Gå til innhold

HI8 til PC


Anbefalte innlegg

Temaet har antagelig blitt berørt mange ganger, men jeg spør nå likevel.

 

Har et gammelt HI8 kamera liggende og har forstått at tiden er inne for å digitalisere filmene, dersom jeg ikke skal risikere at filmene går i oppløsning.

 

Jeg trenger et "godt nok" digitaliseringskort, eller noe tilsvarende på USB eller FW, og en programvare som gjør jobben enkel. Filmene skal brennes i høy kvalitet på DVD og antagelig lagres ukomprimert på en harddisk, deretter lagres i en grei kvalitet på PCen for avspilling via XBOXen i stua.

 

Utstyret skal kun brukes til dette formålet - trenger derfor ikke ytelse utover det som er rimelig med utgangspunkt i HI8-formatets egenskaper.

 

Ber om innspill basert på erfaring om hvilke digitaliseringskort/-løsninger som egner seg til oppgaven. Gjerne også råd fra deg som allerede har vært gjennom prosessen, dersom du har funnet spesielt gode programmer eller annet. Det er ca. 10-12 90 minutters taper som skal digitaliseres.

 

Og hvis noen tilfeldigvis har noe liggende og som er tilsalgs - håper jeg å høre fra dere.

 

Bjørn Tore

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har digitalisert ved hjelp av TV-Kort. Bruker Hercules Smart TV 2 som var ett rimelig og godt PCI-basert TV-kort. Da setter du bare vanlig video ledning fra kameraet og inn i TV-kortet, og tar opp med medfølgende eller ekstern programvare.

Jeg bruker ekstern programvare (dvs. Nero Vision til opptaksprosessen). Til normal avspilling bruker jeg medfølgende programvare. Grunnen til jeg bruker Vision for opptak er fordi den kan gjøre alt klart til å brenne rett på DVD.

Forresten, når det er snakk om HI8 kamera, så trenger du vell strengt tatt ikke verdens best kort for det. Kvaliteten er somregel lav uansett.

 

Edit: Spille av egenbrente filmer på Xbox trodde jeg strengt tatt ikke var mulig..? Funker på PS2, men har aldri fått det til på Xbox..

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

Hei Steffen og takk for tipset.

 

Du kan spille av hva som helst på XBOXen, bare du sender den til "dr. modde" en liten tur først.

 

XBOX med XBOX Media Center 2.0 på norsk er helt rått - les mer om XBMC her:

http://xboxmediacenter.com/index.php

 

Jeg har stor glede av vise bildene og filmene mine med mine XBOXer (jeg har tre:-)). Bilder, musikk og filmer for voksne streames over nettet fra PCen i kjelleren, barnefilmer og spill ligger på hvert box (lastet opp med FTP).

 

Send meg en mail hvis du vil ha kontaktinformasjon på noen som gjør "moddingen" for deg.

 

Bjørn Tore

Lenke til kommentar

Du kan streame alt du vil over nett, og laste opp til XBOX alt du vil fra PC via vanlig FTP.

 

Når det gjelder ulovligheten, så er nok ikke jeg den rette til å mene så mye om det. Jeg har kjøpt XBOXen og betrakter den som min eiendom. Hva jeg velger å gjøre med den, kan jeg vanskelig se at Microsoft eller noen andre kan legge seg borti.

Garantivilkårene derimot, de ryker den dagen du velger å modifisere den - det må du ta høyde for. Litt avhengig av modifiseringen, så antar jeg at XBOX Live kanskje også vil være en utfordring.

 

Modda XBOX med Xbox MediaCenter er en drømmeboks og mediacenteret er til og med på norsk.

 

Jeg har en box med 250GB harddisk i og har lagt opp ungenes barnefilmer i divx/ avi-format på den. Spillene til ungene får økt levetiden betraktelig, når DVD-platene kan lastes inn på harddisken og original DVDene legges på hylla.

 

Jeg ser bildene og privatfilmene mine på TVen i stua - streamet over mitt trådløse nett. Musikksamlingen også - den streamer jeg fra PCen over nett. Har kjøpt til ett par herlige Klipsch B-2 høyttalere og en søt liten digital(?) forsterker, så XBOXen og TVen er nå blitt stereoanlegget i stua.

 

Film-modulen i XBMC spiller absolutt alt av tilgjengelige videoformater - den spiller i tillegg filmer direkte fra ISO/IMG-filer og RAR-arkiver (uten at du behøver å pakke opp).

 

Værmelding fra The Weather Channel (de største norske byene) har du synlig til en hver tid og i tillegg kan du legge inn RSS-feeds fra de webstedene du ønsker.

 

XBMC er koblet opp mot IMDB, slik at du kan laste ned film- og platecover direkte.

 

Ny versjon av XBMC er under utvikling - det neste som kommer nå er integrert nettleser, slik at du kan lese web direkte fra XBOXen din.

Du kan laste ned uttallige scripts - for egen del synes jeg det er morsomt å følge med på YouTube.

 

Jeg har også hørt at det jobbes med en såkalt PVR-pakke, slik at du kan bruke XBOXen til å ta opp fra TV på.

 

Det neste jeg skal ha på plass nå, er å legge inn Linux med Mozilla Firefox. Det finnes en egen, liten Linux for XBOX (X-DSL) til dette formålet.

 

Alt dette betjener du med XBOXens multimedia/ DVD-fjernkontroll, eller spillkontrolleren. Det er så enkelt og elegant at mine 3 små (6-10 år) ikke har noen problemer med å betjene den.

 

Kan ikke forstå hvorfor folk kjøper seg mediacenter PCer til mer enn 10000 kroner, når du kan få en ny XBOX, ferdig modda og med 320GB Harddisk for rundt 3.000 ny - kanskje rimeligere hvis du søker på Finn.no. Har du en box som du vil modifisere, så kan du nok få det gjort for rundt 1.500 kroner + frakt tenker jeg. Dersom du dropper stor harddisk og bare vil bruke den til multimediaavspilling over nett, så kommer du vel i mål under det også tenker jeg.

 

BT

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...