diss Skrevet 5. november 2006 Skrevet 5. november 2006 Heisann, jeg har et banalt problem som jeg trenger deres eminente ekspertise til å løse Usikker på om dette er rett kategori, hjelp meg gjerne på vei om jeg har tatt feil. Problemet er at jeg i jobbsammenheng må sende en fil i *.txt format som vedlegg i mail til mottaker som skal importere teksten i sitt eget datasystem. Jeg sender fra en yahoo mail konto, og han bruker lotus notes. Mottaker er ikke så datakyndig, og når han mottar mailen er vedlegget ikke lenger merket som et vedlegg, men innholdet i tekstfilen ligger som tekst i mailen. Dette plager ham, han vil gjerne ha "bindersen" som viser at det er et vedlegg, slik at han kan klikke og lagre, og ikke måtte copy-paste teksten for hånd. Jeg sender det som en normalt vedlagt fil fra yahoo mail, hva i alle dager skal jeg gjøre for å løse dette for ham? Er det innstillinger i lotus notes han kan gjøre for å vise vedlegget som fil? Normalt ville jeg gitt bæng, men han er en betalende kunde..
^fmj Skrevet 5. november 2006 Skrevet 5. november 2006 da "rarer" du det bare før du sender, det skulle løse problemet.
diss Skrevet 5. november 2006 Forfatter Skrevet 5. november 2006 da "rarer" du det bare før du sender, det skulle løse problemet. 7220433[/snapback] Sant nok, men vedkommende er konservativ nok til å ikke ville innstallere tredjeparts programvare på bedriftsnettverket. Har sendt litt frem og tilbake til egne mailkontoer for å finne en løsning, en *.txt fil i gmail åpnes også i mailen, og linken for "save" av vedlegg er borte! Samme problemet som i Lotus Notes altså.
Roskov Skrevet 5. november 2006 Skrevet 5. november 2006 Enkelt! bare ta bort "fil-etternavnet" altså .txt da blir filen hetende "filnavn" og ikke "filnavn.txt" så gjør mottaker det motsatte og setter på korrekt "fil-etternavn"
diss Skrevet 5. november 2006 Forfatter Skrevet 5. november 2006 Enkelt! bare ta bort "fil-etternavnet" altså .txtda blir filen hetende "filnavn" og ikke "filnavn.txt" så gjør mottaker det motsatte og setter på korrekt "fil-etternavn" 7220452[/snapback] Innholdet i *.txt filen blir likevel vist som ren tekst i mailen, og ikke som et vedlegg, uansett om jeg fjerner .txt eller gir den et nytt etternavn som *.ndl f.eks.
RulleRimfrost Skrevet 5. november 2006 Skrevet 5. november 2006 Jeg bruker Notes og mottar alle vedlegg som vanlig vedlegg nederst i mailen. Sikker på at det ikke er Yahoo som scudder ?
diss Skrevet 5. november 2006 Forfatter Skrevet 5. november 2006 Jeg bruker Notes og mottar alle vedlegg som vanlig vedlegg nederst i mailen. Sikker på at det ikke er Yahoo som scudder ? 7220471[/snapback] Takk for svar. Han mottar alle andre vedlegg som "vanlige" vedlegg med ikon nederst i mailen, bare ikke filer som er laget i Notepad og lagret som ren text format. Jeg har forsøkt å sende samme type fil til min egen gmail konto, det samme skjer her, innholdet i tekstfilen blir vist i mailen, og det vanlige ikonet for vedlegg er vekk. Hvis du vil kan jeg sende en slik text fil til deg
eucalor Skrevet 5. november 2006 Skrevet 5. november 2006 zip det ned. winxp åpner zipfiler automagisk.
klilleng Skrevet 5. november 2006 Skrevet 5. november 2006 Forslag til alternativer: - Zip ned filen (WinXP har innebygd Zip støtte). - Bruk WordPad og lagre som .RTF (WordPad følger med WinXP). - Kall filen noe annet? f.eks. filnavn.fil (hvis det hjelper..).
Orjanp Skrevet 5. november 2006 Skrevet 5. november 2006 (endret) Jeg prøvde å sende en .txt fil ved hjelp av Thunderbird under linux. Fikk det som et vedlegg. Det ble ikke lagt til i mailen. Har du prøvd å sende med egne email programmer, og ikke webmail? Ørjan... Endret 5. november 2006 av Orjanp
diss Skrevet 5. november 2006 Forfatter Skrevet 5. november 2006 (endret) Jeg prøvde å sende en .txt fil ved hjelp av Thunderbird under linux. Fikk det som et vedlegg. Det ble ikke lagt til i mailen. Har du prøvd å sende med egne email programmer, og ikke webmail? Ørjan... 7220701[/snapback] Heisann, og takk for forslag fra dere alle. Jeg har ikke forsøkt å sende det fra noe annet enn webmail, jeg sitter på en "public" maskin, så jeg vil nødig sette opp en email klient, da firmamailen er en yahoo konto. Grunnen til at jeg ikke lagrer det i et annet format enn *.txt er at mottaker krever at formatet ikke kan være noe annet enn *.txt for at filen skal kunne importeres direkte inn i programmet hans. Er *.rtf det samme formatet som *.txt ? Edit: Mottaker bruker ikke windows xp, men windows NT workstation. Er Wordpad inkludert der? Endret 5. november 2006 av diss
klilleng Skrevet 5. november 2006 Skrevet 5. november 2006 Jeg har ikke forsøkt å sende det fra noe annet enn webmail, jeg sitter på en "public" maskin, så jeg vil nødig sette opp en email klient, da firmamailen er en yahoo konto. Jeg prøvde å sende en .txt fil fra en yahoo-konto, og jeg fikk den frem som et vedlegg i mitt eget mailprogram. Det kan tyde på at det er hans program som "ødelegger". Grunnen til at jeg ikke lagrer det i et annet format enn *.txt er at mottaker krever at formatet ikke kan være noe annet enn *.txt for at filen skal kunne importeres direkte inn i programmet hans. Isåfall blir det eneste jeg kommer på, å kalle filen noe annet enn .txt. Du sier at det ikke hjalp å fjerne .txt-endingen. Prøvd å kalle filen f.eks. .fil eller noe? Er *.rtf det samme formatet som *.txt ? Nei, dessverre. Edit: Mottaker bruker ikke windows xp, men windows NT workstation. Er Wordpad inkludert der? 7225132[/snapback] Hm. Det tror jeg ikke.
diss Skrevet 5. november 2006 Forfatter Skrevet 5. november 2006 Prøvde å fjerne -txt endingen i filnavnet, det gikk ikke, prøvde også å endre -txt endingen til noe annet, det gikk heller ikke. Når jeg sender en txt fil til yahoo mail, så blir txt filen vist som tekst i mailen, i tillegg til at det er mulig å lagre vedlegget som ethvert annet vedlegg - helt greit med andre ord. Det er noe ved Lotus Notes som gjør at man ikke har denne muligheten, prøver å google for å finne en løsning, men kommer ingen vei Har windows NT støtte for å åpne zip arkiver?
Orjanp Skrevet 6. november 2006 Skrevet 6. november 2006 Nei. NT har ikke denne støtten innebygget. Ørjan...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå