Gå til innhold

7800gtx, klarer det å kjøre HD 1080p?


FooKer

Anbefalte innlegg

Venter på en ny 40" sony som støtter 1080p, og lurer på hvilke skjermkort jeg må ha for å kunne kjøre 1080p med best kvalitet. Da snakker jeg om full kvalitet og post prosessering av bilde, det fins billigere kort som kan kjøre 1080p men de klarer ikke etterbehandlingen som gir bedre kvalitet.

 

Jeg har nå et gainward gs 7800gtx 256mb kort som jeg tenkte å sette i pcen som jeg skal kjøre filmer fra. Men er det godt nok, eller må jeg ha f.eks nyere ATI kort med 512mb for å få max bildekvalitet?

 

(Har hørt at nyeste nvidia drivere sammen med puredvd softwaren funker veldig bra.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den skal greie det fint :)

Bare å koble til maskinen på en av inngangen som faktisk støtter oppløsningen og skru på maskinen og sett oppløsningen til 1920x1080 så er vell det i boks :)

 

7800gtx skal vell støtte den oppløsninga etter det jeg vet :)

 

Jeg drev å funderte på hvorfor jeg ikke fikk til 1360x720 selv. Men det funka plutslig etter en restart...

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Den skal greie det fint :)

Bare å koble til maskinen på en av inngangen som faktisk støtter oppløsningen og skru på maskinen og sett oppløsningen til 1920x1080 så er vell det i boks :)

 

7800gtx skal vell støtte den oppløsninga etter det jeg vet :)

7236895[/snapback]

 

Såvidt jeg har skjønt så gjør skjermen all bildeprocesseringen som trengs, den trenger bare et ordentlig digitalt signal inn for å få best mulig kvalitet. Det fine med digitalt er nettop at det er digitalt... spør programmet/DVD'en/PC'en om å få fargen R200 G150 B170 så er det akkurat den fargen kortet vil sende signal ut på og akkurat den fargen skjermen etter beste evne vil gjengi.

 

Når du tenker etterbehandling så mener du muligens hvordan PCen takler DVD avspilling og andre medier, og her er det flere faktorer som spiller inn. Hvordan den dekoder informasjonen, hvilket program du bruker for avspilling, og ja, også om PCen bruker grafikk kortet til dekoding. Her får du garantert best resultater med en high-end speparat DVD avspiller, men 7800GTX skal visst være av de bedre kortene på PC for slike ting.

 

Bruker for tiden mitt 7800GTX med en skjerm på 1920x1200 i oppløsning og dette takler den fint. Har nå bestillt en skjerm med oppløsningen 2560x1600 som jo er ganske så mye mer enn 1080p trenger og den skal visstnok klare det også men her har jeg ikke klart å finne noe bra svar (kontakten på kortet må være dual-link, noen sier den er det andre sier den ikke er det... får vente å se hva som skjer!)

 

Må nevne jeg ikke er noen proff på dette med skjermkort men har tilfeldigvis akkurat sett litt på disse tingene selv og dette er hva jeg har fått med meg så langt. Correct me if I'm wrong :)

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar
Såvidt jeg har skjønt så gjør skjermen all bildeprocesseringen som trengs, den trenger bare et ordentlig digitalt signal inn for å få best mulig kvalitet.

7236954[/snapback]

Når du sender ut 1080p fra skjermkortet har allerede PC-en tatt seg av brorparten av bildebehandlingen (deinterlacing og skalering), så hvis TV-en har støtte for det vil den vise bildet med 1:1 pixelmapping. 7800GTX holder til å spille av det som finnes av HD, men resten av maskinen bør jo også være noenlunde oppegående.

 

FooKer: Er det en TV med native 1080p du har kjøpt (W/X2000)?

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Såvidt jeg har skjønt så gjør skjermen all bildeprocesseringen som trengs, den trenger bare et ordentlig digitalt signal inn for å få best mulig kvalitet.

7236954[/snapback]

Når du sender ut 1080p fra skjermkortet har allerede PC-en tatt seg av brorparten av bildebehandlingen (deinterlacing og skalering), så hvis TV-en har støtte for det vil den vise bildet med 1:1 pixelmapping. 7800GTX holder til å spille av det som finnes av HD, men resten av maskinen bør jo også være noenlunde oppegående.

 

FooKer: Er det en TV med native 1080p du har kjøpt (W/X2000)?

7237008[/snapback]

 

Er en Sony w2000 40" jeg venter på så ja, native 1080p.. Kjøper igjennom jobben så jeg får en fin pris, og det vi har googlet oss til av tester så er vel det eneste negative noen har kommet med designet, som er litt kjedlig. Men det er vel en smakssak.

 

Cpu kraft er ikke problem på pcen, er en dual opteron maskin, som jeg bruker som filserver. Kjører win x64 på den nå, men tror jeg skal over på win.mediasenter, da jeg er usikker på hvor bra codex'ne funker under x64.

 

Har ikke stresset så mye med codexer, men er det noen som har den ultimate guide eller codex pakke til hd filmer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...