Gå til innhold

laptop og grunner for at kjøpsloven ikke gjelderb


Anbefalte innlegg

Jeg her hatt flere pcer nå fra samme produsent hvor hovedkortet har brutt sammen (en feil som har skjedd flere ganger på denne serier). Sist det skjedde var garantien gått ut og dekket ikke bytte av hovedkort lenger, men jeg ble da informert om at kjøpsloven gjaldt med tilbakevirkende kraft, og produsentet hentet så opp min laptop, reparerte og leverte den tilbake kostnadsfritt.

Problemet nå er at dette har skjedd igjen på en pc jeg har kjøpt og min mor bruker. Denne pcen har hele tiden stått hjemme på et kontor og ikke vært tatt med rundt, hovedkort og prosessor har nå brutt sammen.

Min mor ringte til produsentens helpdesk for å høre hva feilen var og konsulenten der ville at hun skulle åpen pcen for å ta ut et og et komponent for å se hva som ikke virket, hun ville ikke gjøre dette, men vente til jeg kom og kunne gjøre dette for henne, men konsulentet fikk så overtalt henne til å gjøre det likevel med forsikring om at ingenting galt kunne skje, det endte så med at han ville sende henne et tilbud på pris for reperasjon, noe han også gjorde.

 

Problemet nå er at da jeg kom hjem og fikk vite om feilen, så ville jeg pårope kjøpsloven i dette tilfellet, som tidligere, da dette er samme feilen og må være en svakhet i disse maskinene, jeg ringte så opp produsenten og sa at jeg ville pårope meg kjøpsloven, jeg fikk da til svar at det kunne jeg ikke gjøre, for det var allerede satt et "punktum" i den saken da min mor fikk tilsendt et tilbud på reperasjon. Jeg spurte så at så lenge hun var juridisk eier av maskinen så kunne hun vel heller ikke ta noen avgjørelser i denne saken, men da sa han at maskinen stod på delt eier mellom meg og henne (Noe som ikke står i noen andre dokumenter jeg har på den laptopen). Jeg spurte så om hvis jeg skulle ringt og påropt meg kjøpsloven før min mor ringte, om det da ville vært noe problem, da fikk jeg til svar at nei det ville de ikke vært, da kunne jeg fått dekket dette ved å pårope meg kjøpsloven.

 

Dette virker noe rart for meg, er det noen som har noe kunnskap om dette og kan si meg hva som er rett og galt her?

 

Konsulentet hos denne produsentet sa også faktisk til meg at han fra sin arbeidsgiver sin side og i sin arbeidskontrakt ikke hadde lov til å prate om kjøpsløven med kunder før kunden selv påropte seg den.

 

Håper på svar da dette også kan hjelpe andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...