Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til forsterker?


Anbefalte innlegg

Hva trenger jeg av forsterker?

 

Jeg har følgende : http://www.jvc.no/product.php?id=CS-HX646&catid=100029

i dørene foran,bak har jeg et par på 150w - 4ohm - 6"*9"

Er usikker på spec'en på disse da jeg fikk de av en kamerat.

 

Jeg går da utifra at jeg trenger en 4-kanals forsterker på 4*100-150 watt,noen som har noen gode tips?

Endret av BacardiKillah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så faktisk på den første tildligere idag..fristet veeldig!

Men lurer på et par ting..

 

 

 

600 Watt

 

4 x 55 Watt RMS @ 4 Ohm, Ka betyr det ?trodde den kunne gi 600w/4=150?

 

4 x 75 Watt RMS @ 2 Ohm

 

2 x 150 Watt RMS @ @ 4 Ohm

 

Jeg hadde tenkt å få 150w ut til hver høyttaler,så jeg fikk utnyttet fullt ut.

Altså 4 x 150w,eller må jeg ut med mange tusen da?

Jeg har vurdert Subwoofer men det for komme til slutt,kjøpe en ting om gangen.

Jeg kan ikke mye om bilstereo som du sikkert skjønner..

 

 

Men et stooooooort problem..

JEG HAR IKKE PENGER :cry:

 

Men får no bare spare litt da,så får jeg se ka jeg får råd til etter jul..

Det bunner jo alltids ned hvor du prioiterer pengene...

Lenke til kommentar

Jeg ville kalt de der 6*9 tommerene for en dårlig start :tease: .

 

Når det gjelder watt til frontsett og rear fill skal du ikke tenke på det i det hele tatt. Det er viktigere at du har en kvalitetsforsterker, enn en som pøser ut masse watt uten mål og mening.

 

Men så kommer jo den morsome delen, hva skal man anbefale. Den der Rockforden er jo et ganske sikkert valg da. Når du blir lei den er det jo bare å selge den videre. Folk liker merke, og kjøper det gjerne brukt.

 

Hva med:

 

US Amps XT800.4

US Amps XT1600.4

Endret av Defus
Lenke til kommentar

*Gjespe*

 

Nei, det der er bare bortkastet. For det første gir de fleste firekanaler rundt 60 watt rms, altså mer en de der to kanalene gjør. Dessuten er det tull bare tull med to stk to kanalere med mindre du skal kjøpe seriøst frontsett og bi ampe det eller noe lignende.

 

Ta å gå på morel.no sin webshop og se på de to fire kanalerene jeg anbefalte, hvis jeg husker riktig skal de være de første du ser når du klikker på fire kanaler.

Endret av Defus
Lenke til kommentar

Sjekket ut US Amps XT800.4 og US Amps XT1600.4

Likte veldig godt sistnevnte, men litt ut av prisklassen min. :(

 

Tror nok jeg kommer til å sikte inn mot JBL GTO-4060 Jubileumsmodell,

siden den er litt rimeligere..

Men kommer ikke til å kjøpe før i januar,regner med jeg har greidd å spare til da,så mye kan jo skje..

Kan alltids komme over noe fint i bruktdisken og,du vet aldri!

Lenke til kommentar

Brukt kan være et veldig godt alternativ! Selv plukket jeg opp en "old-school" Xtant 4180C på ebay for latterlige 1500,- ferdig levert på døra. Oppgitt til 4x45w, men med 60A sikring leverer den glatt 4x90w ved bare 12V ;)

 

Xtant-1.jpg

 

Og Defus og Turbogubbe: jobber dere for (eller får provisjon av salg for) hhv. Morel og Bilradiospesialisten? Godt mulig jeg tar feil, det hadde bare vært mye bedre om dere opplyste om det når dere kom med anbefalinger DERSOM dere har noen tilknytning til forhandlere utover et rent kundeforhold...

Endret av epifant
Lenke til kommentar
Og Defus og Turbogubbe: jobber dere for (eller får provisjon av salg for) hhv. Morel og Bilradiospesialisten? Godt mulig jeg tar feil, det hadde bare vært mye bedre om dere opplyste om det når dere kom med anbefalinger DERSOM dere har noen tilknytning til forhandlere utover et rent kundeforhold...

7237741[/snapback]

Her kan jeg klarere opp!

Ingen av de ovennevnte har noe forhold til oss i Norsk Elektroakustikk!

