ProXymus Skrevet 8. november 2006 Rapporter Del Skrevet 8. november 2006 (endret) Hvordan rettet du opp i "clock skew" problemet? Holder på med akkurat den samme løsningen selv. Har brukt ntpdate på linux maskinen og har prøvd å stille datoen på windows maskinen med flere kommandoer. Virker ikke som windows maskinen stiller på klokken når jeg bruker kommandoer som: "net time /setsntp:ntp.uio.no" "net time /querysntp" [EDIT] Glem det.. løste problemet med å restarte windows maskinen Endret 8. november 2006 av ProXymus Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 9. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. november 2006 Hehe, jeg har ikke giddet å stresse med NTP enda, siden det bare er i test-fasen, så jeg setter bare klokkene likt manuelt Men må vel få til NTP etterhvert ja. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 9. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. november 2006 Kan du ikke bare sette dette i smb.conf? ( write list = @Admins er et godt tips for å hjelpe deg på vei? ) 7238663[/snapback] Takker Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 13. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 Dette ser ut til å funke greit nå Men allikevel kunne noen ting gjort det enda greiere. -Fantes det utvidelser som kunne gjøre flere grupper eiere av filer? Det hadde vært mye enklere å satt tilgang på filnivå, og ikke i samba. -Er det mulig å få til å konfigurere dette på en arbeidsstasjon og da kunne logge på med en domenebrukere? Har prøvd dette på serveren men det funker ikke. Outputen av getent passwd er f.eks. DOMENE+bruker:bla:bla:bla:/bin/false Regner med /bin/false er grunnen. Men brukerene ligger jo ikke i /etc/passwd, og finner de ingen andre steder heller. Hvor kan jeg få endret dette? Lenke til kommentar
ProXymus Skrevet 16. november 2006 Rapporter Del Skrevet 16. november 2006 Nå har jeg rettet opp i "clock scew" problemet men på neste steg kom det allerede et nytt problem jeg ikke skjønner noe av. Her er hva som skjer: area51:/usr/local/samba# net ads join "test" root's password:***skriver passord her*** [2006/11/16 15:00:08, 0] utils/net_ads.c:ads_startup(191) ads_connect: No such file or directory Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 17. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. november 2006 Nå har jeg rettet opp i "clock scew" problemet men på neste steg kom det allerede et nytt problem jeg ikke skjønner noe av. Her er hva som skjer: area51:/usr/local/samba# net ads join "test" root's password:***skriver passord her*** [2006/11/16 15:00:08, 0] utils/net_ads.c:ads_startup(191) ads_connect: No such file or directory 7296961[/snapback] Det er ikke bare så enkelt at OU-en "test" ikke finnes? Hvis ikke, jeg får den feilmeldingen hvis jeg har konfigurert smb.conf feil. Lenke til kommentar
ProXymus Skrevet 17. november 2006 Rapporter Del Skrevet 17. november 2006 Nå har jeg rettet opp i "clock scew" problemet men på neste steg kom det allerede et nytt problem jeg ikke skjønner noe av. Her er hva som skjer: area51:/usr/local/samba# net ads join "test" root's password:***skriver passord her*** [2006/11/16 15:00:08, 0] utils/net_ads.c:ads_startup(191) ads_connect: No such file or directory 7296961[/snapback] Det er ikke bare så enkelt at OU-en "test" ikke finnes? Hvis ikke, jeg får den feilmeldingen hvis jeg har konfigurert smb.conf feil. 7301807[/snapback] Det er der jeg er helt blank.. Du skjønner; jeg har 0 erfaring med å bruke windows ads.. Hva er en Organizational Unit (UO) og hvor i all verden er det jeg ser lista over dem som jeg kan redigere på? Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 17. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. november 2006 Det er de forskjellige "mappene" i AD. Du har som standard "users", "computers", "groups" etc. Når du skriver net ads join "test" prøver den å legge maskinen din til i OU-en "test", og den finnes sannsynligvis ikke. Prøv å bare ta bort "test", så legges den til i computers av seg selv. Prøv å kjøre kinit Administrator@DOMENE (hvis ikke du har gjort det alledere) net ads join -U Administrator Lenke til kommentar
