eivindbirkeland Skrevet 10. november 2006 Rapporter Del Skrevet 10. november 2006 Har en Dell bærbar som har sluttet å ta strøm. Jeg har målt at adapteren leverer ut, så problemet er antagelig selve maskinen. Maskinen ble kjøpt i juni 2002, og hører dermed (etter det jeg forstår) inn under kjøpsloven fra 1988. Kan jeg reklamere på dette? Lenke til kommentar
grebnord Skrevet 11. november 2006 Rapporter Del Skrevet 11. november 2006 Har en Dell bærbar som har sluttet å ta strøm. Jeg har målt at adapteren leverer ut, så problemet er antagelig selve maskinen. Maskinen ble kjøpt i juni 2002, og hører dermed (etter det jeg forstår) inn under kjøpsloven fra 1988. Kan jeg reklamere på dette? 7261002[/snapback] Tror all reklamasjon er på 5 år? Det er vanlig "brunevarereklamasjon".. Hvor gammel er pc`n? Lenke til kommentar
eivindbirkeland Skrevet 11. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. november 2006 Tror all reklamasjon er på 5 år? Det er vanlig "brunevarereklamasjon".. Hvor gammel er pc`n? 7261722[/snapback] Den ble som sagt kjøpt i juni 2002 og er dermed litt over 4 år nå, så det hadde passet meg fint om det var 5 år... (Og at Dell godkjenner det, selvfølgelig...) Lenke til kommentar
Loko Skrevet 11. november 2006 Rapporter Del Skrevet 11. november 2006 Enkleste er vel å ringe og høre hva dell sier Lenke til kommentar
fose Skrevet 11. november 2006 Rapporter Del Skrevet 11. november 2006 Det følger av forbrukerkjøpsloven §62 at denne gjaldt fra 1. juli 2002, og at den kun gjelder avtaler som sluttes etter at loven trådte i kraft. Som du selv har lagt til grunn er det således kjøpsloven som skal anvendes i ditt tilfelle. Før forbrukerkjøpsloven trådte i kraft inneholdt kjøpsloven en del egne "forbrukerbestemmelser", som altså ble tatt ut av loven i forbindelse med at Forbrukerkjøpsloven trådte i kraft. På det tidspunktet du kjøpte pc-en fastsatte kjøpsloven §4 at loven ikke kunne fravikes til ugunst for kjøper så lenge det var snakk om et forbrukerkjøp. I §32(3) ledd stod det det at når kjøpsgjenstanden eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, så er reklamasjonsfristen 5 år. Min konklusjon er således at så lenge den bærbare er ment å ha vesentlig lengre levetid enn 2 år, så er reklamasjonsfristen 5 år. Dette var også regelen da du kjøpte din pc, men da fulgte dette av kjøpsloven §32. Lenke til kommentar
eivindbirkeland Skrevet 12. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. november 2006 (endret) Enkleste er vel å ringe og høre hva dell sier 7264902[/snapback] Selvfølgelig. Det skal jeg også gjøre, men likevel greit å forhøre seg litt først. Min konklusjon er således at så lenge den bærbare er ment å ha vesentlig lengre levetid enn 2 år, så er reklamasjonsfristen 5 år. Dette var også regelen da du kjøpte din pc, men da fulgte dette av kjøpsloven §32. 7265099[/snapback] Håper bare Dell er enig... Endret 12. november 2006 av eivindbirkeland Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå