Gå til innhold

Problemer med bærbar - reklamasjon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har en Dell bærbar som har sluttet å ta strøm. Jeg har målt at adapteren leverer ut, så problemet er antagelig selve maskinen.

 

Maskinen ble kjøpt i juni 2002, og hører dermed (etter det jeg forstår) inn under kjøpsloven fra 1988.

 

Kan jeg reklamere på dette?

7261002[/snapback]

 

Tror all reklamasjon er på 5 år? Det er vanlig "brunevarereklamasjon".. Hvor gammel er pc`n?

Lenke til kommentar

Det følger av forbrukerkjøpsloven §62 at denne gjaldt fra 1. juli 2002, og at den kun gjelder avtaler som sluttes etter at loven trådte i kraft.

 

Som du selv har lagt til grunn er det således kjøpsloven som skal anvendes i ditt tilfelle.

 

Før forbrukerkjøpsloven trådte i kraft inneholdt kjøpsloven en del egne "forbrukerbestemmelser", som altså ble tatt ut av loven i forbindelse med at Forbrukerkjøpsloven trådte i kraft.

 

På det tidspunktet du kjøpte pc-en fastsatte kjøpsloven §4 at loven ikke kunne fravikes til ugunst for kjøper så lenge det var snakk om et forbrukerkjøp. I §32(3) ledd stod det det at når kjøpsgjenstanden eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, så er reklamasjonsfristen 5 år.

 

Min konklusjon er således at så lenge den bærbare er ment å ha vesentlig lengre levetid enn 2 år, så er reklamasjonsfristen 5 år. Dette var også regelen da du kjøpte din pc, men da fulgte dette av kjøpsloven §32.

Lenke til kommentar
Enkleste er vel å ringe og høre hva dell sier

7264902[/snapback]

Selvfølgelig. :) Det skal jeg også gjøre, men likevel greit å forhøre seg litt først.

 

Min konklusjon er således at så lenge den bærbare er ment å ha vesentlig lengre levetid enn 2 år, så er reklamasjonsfristen 5 år. Dette var også regelen da du kjøpte din pc, men da fulgte dette av kjøpsloven §32.

7265099[/snapback]

Håper bare Dell er enig... :)

Endret av eivindbirkeland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...