Gå til innhold

Partisjonering?


Anbefalte innlegg

Jeg skal installere Windows ME og XP Pro på min maskin ( på hver sin partisjon på første HDD ). Lurer på følgende: Hvilket filsystem bør jeg legge inn XP på? FAT, FAT32 eller NTFS? Går vel på alle, men hva er best? Hva er konsekvensene hvis ME og XP har forskjellige filsystemer? Skal bruke PartitionMagic og BootMagic. Har 2 HDD, på den andre harddisken som ikke skal inneholde noe OS, bør jeg sette den som logical eller primary? Er ikke 100% inne i partisjoner o.l :smile:

 

 

AMD T-Bird 1.33/266

Asus A7V133 RAID

WD 20GB/ATA66/7200rpm & WD 40GB/ATA100/7200rpm

640MB 133 ram

Chieftec stooor og flott sølvting :grin:

Voodoo5 64MB ( vil ha GeForce3... )

SB Liveplayer 5.1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NTFS er best for XP. Den eneste ulempen er at du ikke når NTFS-partisjonen fra Me. Dersom du bare har XP-ting på XP partisjonen, er det jo ikke noe problem.

 

Legg inn WinMe først på en primærpartisjon på førsteharddisken din. Så installerer du XP på en logisk partisjon på samme harddisken. XP partisjonerer om nødvendig i installasjonen, så det er bare å sette av nok ledig plass (2,5 GB ++) når du partisjonerer til Me.

 

Partition Magic og Boot Magic takler begge filsystemer, så det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-15 16:19, RogueFreak skrev:

Jeg skal installere Windows ME og XP Pro på min maskin ( på hver sin partisjon på første HDD ). Lurer på følgende: Hvilket filsystem bør jeg legge inn XP på? FAT, FAT32 eller NTFS? Går vel på alle, men hva er best?



 

Win 9x/ME kan lese FAT16 og FAT32, men kan ikke lese NTFS

 

Win 2000/XP kan lese alle tre filsystemer.

 

NTFS regnes som den beste filsystemet, fordi bla:

* Bedre sikkerhet

* Bedre utnytting av diskplassen

 

Quote:


Hva er konsekvensene hvis ME og XP har forskjellige filsystemer? Skal bruke PartitionMagic og BootMagic.



 

Konsekvensen blir:

Win ME kan ikke bruke NTFS => ME part må være FAT32

XP kan lese FAT32 og NTFS.

 

Dersom du installerer fra "scratch" trenger du egentlig ikke å bruke hverken Part.Magic eller Bootmagic. Installere først ME deretter XP. En oppstartsmeny vil automatisk bli lagt inn når XP installeres.

 

Quote:


Har 2 HDD, på den andre harddisken som ikke skal inneholde noe OS, bør jeg sette den som logical eller primary? Er ikke 100% inne i partisjoner o.l :?:


 

Installere begge os'ene først, deretter kan du part. og formatere i XP. Det går mye fortere der. Så vidt jeg vet så spiller det vel ingen stor rolle om du setter harddiskene som primary eller ikke.

 

Quote:


Til slutt: er det noe vits i å ha begge OS'ene eller kan jeg klare meg med kun XP? Bruker maskinen til mye spill og videoredigering. Håper på noen oppklarende svar :smile:


 

Selv om XP har comp.funksjonen, så fungerer noen av de eldre spillene ikke i XP'en. :wink:

 

 

AMD T-Bird 1.33/266

Asus A7V133 RAID

WD 20GB/ATA66/7200rpm & WD 40GB/ATA100/7200rpm

640MB 133 ram

Chieftec stooor og flott sølvting :grin:

Voodoo5 64MB ( vil ha GeForce3... )

SB Liveplayer 5.1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...