Gå til innhold

Beste metode for å lære touch?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lærte meg det når jeg var i militæret. Kjeda ræva av meg når jeg satt på kontoret. Jeg satt bare rett og slett og skrev masse humbug. Masse humbug!

 

abcdefghijklmnopqrstuvwxyz osv

 

(spille litt doom)

 

skrive enda mere humbug

 

(spille litt doom)

 

Skrive så sinnsykt mye humbug.

 

...så til slutt---> jeg ble en "toucher"!

 

DrErling

Lenke til kommentar

Foreslår at du lærer deg dvorak touch hvis du ikke allerede kan qwerty. Det er mye raskere og mindre slitsomt. Så finnes det også left hand dvorak og right hand dvorak. Tenk å kunne holde telefonen i en hånd og skriv full hastighet med andre :smile:

 

For meg som allerede kan qwerty er det vanskelig å gå over til dvorak (helst bør man kunne begge).

 

Bakdelen med dvorak er selvfølgelig at det ikke er standard, dvs du må legge inn dvorak layout (har ikke sett norsk verjson heller, så du får ikke æøå).

Men etter at du har lagt det inn kan du enkelt skifte mellom layouter med f.eks alt + left shift.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Husker da jeg skulle lære touch i 8. klasse. Da brukte vi en bok som vi skrev av :razz:

 

Vel, vil nesten si den var litt effektiv jeg, nå er jeg 10. klassing har har en touch gjennommsnittshastighet på 320 - 350 omin, men todelt tastatur enda fortere, må nok prøve seg fram og se hva som er best. har dårlig erfarig med disse touch programmene, hater affal drillpro touch!

 

:razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz:

 

[ Denne Melding var redigert av: fondus på 2002-03-29 16:48 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-09-24 14:25, BiosFlasher skrev:

Foreslår at du lærer deg dvorak touch hvis du ikke allerede kan qwerty. Det er mye raskere og mindre slitsomt. Så finnes det også left hand dvorak og right hand dvorak. Tenk å kunne holde telefonen i en hånd og skriv full hastighet med andre :smile:


 

dvorak ? hvor kan jeg få tak i den layout'en ?

Lenke til kommentar

VI brukte Drillpro en gang i 5-6 klasse. Kan ikke si jeg fikk mye ut av det. Har chatta og skrivd en del på PC de to siste årene, og må si jeg skriver en del fortere nå enn jeg gjorde før. har dog ikke giddi å lære meg touch. Men jeg ville tro at du skriver en del, til du kan tastaturet utenat, og skriver og skriver uten å se på tastaturet til det sitter.

 

Har ca 420 tegn i minuttet uten touch. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Bakdelen med dvorak er selvfølgelig at det ikke er standard, dvs du må legge inn dvorak layout (har ikke sett norsk verjson heller, så du får ikke æøå).

Men etter at du har lagt det inn kan du enkelt skifte mellom layouter med f.eks alt + left shift.


 

Der tar du heilt feil, det er "utviklet" et nordisk dvorak, som har æøå lagt inn.

 

see: http://www.stenling.no/dvorak/

Lenke til kommentar

Quote:



Der tar du heilt feil, det er "utviklet" et nordisk dvorak, som har æøå lagt inn.


see:


 

Oppdaget den jeg også, men har ennå ikke orket å lære dvorak. Trenger nok å bruke kun dvorak i noen uker før man kan det og bruker man maskinen mye så er det fristende å gå tilbake til qwerty før man kan dvorak ordentlig. Mens man lærer seg det er det jo også en ulempe å måtte installere dvorak alle steder man skal bruke pc. Prøvde selv i juleferien men kom ikke lenger enn at jeg kunne "home row".

 

Nå som jeg bare bruker qwerty igjen har jeg glemt dvorak helt - husker ikke en knapp. Tror det blir vanskelig å skille qwerty og dvorak fra hverandre (trenger jo å kunne qwerty fortsatt).

 

Noen her som bruker både dvorak og qwerty? I tilfelle, klarer du å skrive fort med begge? og hvordan omstiller man seg fra den ene til den andre?

Lenke til kommentar

Jeg har også lyst til å lære touch skikkelig.

Det er bare tull at man lærer det ved å skrive mye. Riktignok skriver jeg "passe" fort med min egen teknikk, men den bryter alle touchkunstens regler.

 

Å øve på touch i et program går greit nok, men "til hverdags" orker jeg ikke bruke den metoden, det går alt for sakte.

 

Er dette Drillpro noe å samle på?

 

Noe av problemet er altså at liv og lære jobber mot hverandre...det beste hadde kanskje vært å måtte begynne helt forfra igjen...

 

[ Denne Melding var redigert av: hasund på 2002-03-29 22:57 ]

Lenke til kommentar

Jeg mener DrillPro er noe crap. Du får bilde av et tastatur på skjerme, og knappen du skal trykke på blinker. Jeg skriver kanskje 70 tegn i minuttet når jeg bruker DrillPro, og jeg vil tro du må øve minst et halvt år med DrillPro før det sitter.

 

Mitt tips er å skrive mye, og samtidig se så lite som mulig ned på tastaturet. Det gjør jeg nå. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...