Gå til innhold

Bevegelsessensor med RS-232 tilkobling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vell, dere må nok samarbeide en del da. Først så må dere jo finne ut hvordan sensoren sender sine data. Bygger du en selv så kan du jo bestemme det selv. Hvis jeg skulle laget et slikt system ville jeg brukt en mikrokontroller (avr, siden det er den jeg har brukt før) og funnet fram til en sensor som kan kobles til den. Så har jeg gitt AVRen i oppgave å sende en melding til PCen dersom det er bevegelse. Dette vil gjøre at det går mindre data over RS232 og det blir mindre belastning på PCen ( ikke at det er noe stort problem med dagens PCer men..). Programmet på PCen trenger da bare å vente på å mota en meldning og det kan gjøres ved bruk av interrupt (hvordan det gjøres i forskjellige språk varierer sikkert).

Eventuelt kan programmet i PCen sende en melding til kontrolleren og be om å få data tilbake (la oss så noen ganger i sekundet) og selv avgjøre om det har vært forandring (bevegelse).

 

Poenget er vell at dere må bestemme sensoren før dere lager programmet.

Lenke til kommentar

Jeg roter litt med 'hus-automation' på hobby-plan.

 

Jeg bruker 2 stk RS232 I/O bokse (se bilder) til diverse 'oppgaver' i huset - bl.a bevegelses sensorer.

Edit\ Beklaker - link funket ikke til produkt - uten cookies!!. Gå på www.conrad.de og søk på ordet: C-Control-Station (i søkeboksen til venstre: "Schnellsuche")

 

Bare fantasien der sætter grenser med denne I/O-boksen.

Skal kort liste et par specs fra denne C-Control I/O-boks:

 

6 digitale I/O

4 analoge porter

2 relæ 230v 6a utganger

2 temp følere (følger med)

"Dra & Slipp" programering i BASIC (eller programere selv om man vil). Følger med.

Man trenger mao ikke programerings-skillz for å bruke denne boksen.

 

Et annet eksempel på bruksområde for denne boksen:

En kompis i Danmark har bygget et fullautomatisk distillerings-apparat, der kan styres og avleses via PC'en og/eller en WAP-telefon (når han ikke er hjemme).

Selve WAP-delen krever at man har oppretten en WAP-site - som der kan leses mere om på denne side eller denne eldre artikkel fra ITAvisen.

 

Et par bilder (klikk på bilder):

 

post-4526-1162032471_thumb.jpg

 

post-4526-1162032348_thumb.jpg

 

post-4526-1162032378_thumb.jpg

 

post-4526-1162032413_thumb.jpg

 

Desverre er denne butikk kun på tysk - men sender til Norge. Vett ikke om der finns en tilsvarende butikk i Norge.

 

Edit\ Finnes mye elektronik 'snadder' (innen hus-automatikk) i denne danske butikk - for dei som gerne vil selv.

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Jeg programmerer i Borland Delphi til vanlig, og der bruker jeg en del strekkodelesere og RFID-lesere.

 

På nettet finner en gratis RS232-komponenter, som du slenger på applikasjonen din. Denne har en getMessage-event, som gjør at programmet registrerer når data er tilgjengelig.

 

Hvis bevegelsessensoren er et standalone-produkt så er det bare å koble den til com-porten, legge til comport-komponenten i delphi og så er du i gang med å lese.

 

Det tar meg under 1 minutt å lage et program som leser fra comport når jeg bruker delphi.

 

 

Hvis dette er interessant så finnes det to comport-komponenter: ciaComport og TComPort.

Lenke til kommentar
Kimmer Postet i dag, 12:50

  Jeg roter litt med 'hus-automation' på hobby-plan.

 

Jeg bruker 2 slike RS232 I/O-bokser til diverse 'oppgaver' i huset - bl.a bevegelses sensorer.

 

Bare fantasien der sætter grenser med denne I/O-boksen.

Skal kort liste et par specs fra denne C-Control I/O-boks:

 

6 digitale I/O

4 analoge porter

2 relæ 230v 6a utganger

2 temp følere (følger med)

"Dra & Slipp" programering i BASIC (eller programere selv om man vil)

Man trenger mao ikke programerings-skillz for å bruke denne boksen.

 

Et annet eksempel på bruksområde for denne boksen:

En kompis i Danmark har bygget et fullautomatisk distillerings-apparat, der kan styres og avleses via PC'en og/eller en WAP-telefon (når han ikke er hjemme).

Selve WAP-delen krever at man har oppretten en WAP-site - som der kan leses mere om på denne side eller denne eldre artikkel fra ITAvisen.

 

Et par bilder (klikk på bilder):

 

post-4526-1162032471_thumb.jpg

 

post-4526-1162032348_thumb.jpg

 

post-4526-1162032378_thumb.jpg

 

post-4526-1162032413_thumb.jpg

 

Desverre er denne butikk kun på tysk - men sender til Norge. Vett ikke om der finns en tilsvarende butikk i Norge.

