Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

marskinen restarter seg uten grunn.....hjelp


Anbefalte innlegg

hei

jeg har akkurat oppgradert pc'en min,men jeg sliter med at pc'en restarter ser selv helt uten forvarsel..det skjer når jeg spiller spill sån som css og bf2 og det skjer spesielt når den loader før jeg skal inn på en server....men det rare er at den restarter ikke når jeg spiller oblivion osv :hmm:

 

 

noen som har forslag til hva det kan være?

 

 

de komponentene jag har nå!

 

link: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=35594

Endret av kris-pc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Utifra parts list virker det som om du har oppgradert en gammel maskin, er det en gammel strømforsyning?

 

Har vært bort i lignende problem selv, det kan tenkes at strømforsyningen din er for pinglete/ustabil.

Vet at BF drar mye cpu ytelse sammen med med hard belastning på skjermkort = stort strømforbruk.

Det igjen kan føre til at cpu spenningen faller litt under load, noe som gjør at maskinen restarter.

Ikke alle strømforsyninger yter like bra selv om de er merket med 500w er det ikke sikkert at de er stabile på den belastningen, her er det store kvalitets forskjeller.

Har drevet mye med overklokking (amd), og vært borti det du beskriver .

Prøv å gå inn i bios og øk cpu spenning med 0,05V eller 0,1v det pleier ofte å hjelpe. Har virket for meg mer enn engang.

Ellers har jeg vært borti at cpu temp for shutdown er satt vel lavt i bios, på default bios instillinger. Med boxed vifte har det hendt at cpuen har overskredet grensen for shutdown temp på litt hard belastning, selvom cpu har gått på orginal hastighet.

Amd 939 singel core tåler greit 52-53C under full load uten å gjøre regnefeil, men default shutdown temp var satt til 45C.

Kan dessverre litt for lite om intel til å kunne uttale meg nøyaktig om temperaturer og cpu volt. Kjører selv amd 1,8ghz@2,835ghz med enten vann eller luft kjøling (cpu volt økt fra 1,35v til 1,52v) uten problemer. Temp med vannkjøling full load = 38C, luftkjølt 52C uten problemer.

Min cpu blir ustabil på ca 55C, men vet dessverre ikke nok om intel til å si noe nærmere.

Håper dette kan være til hjelp.

Lenke til kommentar

Har samme problemet...Men min restarter seg når jeg er i windows, spesielt visst jeg åpner windows media player. Oppgraderte selv da dette startet å skje.

Satte i ny CPU og Hovudkort.

 

Min Hardware:

 

Hovudkort: Abit AS8

Skjermkort: Sapphire Radeon X700 PRO

Strømforsyning: Tagan Black 420W

 

Har desverre ikkje peiling på hva dette kommer av :ermm:

Lenke til kommentar
Har samme problemet...Men min restarter seg når jeg er i windows, spesielt visst jeg åpner windows media player. Oppgraderte selv da dette startet å skje.

Satte i ny CPU og Hovudkort.

 

Min Hardware:

 

Hovudkort: Abit AS8

Skjermkort: Sapphire Radeon X700 PRO

Strømforsyning: Tagan Black 420W

 

Har desverre ikkje peiling på hva dette kommer av  :ermm:

7200557[/snapback]

cpu type? synes 420watt psu høres snaut ut.

Lenke til kommentar
sorry, gløymte cpu  :p

 

CPU: Intel Pentium 4 3.0Ghz Socket 775 1MB cache

 

Skal ikkje 420W være nokk til dette  :hrm:  :hmm:

7200650[/snapback]

les over, ikke alle psu er like gode, har lest om 500w som yter dårliger en chieftech sin 360w som går for å være ganske bra.

;)

 

mener å huske at P4 intel ble veldig varm, temp problem?

Kjølepasta/montering av vifte? Har selv dummet meg ut på det, vifta satt ikke helt i kontakt med cpu :blush:

Endret av guran1942
Lenke til kommentar
sorry, gløymte cpu  :p

 

CPU: Intel Pentium 4 3.0Ghz Socket 775 1MB cache

 

Skal ikkje 420W være nokk til dette  :hrm:  :hmm:

7200650[/snapback]

les over, ikke alle psu er like gode, har lest om 500w som yter dårliger en chieftech sin 360w som går for å være ganske bra.

;)

 

mener å huske at P4 intel ble veldig varm, temp problem?

Kjølepasta/montering av vifte? Har selv dummet meg ut på det, vifta satt ikke helt i kontakt med cpu :blush:

7200729[/snapback]

 

Har sjekket om det er cpu, har til og med kjøpt ny kjøler fordi jeg trodde det var problemet. Men det kan være at psu'n er dårligere enn oppgitt der jeg kjøpte den..

Lenke til kommentar
sorry, gløymte cpu  :p

 

CPU: Intel Pentium 4 3.0Ghz Socket 775 1MB cache

 

Skal ikkje 420W være nokk til dette  :hrm:  :hmm:

7200650[/snapback]

les over, ikke alle psu er like gode, har lest om 500w som yter dårliger en chieftech sin 360w som går for å være ganske bra.

;)

 

mener å huske at P4 intel ble veldig varm, temp problem?

Kjølepasta/montering av vifte? Har selv dummet meg ut på det, vifta satt ikke helt i kontakt med cpu :blush:

7200729[/snapback]

 

Har sjekket om det er cpu, har til og med kjøpt ny kjøler fordi jeg trodde det var problemet. Men det kan være at psu'n er dårligere enn oppgitt der jeg kjøpte den..

7201017[/snapback]

 

hvilket merke er strømforsyninga di da? hva kostet den?

Lenke til kommentar
sorry, gløymte cpu  :p

 

CPU: Intel Pentium 4 3.0Ghz Socket 775 1MB cache

 

Skal ikkje 420W være nokk til dette  :hrm:  :hmm:

7200650[/snapback]

les over, ikke alle psu er like gode, har lest om 500w som yter dårliger en chieftech sin 360w som går for å være ganske bra.

;)

 

mener å huske at P4 intel ble veldig varm, temp problem?

Kjølepasta/montering av vifte? Har selv dummet meg ut på det, vifta satt ikke helt i kontakt med cpu :blush:

7200729[/snapback]

 

Har sjekket om det er cpu, har til og med kjøpt ny kjøler fordi jeg trodde det var problemet. Men det kan være at psu'n er dårligere enn oppgitt der jeg kjøpte den..

7201017[/snapback]

 

edit: opps, blei visst noe tull med nettlesern her nå. :)

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

det kan være psu. her inne er det en oppfatning blandt enkelte at nesten alle psu er under 500watt er for lite for å kjøre en s479 cpu og ett hovedkort med en disk og ett optisk drev.

 

din psu lan ha feil. men det er større sjanse for at du har biosinstillinger, minne eller sågar hovedkortfeil.

 

eller som nevnt over.. montert kjøler feil på cpu..

 

hadde lignende problemer med ett s775 hovedkort fra ECS hvor bordet var defekt. og igjen tilsvarende problemer hvor jeg hadde en minnebrikke som var defekt.

Endret av dominus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...