Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kabler til 20k-anlegg! Hjelp! :s


Crossy

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt en del tid på å finne ut hvilke høytalere og forsterkere jeg vil gå for, og har kommet frem til dette:

 

1 x Focal SB33V2 Kit Caisson

1 x Focal 100V2

1 x Focal FP1.800

1 x Focal FP2.75

 

Dette blir vel en samlet effekt på ca 500 RMS max, ifølge spesifikasjonene.

 

Det jeg sliter med nå er å velge kabler til dette opplegget :love: Tenker da på strømkabler, signalkabler, og ikke minst høytalerkablene :roll: Har ikke mulighet til å bruke så altfor mye cash på kabler, men kvaliteten må jo stå i stil med resten :tease:

 

Så er det noen som har noen anbefalinger?, altså kabler som passer til et anlegg til 20k, ikke et anlegg til 5k :) Jeg har sett litt på Audision sin "best" serie når det kommer til signalkablene, dem såg veldig kjekke ut :thumbup:

 

Utenom vil jeg få informert om at dette er et spørsmål om valg av kabler, ikke valg av høytallere ;D Hvis dere var med på tanken :tease:

 

På forhånd takk!

 

Mvh Crossy :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å gjøre det billigst: Biltema over det hele

 

For å gjøre det relativt billig, og samtidig bra: Supra over det hele.

 

JEG tror du skal ha en grisetrent hørsel (eller være bra rusa) for å høre forskjell på kabler, så lenge tverrsnittet og oppbygningen er av tilstrekkelig kvalitet. Men om du vil være på den sikre siden anbefaler jeg deg å deponere på eller låne et par forskjellige kabler og ta avgjørelsen selv. Det er jo unektelig litt teit å bruke en masse penger på kabler bare fordi en selger eller en knott på et forum sier at det er veien å gå, dersom ikke du klarer å høre forskjellen selv? ;)

Lenke til kommentar

Det norske HiFi- magasinet "Fidelity" har en serie gående om "hva er det beste du får for 20000 kr". Altså ett komplett anlegg bestående av cd spiller, stereo forsterker, høytalere, og kabler.

Av kabler har de kommet frem til: KIMBER KWIK-12 høyttalerkabel til 62kr/m (det er den beste billig kabelen på markede for tiden), Og Monster Interlink signalkabel. (Det er ikke sikkert monster kabelen passer i ditt anlegg).

 

Edit: la merke til nå att dette var bil forumet, så da kan du droppe monster kabelen.

Men vil fortsatt anbefale Kimber høytalerkabel. Og så Supra Octopower strømkabel, og Supra signalkabler

Endret av k-orm
Lenke til kommentar

Det viktigte er nok at strømkablene er lagd slik at de ikke korroderer og at signalkablene er godt skjermet og lagd på en skikkelig måte, dvs ikke kaldloddet. At alle festepunkter i sikringsholdere, fordelingsblokker mm er plettert med inerte edelmetaller med gode lederegenskaper er også bare en fordel da dette vil hindre korrosjon i koblingspunktene samt sikre optimal kontakt.

Lenke til kommentar

Lurer på en ting..

 

Hvorfor må strømkablene i en bil være så grusomt mye større enn kablene i et hus? Kablene som går inn til vårt hus er nesten like store som den 30mm2 strømkabelen jeg kjøpte hos biltema.. Så hvorfor må desse kablene være så voldsomt overdimensjonerte?

Lenke til kommentar
Hvorfor må strømkablene i en bil være så grusomt mye større enn kablene i et hus?

Det er fordi det går mye mer strøm i kablene i bilen.

I et hus er spenningen 230V, i en bil 12v (14 når motoren er i gang).

For å få samme effekten i en bilforsterker på 200W, som i en hjemmeforsterker på 200W, må det gå mye mer strøm, pga lavere spenning:

8218b90acc8de1fbfe61818b82b24966.png

(se bort i fra t-ene) der P= effekt (W), I= strøm (A), og V= spenning (V)

Når vi tar med motstanden i kabelen ( R), som da blir høyere jo mindre tversnitt (en 10mm2 kabel har større motstand per meter enn en 50mm2 kabel) så gjelder formelen:

2ef99fe754f522f2479c7f935e07257b.png

Det betyr at jo høyere motstand det er i kabelen, jo lavere spenning får man, og dermed lavere effekt.

Mer om effekt, spenning, og strøm: Her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...