Gå til innhold

Importerer sql.gz, får feil tegnsett på tabellene


Anbefalte innlegg

Har seg sånn at jeg driver og flytter min WordPress-blogg. Det går nesten smertefritt. Når jeg importerer databasen (en sql.gz-fil) får jeg nemlig tegnsettet latin_swedish_ci på tabellene, mens det under står utf8-bin. Dette medfører at alt av tekst i bloggen blir ødelagt ("Hva skal vi gj?re n?").

 

Har prøvd flere ganger å importere databasefila til den nye databasen, uten framgang. Velger hver gang utf8 som tegnsett i importeringsskjemaet i PhpMyAdmin. Hvordan går man fram for å bevare tegnsettet i sql.gz-fila når man skal importere en slik en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt jeg vet er at tegnsettet i den gamle bloggen var UTF-8. Brukte en plugin til WP for å eksportere databasen, men burde nok ha brukt phpMyAdmin til det. Har ikke mulighet til å eksportere flere ganger, ettersom innholdet på det gamle webhotellet har blitt slettet.

 

Burde ikke databasefila uansett være i UTF-8 når bloggen var innstilt til dette? Og hvorfor i all verden blir tegnsettet svensk?

Lenke til kommentar
Burde ikke databasefila uansett være i UTF-8 når bloggen var innstilt til dette? Og hvorfor i all verden blir tegnsettet svensk?

7192445[/snapback]

Det vet jeg ikke, jeg sier bare det jeg tror kan være årsaken.

Jeg ville åpnet den eksporterte filen og sett hva som egentlig foregår inni der.

Sjekk om den er utf8 eller hva. Dersom den er det, ville jeg søkt google etter lignende feil. Kan jo være bøgg i phpmyadmin eller WP for alt jeg vet.

Lenke til kommentar

Hmm, da er jeg ikke helt sikker.

Jeg mistenker problemet er at mysql konverterer alle dataene til latin1 når den eksporterer til en fil, ettersom det er default.

Dermed mistenker jeg at filen du har nå er latin1, og ikke utf8 slik WP tror.

Linux har en kommando for å fikse dette, men jeg ville tatt en kopi av filen før jeg prøvde :/

kommandoen er

iconv -f <frategnsett> -t <tegnsett> <gammelfil> > <nyfil>

Vet dette ikke er superhjelp, men jeg kommer ikke på noen andre alternativer nuh.

Evt. kan du sende filen om du gidder (helst uendret), så kan jeg prøve den lokalt, men om du har mye sensitiv data e.l, så er det litt kjipt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...