om Panasonics NV-GS serie (er det mye forskjell innbyrdes i denne serien?), samtidig har jeg også hørt veldig mye bra om Canon's DM XM2, som er et vesentlig prisnivå opp fra GS500.

Det er selvfølgelig litt forskjeller innbyrdes i serien, men det starter jo med NV-GS37: bra

NV-GS180: litt bedre

NV-GS280/300: enda litt bedre

NV-GS300: veldig bra

 

Ser du vurderer DM XM2 og likesinnede, vil jo bare minne deg på at de er fysisk veldig store da. De er kameraer du neppe tar med bare for å kunne filme noe hvis det dukker opp, de er mer til planlagt filming... Hvis du har et rimelig mini-DV-kamera til den typen filming, er situasjonen selvfølgelig en annen. Har selv filmet noe med en forgjenger til DM XM2 (husker ikke lenger modellen), og det var et veldig bra kamera, for all del, men jeg ville ikke tatt det med på ferie eller i bryllupet til en venn.

 

Likevel - jeg tror du vil bli storfornøyd med en NV-GS500, som har mange "profesjonelle" egenskaper i et svært kompakt format, i hvert fall i forhold til den overnevnte klassen... Tror du vil få mer igjen for å bruke litt mindre penger på selve kameraet, og litt mer penger på ekstrautstyret, som stativer, batterier, videolys, vidvinkelkonverter, mikrofoner etc. Skikkelig kvalitet på ekstrautstyret gjør at du kan ha det i flere kameragenerasjoner, og vil være en langt "tryggere" investering enn selve kameraet, i tillegg til at det gjør kvaliteten på den filmen du tar opp bedre.

 

Jeg er i hvert fall ikke i tvil om at jeg ville valgt denne løsningen, fremfor "bare" et dyrere kamera. Blir som å kjøpe ny BMW det - ville heller valgt en 3-serie med masse ekstrautstyr enn en ribbet 5-serie :o)

 

Edit: Så du ville ha test-klipp også. ZtilongZ la ut et testklipp fra NV-GS500 her i sommer, men han har fjernet det. Du kan jo sende en PM til ham, og høre om han kan sende deg det, evt. et annet...

 

Selv har jeg "bare" NV-GS37, som jeg er veldig fornøyd med, og har fått masse skryt ellers også, ligger et testklipp (som egentlig skulle demonstrere zoomen/optikken mer enn bildekvaliteten generelt) her. Du kan jo regne med at de høyere modellene er bedre på omtrent alle områder, unntatt at den optiske zoomen ikke har så stort brennviddeområde. NV-GS37 har bedre vidvinkel enn NV-GS500 (ca 36 vs 45 mm 35mm-ekvivalent), og nesten 2x lenger tele (1072 vs 540 mm 35mm-ekvivalent), ellers er NV-GS500 bedre på alt...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...