Gå til innhold

Hjelp med oppsett av ndiswrapper *Fikset*


Anbefalte innlegg

Har forsøkt en stund nå å få diverse trådløse nettverkskort til å fungere i ubuntu med kryptering uten hell, etter litt nærmere etterforskning så fant jeg ut at:

 

1. Ubuntu støtter wpa og wpa2 "out of the box"

 

2. Ubuntu støtter også de aller fleste brikkesettene

 

3. Men driverene som følger med ubuntu fungerer derimot dårlig med kryptering

 

Jeg har prøvd 2 pci wlan kort (3com og dlink) og 1 usb (3com) og selv om samtlige

støttet alt fra wep-wpa2 i hardware så sier network manager at kortene ikke støtter krypteringen som er på routeren (wpa2) pga av punkt 3 slår jeg av krypteringen så

går alt som smør. ok... så var det bare å prøve ndiswrapper.

 

Installerte nidswrapper via synaptic, lastet ned driveren og prøve å installere den.

 

zandro@zandro-desktop:~$ ndiswrapper -i zd1211u.inf

Installing zd1211u

Unable to create directory /etc/ndiswrapper/zd1211u.Make sure you are running as root

 

Vel.. så jeg må være root...? har desverre ikke lekt mye med konsollen i linux så er

ikke helt sikker på hvordan jeg skal angripe dette, har Ubuntu 6.10 (final) installert.

Ja jeg har prøvd å søke på dette, lest i ubuntu forumet og bla bla bla..... men er like

klok har forsøkt dette på de 2 forrige versjonene av Ubuntu med samme resultat,

har virkelig lyst til å få dette til å fungere.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg logget meg inn som root, men problemet var ganske enkelt at jeg hadde glemt å sette sudo framfor, en tullete feil fra min side....

 

zandro@zandro-desktop:~$ sudo ndiswrapper -i /home/zandro/Desktop/3com/ZD1211U.inf
Installing zd1211u
zandro@zandro-desktop:~$ sudo ndiswrapper -l
Installed drivers:
zd1211u         driver installed 

 

da var alt i orden, takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått satt opp alt, det var mye enklere en det div instruksjoner rundt om på nettet hadde forespeilet, kjører nå et 3CRUSB10075 Wlan adapter med WPA2-AES kryptering via network manager 100% stabilt, håper de inkl ndiswrapper med GUI og networkmanager (eller lignende) i neste release av Ubuntu (Feisty Fawn), men det er uten tvil rom for forbedringer i instruksjonene der ute ang ndiswrapper.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...