 

Edit\ Finnes mye elektronik 'snadder' (innen hus-automatikk) i denne danske butikk - for dei som gerne vil selv.

 

Mvh

Kimmer

 

 

Litt offtoptic da men ...

 

Hvor mye koster denne ca med toll og frakt ? :innocent:

 

 

-takk

Lenke til kommentar
Hvor mye koster denne ca med toll og frakt ?  :innocent:

 

De har alt fra €80 til €200 ser det ut til. Bare gå på conrad.de og søk på Control Station, så kommer et par ting opp. Forsendelse får du regne ut basert på hvor mange enheter du skal ha, og trekk fra Tysk MVA (17%?) og legg til norsk MVA (25%) og eventuelle toll (%?) slike ting har, så har du ca. norsk pris :yes:

Lenke til kommentar

Når vi først er offtopic: Vet du om denne boksen leveres med ActiveX eller DLL som lar deg få tilgang til en programmerings-api?

 

Jeg har brukt et par DAQ-bokser (data aquisition) tidligere, den ene koster ca tusenlappen og heter USB-6008 fra National Instruments. 16 digitale og 16 analoge...

Lenke til kommentar
Når vi først er offtopic: Vet du om denne boksen leveres med ActiveX eller DLL som lar deg få tilgang til en programmerings-api?

7172227[/snapback]

 

Disse C-Control-Station bokser bruker BASIC som programeringssprog og her kalder de det for C-BASIC - som er simpelt og tilpasset disse bokser i denne serie.

C-Control er laget for folk (Ola & Kari), der har lite eller ingen erfaring med programering - men dette begrenser egentligt ikke muligheterne med denne boksen (innen for givne specs).

 

Hvis du titter litt rundt på Conrad.de - finner du mange andre I/O-bokser, der kanske oppfyller dine krav.

Edit\ Hvis du klikker på "Haustechnik" (den mørkblå menulinje) - da kommer der mye frem innen 'Hus-automation'.

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
vell, dere må nok samarbeide en del da. Først så må dere jo finne ut hvordan sensoren sender sine data. Bygger du en selv så kan du jo bestemme det selv. Hvis jeg skulle laget et slikt system ville jeg brukt en mikrokontroller (avr, siden det er den jeg har brukt før) og funnet fram til en sensor som kan kobles til den. Så har jeg gitt AVRen i oppgave å sende en melding til PCen dersom det er bevegelse. Dette vil gjøre at det går mindre data over RS232 og det blir mindre belastning på PCen ( ikke at det er noe stort problem med dagens PCer men..). Programmet på PCen trenger da bare å vente på å mota en meldning og det kan gjøres ved bruk av interrupt (hvordan det gjøres i forskjellige språk varierer sikkert).

Eventuelt kan programmet i PCen sende en melding til kontrolleren og be om å få data tilbake (la oss så noen ganger i sekundet) og selv avgjøre om det har vært forandring (bevegelse).

 

Poenget er vell at dere må bestemme sensoren før dere lager programmet.

7167626[/snapback]

 

Han som skal ha programmet går første året på et informatikkstudie, og jeg går andre året på et elektronikkstudie..

 

Den løsningen du velger har jeg faktisk tenkt på selv, vi har lært oss å programmere AVR kontrollere, dog enda bare i assembly :)

 

Det letteste ville kanskje vært en enhet som man kobler direkte til COM-porten på pcen, fordi dette ikke er et prosjekt jeg har, men noe jeg gjerne vil hjelpe til med:)

 

I første omgang fant jeg en enhet som Elfa har, den har kun tre ledninger, en til strøm, en til jord, og en som heter "OUT", er det noen som vet om denne utgangen kan kobles til en mikrokontroller?

 

Søk på: SGM 5910 på http://www.elfa.se/no

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

litt vanskelig å si uten noe datablad.

 

men dere må også tenke på hvilken type sensor dere skal bruke; denne mener jeg reagerer på varme, men siden vi (mennesker) er varmere enn omgivelsene så kan den oppdage bevegelse (områder med forskjellig varme). Et objekter med samme temperatur som omgivelsene vil ikke oppdages selv om det beveger seg.

Lenke til kommentar
litt vanskelig å si uten noe datablad.

 

men dere må også tenke på hvilken type sensor dere skal bruke; denne mener jeg reagerer på varme, men siden vi (mennesker) er varmere enn omgivelsene så kan den oppdage bevegelse (områder med forskjellig varme). Et objekter med samme temperatur som omgivelsene vil ikke oppdages selv om det beveger seg.

7174827[/snapback]

 

Etter hva jeg vet om oppgaven, er planen å lage en sensor som oppdager (menneskelig) bevegelse utenfor et vindu eller noe slikt, så jeg tror en slik sensor vil fungere helt greit :) Ihvertfall i teorien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...