Gå til innhold

Grafisk Command Prompt

f00b

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Jeg lurer på om det finnes et program tilsvarende Command Prompt i windows, som har et grafisk grensesnitt? Har søkt en god del etter dette, uten å finne hva jeg er ute etter :ermm:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Heisann,

Jeg lurer på om det finnes et program tilsvarende Command Prompt i windows, som har et grafisk grensesnitt? Har søkt en god del etter dette, uten å finne hva jeg er ute etter  :ermm:

7157595[/snapback]

Hva skal dette programmet gjøre? Jeg skjønte ikke helt problemstillingen din.

Skrevet
Heisann,

Jeg lurer på om det finnes et program tilsvarende Command Prompt i windows, som har et grafisk grensesnitt? Har søkt en god del etter dette, uten å finne hva jeg er ute etter  :ermm:

7157595[/snapback]

Hva skal dette programmet gjøre? Jeg skjønte ikke helt problemstillingen din.

7157781[/snapback]

Vet du hva Command Prompt er? Kommandolinjen? Altså den man får frem når man går på kjør, og skriver 'cmd'? Det kan man f.eks. gi nytt navn til mapper, flytte filer og whatsoever med.

Jeg vil ha et likt program, men med et grafisk brukergrensesnitt. Hvis jeg f.eks. skal lage et batch-script som tar kopier av samtlige mapper, så hadde det vært litt stilig om jeg kunne fått opp noe litt mer "stylished" enn det svarte vinduet :)

You see where I'm going? Komprende? ;)

Skrevet

Du vil altså ha et grafisk grensesnitt for å lage .bat-filer eller tilbyr funksjonene som cmd har men hvor du "peker og klikker" fremfor å skrive?

Da tror jeg dessverre det nærmeste du kommer er at du må ta ibruk egne programmer for forskjellig funksjonalitet: Vil du ha batch-renaming finnes det programmer for det, osv.

Igjen, hvilke funksjoner er du ute etter? I cmd kan man jo f.eks. taste "net use, net send, net start" osv, er du ute etter å kunne ta ibruk net? I cmd kan man også utføre ping, er du ute etter å kunne gjøre det? (Ja, jeg vet dette ofte er andre filer som kalles, men you get the point).

Skrevet (endret)
Du vil altså ha et grafisk grensesnitt for å lage .bat-filer eller tilbyr funksjonene som cmd har men hvor du "peker og klikker" fremfor å skrive?

Da tror jeg dessverre det nærmeste du kommer er at du må ta ibruk egne programmer for forskjellig funksjonalitet: Vil du ha batch-renaming finnes det programmer for det, osv.

Igjen, hvilke funksjoner er du ute etter? I cmd kan man jo f.eks. taste "net use, net send, net start" osv, er du ute etter å kunne ta ibruk net? I cmd kan man også utføre ping, er du ute etter å kunne gjøre det? (Ja, jeg vet dette ofte er andre filer som kalles, men you get the point).

7158434[/snapback]

Neida, det å lage .bat filen gjøres på vanlig måte, altså med kommandoer. Jeg har laget et bilde for å illustrere bedre hva jeg mener:

CMD.gif

Dette er altså et eksempel på hvordan jeg vil at Command Prompt skal se ut, alt er likt, bortsett fra utseendet på det :)

Det jeg ser for meg, er f.eks. at man enten har et program som er helt likt som cmd, bare med et grafisk grensesnitt. Eller er program som har et forhåndsdefinert grafisk utseende, så skriver man f.eks. brukergrensesnitt.exe c:\bat-fil.bat, så vil det som står i bat filen vises i brukergrensesnitt.exe.

syar2003 hehe, var ikke så veldig fancy det siste der, er forsåvidt noe man kan gjøre vha. noen farge-kommandoer, men du er inne på noe :)

Endret av f00b
Skrevet

Aha, du vil bare ha en penere versjon av cmd.exe :)

Det skal nok finnes et sted, selv om jeg ikke kommer på noe. Du har jo en del instillingsmuligheter for enkle farge-, skrift- osv.-valg i cmd.exe, men skal du ha noe såpass pent som det du satte opp der så må det nok et eget program til. Si fra om du finner noe :)

Skrevet
Aha, du vil bare ha en penere versjon av cmd.exe :)

7158616[/snapback]

Ah, det er vel en enklere måte å si det på ja! ;) Jepp, skal gi deg beskjed om jeg finner noe :thumbup:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...