For å være helt ærlig så vet jeg ikke hvem disse to personene er.

 

Mvh

Pål

Innehaver av www.morel.no

Lenke til kommentar

"Brukt kan være et veldig godt alternativ! Selv plukket jeg opp en "old-school" Xtant 4180C på ebay for latterlige 1500,- ferdig levert på døra. Oppgitt til 4x45w, men med 60A sikring leverer den glatt 4x90w ved bare 12V"

 

Er det bare til å fyre i større sikring da?

Da skal vel du ha god peiling ka du driver med,det må jo dra mye mer strøm enn ka den er beregnet på

P=U x I

90W=12V x 7,5A

7,5 x 4 =30A

 

Er ikke det fare for overbelastning på komponenter/varmeutvikling/kortslutning eller ta knekken på batteri el no sånt da?

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om større sikring nei, det står 60A sikring i den originalt. Ser nå at jeg forklarte meg litt dumt. 12V x 60A = 720W. Del på to for å kompensere for det som går bort i varme, og man står igjen med 360W, fordelt på 4 kanaler = 90W på hver.

 

Dette vil si at forsterkeren har godt headroom, eller evne til å gi på når det virkelig trengs for å forklare det enkelt :) Det skal nevnes at den kostet ca. 7.990,- i sin tid.

 

På eBay finnes det fremdeles endel brukte Xtant-forsterkere fra omtrent samme periode. Men gå for de som likner på den jeg har, de nyere modellene skal være dårligere. Jeg kjøpte min fra JNMaudio, og har ingenting å utsette på ham. Topp service :thumbup:

 

EDIT: gamle Soundstream class A, MTX Thunder, Phoenix Gold, Adcom ++ er også veldig gode forsterkere som kan kjøpes for en ok penge. Bare pass på å gi dem nok strøm, de er kraftigere enn mye annet på markedet i dag. IHVERTFALL til prisen! :love:

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Jeg fant denne godsaken,noen som vet om det er en god forsterker?

 

Magnat - Hot Rod 4000 (Partivare - Begrenset antall!) Kr.4.000,- Kr.1.695,-

 

 

 

Max effekt 4 ohm

4 x 160w

RMS effekt 4 ohm

4 x 85w

Maks effekt brokoplet 4 ohm

2 x 500w

RMS effekt brokoplet 4 ohm

2 x 225w

Max effekt 2 ohm

4 x 210w

RMS effect 2 ohm

4 x 110w

Lavpassfilter

Ja

Høypassfilter

Ja

Subsonic filter

Nei

Remote bass boost

Nei

Kjølevifte

Nei

Frekvensområde

5 - 60.000 Hz

Størrelse

355x60x294mm

Veil. Pris

4000,- (Jeg får den på tilbud til 1700)

Endret av BacardiKillah
Lenke til kommentar

Med tanke på at Magnat er ett tysk selskap, og at de lager meget gode HiFi- høytalere, så tror jeg dette er ett godt kjøp.

Det ser ut som den leverer 4x 85 skikkelige watt i 4ohm, og så har den innebyggd delefilter, så du kan bruke den ti å drive ett komponent sett senere.

Antar att den er bedre enn Saga- forsterkeren jeg linket til (selv om magnat forsterkeren mest sansynlig også er produsert i Kina).

Lenke til kommentar
EDIT: gamle Soundstream class A, MTX Thunder, Phoenix Gold, Adcom ++ er også veldig gode forsterkere som kan kjøpes for en ok penge. Bare pass på å gi dem nok strøm, de er kraftigere enn mye annet på markedet i dag. IHVERTFALL til prisen!  :love:

7240325[/snapback]

Hvordan er mtx subbene da ? :)

Lenke til kommentar

De er ikke så dumme de. Generelt har det skjedd endel utvikling på basselement-siden, med lengre Xmax, høyere effekttålighet og sterkere motorkonstruksjoner. Eldre elementer har gjerne ikke like lang Xmax, men er gjerne mer lettdrevet (som en veldig generell regel kan man si at lang slaglengde betyr lav følsomhet og vice versa). Eldre MTX, Kicker, RF, JBL GTi o.l. kan spille meget bra, men man bør være obs dersom elementet har skumgummioppheng ettersom disse pleier å smuldre opp eller råtne etter en stund. Er du i tvil kan du høre om importøren kan skaffe rekoningskit, mange elementer kan rekones til en forholdsvis billig penge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...