Gå til innhold

Viftebrytere - Av/På


Anbefalte innlegg

Jeg prøver igjen med dette spørsmålet...

 

Jeg har kjøpt 6stk brytere (LGSW1) Fra http://www.microplex.no. Jeg hadde tenkt og lage en enkel viftekontroller som skal bare slå av/på viftene. Men jeg skjønner ikke helt åssen og gjøre det :sad:

 

På bryterne er det 2stk ledninger. Hvordan går jeg fram for og ordne dette?!

 

Tror ikke det er så vaskelig, men jeg skjønner bare ikke åssen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meget enkelt. :smile:

 

På viftekontakten (den typen som kobles til hovedkortet, ca. 1cm bred) ser du 3 "vinduer" med metallkontakter inni. På motsatt side finner du 2 "ører" av plast. Om du holder kontakten opp slik at disse "ørene" vender bort fra deg, har du RPM til høyre, +12V i midten og 0volt til venstre.

 

Kapp +12 Volt og koble hver ende til hver sin ledning fra kontakten - det spiller ingen rolle hvilken vei du kobler til. Husk å isolere! Det beste er å lodde ledningene sammen for å sikre god kontakt som ikke irrer. Ved lodding av ledninger tvinner du dem sammen og varmer ledningene med loddebolten. Så tilsetter du tinn. Vips, så har du en varig og god forbindelse. Isolér etterpå. Ideelt bruker du krympestrømpe (som du _må_ tre inn på en av ledningsendene _først_!), eller du kan benytte tape. Limpistol går også, men det ser ikke bra ut. :razz:

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Ehh, et spm til mens jeg er i gang... :razz:

 

Ovenfor hver av bryterne har jeg et luksus led.

Er det bare samme prosedyren som det andre, eller åssen får jeg kobla dem slik at de slår seg av og på sammen med viftene?

 

Jimmy Pop: En slik tegning til hadde ikke vært og forakte! :razz:

 

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...