Gå til innhold

Forslag til artikler?


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge vært stor tilhenger av OK.no, men det er en ting jeg syns siden absolutt mangler.

I det jeg har sett så har dere aldri hatt inne et hovedkort inne til testing for å sjekke hvor det egner seg til overklokking. Og hovedkortet er jo det som faktisk først og fremst skal satses på. Nå har dere hatt "utallige" artikler om vifter, luftkjøling og vannkjøling, kabinetter og prosjekter med diverse skjermkort. Det kunne jo også ha vært flott å teste noen hovedkort for å se på vite hvilket kort man må satse på for å få det ønskelige overklokkinga.

Da jeg med tanke snakker om hva BIOS osv kan takle, om AGP/PCI divider er på kortet, hvor mye fikk dere til å overklokke etc.

Og kanskje en liten artikkel om hvordan man kan overklokke/tweake bios? Jeg vet det finns andre artikler om å tweake bios, men jeg syns det er greit men en som er på morsmålet mitt :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Basus skrev (2002-11-11 07:01):

Jeg har lenge vært stor tilhenger av OK.no, men det er en ting jeg syns siden absolutt mangler.

I det jeg har sett så har dere aldri hatt inne et hovedkort inne til testing for å sjekke hvor det egner seg til overklokking. Og hovedkortet er jo det som faktisk først og fremst skal satses på. Nå har dere hatt "utallige" artikler om vifter, luftkjøling og vannkjøling, kabinetter og prosjekter med diverse skjermkort. Det kunne jo også ha vært flott å teste noen hovedkort for å se på vite hvilket kort man må satse på for å få det ønskelige overklokkinga.

Da jeg med tanke snakker om hva BIOS osv kan takle, om AGP/PCI divider er på kortet, hvor mye fikk dere til å overklokke etc.

Og kanskje en liten artikkel om hvordan man kan overklokke/tweake bios? Jeg vet det finns andre artikler om å tweake bios, men jeg syns det er greit men en som er på morsmålet mitt


 

Du sier mye bra, men det jeg vil ha er en database som inneholder alle specs som er interessante for et hovedkort:

 

Vcore, min, max

AGP volt, min, max

RAM volt, min, max

 

AGP/PCI lock? Induvidiell innstilling?

FSB Mhz intervaller, min, max

 

osv osv...

Lenke til kommentar

Enig!

 

Et forslag til: Artikkel om UNDERklokking! Skulle gjerne vist hvor lav hastighet og CPU-spenning som skal til for å kjøre nye prosessorer uten vifte. Og ikke minst hvor lave CPU-spenninger HK støtter.

 

(Kjørte min Athlon 1000 på 800MHz og 1,2v uten vifte for ca et år siden.)

 

Eksempler: Prøv P4 2,4/533 på 1,8/400 og XP2000+/133 på 1,25GHz/100 eller XP2700+/166 på 1,73GHz/133 og 1,3GHz/100 eller endre multiplieren for å få høy FSB og lav CPU-hastighet.

 

En underklokket og lydløs XP/P4 vil sikkert yte laaaangt bedre enn de konkurrerende Via C3-prosessorene.

Lenke til kommentar

En ting til: Hvor har det blitt av de "hjemmelagde" prosjektene? OX f.eks.

Det er for det meste tester som OK.no driver med. Tester av vifter, tester av kjølere, tester av vannkjøling.

Sier ikke at det ikke er bra, dere gjør en fremragende jobb, men litt forskjellige artikkler ville jo kanskje vært en idè?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Så langt jeg kan se mangler Overklokking.no en veldig viktig artikkel. En stor artikkel om hvilket utstyr dere bruker og hvordan. Jeg har en bror som har verktøy så det holder. Problemet er bare at jeg ikke aner hvordan jeg skal få til alle disse tingene dere gjør. Dere snakker om å planslipe med glassplate og 600 korning, da har jeg falt av for lenge side. Jeg kunne spurt brorsan, men da skal han gjøre det med påfølgende resultat.

 

Hva med å gi oss ekte nerder en sjanse med alle fantastiske tekniske redskaper og de teknikker som medfølger.

 

 

PS. Noen som har tenkt på å lage en drill med innebyggd java-software for å kontrollere hastigheten ?

Lenke til kommentar

Quote:


ilshenar skrev (2002-12-03 11:45):

PS. Noen som har tenkt på å lage en drill med innebyggd java-software for å kontrollere hastigheten ?


 

#1 Driller har ofte variabel hastighet.

 

#2 Skal du først bruke noe til å regulere hastigheten, vil vanlig analog elektronikk fungere utmerket.

 

#3 Skal du først benytte deg av noe digital singalbehandling vil nok en liten og billig mikrokontroller være det rimeligste valget, og du får neppe inn java sin virtuelle maskin på den. C er tingen :smile:

 

*lure på om noen spøkte*

Lenke til kommentar

Javadrillen vil jeg ha! Da tar det sikkert bare 2-3 minutter fra du setter ny hastighet til den skifter. Bruk JavaME så kan du styre den fra mobilen. Lykken er å drille gjennom wap til 3 kr/min. Også er den plattformuavhengig. Den jeg har nå liker seg best på kjøkkenbordet.

Lenke til kommentar

Quote:


hce skrev (2002-12-03 13:15):

Quote:


ilshenar skrev (2002-12-03 11:45):

PS. Noen som har tenkt på å lage en drill med innebyggd java-software for å kontrollere hastigheten ?


 

#3 Skal du først benytte deg av noe digital singalbehandling vil nok en liten og billig mikrokontroller være det rimeligste valget, og du får neppe inn java sin virtuelle maskin på den. C er tingen :smile:

 

Kan du ikke pensum i sanntidsprogrammering? Det finnes java embedded også! Ikke offisielt fra Sun, men... I følge de 5 år gamle artiklene om java, så er det utmerket for slike ting...:wink:

 

Men jeg ville heller brukt ADA, jeg... Laget for å regulere ting!

Lenke til kommentar

Quote:


baronKanon skrev (2002-12-03 16:22):

Kan du ikke pensum i sanntidsprogrammering? Det finnes java embedded også! Ikke offisielt fra Sun, men... I følge de 5 år gamle artiklene om java, så er det utmerket for slike ting...:wink:


Men jeg ville heller brukt ADA, jeg... Laget for å regulere ting!


 

kremt... uansett hvor mye du stripper java, må du uansett ha den satans virtuelle maskinen, det er jo den som muliggjør "compile once - run everywhere".

 

Les mer i pensummet ditt du gutt... Ada brukes i hovedsak kun i det amerikanske forsvaret.

 

/me like C :wink:

Lenke til kommentar

jeg synes overklokking.no gjør en god jobb, men jeg synes de mangler en del overklokking!

f.eks. er det lenge siden jeg har sett en artikkel med overklokking av prosessorer og skjermkort.

nå har de testet nok av vifter, kjøleblokker etc.

Og i den siste skjermkort artikkelen dems synes jeg de kunne ha voltmodda skjermkortet for å få det litte extra ut av kortet.

 

keep up the god work!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...