ProXymus Skrevet 17. november 2006 Rapporter Del Skrevet 17. november 2006 Det er de forskjellige "mappene" i AD. Du har som standard "users", "computers", "groups" etc. Når du skriver net ads join "test" prøver den å legge maskinen din til i OU-en "test", og den finnes sannsynligvis ikke. Prøv å bare ta bort "test", så legges den til i computers av seg selv. Prøv å kjøre kinit Administrator@DOMENE (hvis ikke du har gjort det alledere) net ads join -U Administrator 7302181[/snapback] Fant ut av det men takk for hjelpen! Kom dog et annet problem nå; Har gjort alt det den guiden sa jeg skulle uten videre feilmeldinger men får ikke opp brukerne og gruppene til ADS når jeg bruker getent.. Lenke til kommentar
ProXymus Skrevet 17. november 2006 Rapporter Del Skrevet 17. november 2006 Kom en feilmelding når jeg brukte "net ads join" forresten (men det virket som den bare ignorerte dem) net: /usr/lib/libkrb5.so.17: no version information available (required by net) net: /usr/lib/libkrb5.so.17: no version information available (required by /usr/lib/libgssapi.so.1) Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 17. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. november 2006 Har du sjekket om det virket da? Gå inn på "active directory users and computers" på AD-serveren og se om du finner maskinen din der. Lenke til kommentar
ProXymus Skrevet 17. november 2006 Rapporter Del Skrevet 17. november 2006 Har du sjekket om det virket da? Gå inn på "active directory users and computers" på AD-serveren og se om du finner maskinen din der. 7302301[/snapback] Jepp.. har sjekket. Den poppet opp med en gang. Brukte UO'en "Domain Controllers" Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 17. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. november 2006 Ok,, nå regner jeg ikke med maskinen skal være en "domain controller", men det gjør sikkert ikke noe.. Men etter den joinet domenet, har du kopiert libnss_winbind.so og pam_winbind.so til /lib og /lib/security, laget filen /etc/pam.d/samba og fikset /etc/nsswitch? Hvilken guide bruker du forresten? Lenke til kommentar
ProXymus Skrevet 17. november 2006 Rapporter Del Skrevet 17. november 2006 Ok,, nå regner jeg ikke med maskinen skal være en "domain controller", men det gjør sikkert ikke noe.. Men etter den joinet domenet, har du kopiert libnss_winbind.so og pam_winbind.so til /lib og /lib/security, laget filen /etc/pam.d/samba og fikset /etc/nsswitch? Hvilken guide bruker du forresten? 7302313[/snapback] Jess.. Gjort alt det. Bruker denne guiden: http://lilly.csoft.net/~vdebaere/handleidi...y/index_en.html Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 17. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. november 2006 OK. Gjorde du forresten denne? cp pam_winbind.so /lib/security/ For det funket nemlig ikke (under ubuntu) Jeg fant filen en helt annen plass enn det sto i guiden, jeg husker ikke nå. Lenke til kommentar
ProXymus Skrevet 17. november 2006 Rapporter Del Skrevet 17. november 2006 OK. Gjorde du forresten denne?cp pam_winbind.so /lib/security/ For det funket nemlig ikke (under ubuntu) Jeg fant filen en helt annen plass enn det sto i guiden, jeg husker ikke nå. 7302331[/snapback] Jepp.. gjorde den helt uten feilmelding bruker Debian sarge selv... Lenke til kommentar
ProXymus Skrevet 17. november 2006 Rapporter Del Skrevet 17. november 2006 Jeg har en sterk misstanke om at Debian Sarge ikke bruker /etc/nsswitch.conf siden det står noe om at det er en eksempelfil på toppen: # /etc/nsswitch.conf # # Example configuration of GNU Name Service Switch functionality. # If you have the `glibc-doc' and `info' packages installed, try: # `info libc "Name Service Switch"' for information about this file. passwd: compat winbind group: compat winbind shadow: compat hosts: files dns networks: files protocols: db files services: db files ethers: db files rpc: db files netgroup: nis Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 17. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. november 2006 Neida, det samme står her også... Lenke til kommentar
ProXymus Skrevet 17. november 2006 Rapporter Del Skrevet 17. november 2006 Ok.. Vet du om det finnes noen logger jeg kan feilsøke? Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 17. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. november 2006 Nei. Jeg er ganske ny i dette selv :/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå