the_masked_cow Skrevet 2. november 2006 Skrevet 2. november 2006 jeg trenger hjelp til å formatere en bærbarpc. det er en "compaq armada m700" den er designet for windows 2000 professional, og jeg har ikke CD for å reinstallere pcn. (kjøpte den brukt) er det mulig å formatere pcen uten å måtte installere windows på nytt?
PerB Skrevet 2. november 2006 Skrevet 2. november 2006 Du kan ikke formatere systemdisken når du har startet fra det systemet (operativsystemet) som ligger på den. Dermed må du benytte oppstart f.eks via CD og formatere derfra. Dermed vil data og operativsystem "forsvinne". Hvis det bare er en partisjon på harddisken kan du ikke formatere en del av denne og la resten ligge igjen urørt. Er det flere partisjisjoner (flere bokstaver mot harddisken) kan du formatere (fra Diskmanagement) den partisjonen som ikke inneholder operativsystemet. Du behøver ikke installere Windows for å gjøre dette. Men en maskin uten operativsystem kan ikke brukes til noe. Og husk at formattering fjerner egentlig intet fra harddisken - den bare merker det som ledig. Det meste som ligger der vil kunne gjenskapes med bruk av riktige programmer.
the_masked_cow Skrevet 2. november 2006 Forfatter Skrevet 2. november 2006 Du kan ikke formatere systemdisken når du har startet fra det systemet (operativsystemet) som ligger på den. Dermed må du benytte oppstart f.eks via CD og formatere derfra. Dermed vil data og operativsystem "forsvinne". Hvis det bare er en partisjon på harddisken kan du ikke formatere en del av denne og la resten ligge igjen urørt. Er det flere partisjisjoner (flere bokstaver mot harddisken) kan du formatere (fra Diskmanagement) den partisjonen som ikke inneholder operativsystemet. Du behøver ikke installere Windows for å gjøre dette. Men en maskin uten operativsystem kan ikke brukes til noe. Og husk at formattering fjerner egentlig intet fra harddisken - den bare merker det som ledig. Det meste som ligger der vil kunne gjenskapes med bruk av riktige programmer. 7204146[/snapback] jeg vet. men saken er den at jeg verken har cd eller flere partisoner. det er kun en partison så da har vel jeg et problem?
b-real Skrevet 3. november 2006 Skrevet 3. november 2006 Denne posten har intet i Komplette systemer å gjøre. Posten stenges pga feilplassering. Les sticky! Vær nøye med hvor du poster trådene deres. Hvis det er en kategori for akkurat det aktuelle emne så benytt den. Er du usikker på hvor tråden skal ligge så benytter du rapporteringsknappen () og rapporterer innlegget ditt og så ser en moderator på saken og hjelper deg til rett kategori.
Anbefalte innlegg