Gå til innhold

film framkalling og kopiering

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.

er ein gutt som liker å drive på med mørkerom. men er i den situasjon at eg nå må gå til anskaffing av kjemikalier til film framkalling å papir kopiering. trenger også papir. har tiligare hatt ein lærar som sto for alle desse innkjøpa, så eg veit ingenting om det. var inne på fotoimport og såg. men der var det mange ulike typar. nokon som kan gje meg ein rettleing på kva eg bør kjøpa?

vil ha papir med variabel kontrast, men trenger også fiilter for dette....

takker for alle respons på forhand

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er mere "mitt perspektiv" enn supre råd, så du får ta det for hva det er verd.

Jeg syns det er ålreit å bruke agfa rodinal (1:25) til filmene og agfa agefix (1:5-7) som fiks til både papir og film. Rodinal er helt streit, og jeg innbiller meg at den er litt "tilgivende" og at den gir helt ok resultater til 20x30-kopiering i alle fall. Til papir har jeg brukt neutol (husker ikke forholdet), mest fordi det er det som har vært tilgjengelig på mørkerommet jeg bruker (har ikke forstørrer hjemme).

Jeg har tidligere brukt Ilford MGIV og no Agfa-papir, men sist jeg kjøpte papir prøvde jeg Varycon, som var rimelig og bra. Likte glossen veldig godt, mens det matte varyconpapiret ikke overbeviste så mye.

Som sagt, mitt perspektiv - og om ikke det gir deg max kvalitet, så får du i alle fall en forholdsvis drøy og rimelig løsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...