Gå til innhold

forsterke signalet til fjernkontrollen, hvordan?


Anbefalte innlegg

heisan

 

Jeg prøvde og søke litt, men fant ikke noe relevant.

spørsmålet er som følger, en vanlig fjernkontroll til TV, går det ann og forsterke signalet til fjernkontrollen, som den sender til TV'en?

noe som jeg f.eks lodder på, på printkortet i fjernkontrollen, der hvor den gamle dioden, som sender signalet, sitter?

jeg skulle økt rekkevidden til ca. 40-45m, er det mulig?

noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For så lang rekkevidde trur jeg ikke du kan benytte deg av IR, selv om du designet driver kretser og forsterkere til du ble grønn... Eventuelt måtte du godt over på en veldig smal ir-diode, kanskje med ustrålingsvinkel på 0.1 til 0.5 grader... noe som vil si at du ved 30-40 meters avstand må peke MEGET nøyaktig for å treffe mottaker sensoren.

 

Derimot så kan du jo erstatte ir-linken med

a) kabel.. dra kabel fra der IR-led'en går på fjernkontrollen, til en liten boks nær tv'en hvor du putter en liten driverkrets og IR-led'en fra fjernkontrollen. Signalene går da i ledning fra fjernkontroll til inngang på driver-steg og inn i ir'leden.

 

b) som a, men istedenfor kabel så kan du bruke en liten radiosender og sende "pulsene" via radio-lenk til en mottaker og driver krets nær tv'en som kaster ut vanlige IR-signaler.

 

a eller b vil avhenge av din elektronikk kompetanse og ditt budsjett.

 

Forresten, vitsen med og kontra å .... fordi det høres teit ut om man sier og når man skulle sagt å... :)

Lenke til kommentar

hvis det ikke er mulig driter jeg i det, var bare for morro skyld egentlig.

saken er at jeg nemlig ser rett inn i stua til naboen, og da ser jeg rett på TV'en hans. hadde vært artig og skru av TV'en hans eller noe, :lol:

hadde det vært mulig, skulle jeg likt og se fjeset på'n når jeg skrudde av tv'en hans.... :p

Lenke til kommentar
hvis det ikke er mulig driter jeg i det, var bare for morro skyld egentlig.

saken er at jeg nemlig ser rett inn i stua til naboen, og da ser jeg rett på TV'en hans. hadde vært artig og skru av TV'en hans eller noe, :lol:

hadde det vært mulig, skulle jeg likt og se fjeset på'n når jeg skrudde av tv'en hans.... :p

7166020[/snapback]

Tja, du kunne jo festet en sak til strømledningen til huset hans. Som du kunne hatt fjernstyring på.

 

Eller så kunne du gått helt opp til vinduet hans med fjernkontrollen.

Lenke til kommentar
hvis det ikke er mulig driter jeg i det, var bare for morro skyld egentlig.

saken er at jeg nemlig ser rett inn i stua til naboen, og da ser jeg rett på TV'en hans. hadde vært artig og skru av TV'en hans eller noe, :lol:

hadde det vært mulig, skulle jeg likt og se fjeset på'n når jeg skrudde av tv'en hans.... :p

7166020[/snapback]

 

Eller så kunne du gått helt opp til vinduet hans med fjernkontrollen.

7166599[/snapback]

 

Det er en mulighet ja! :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...