Gå til innhold

Elkjøp redder data ved diskkrasj for 1290 kroner?


Anbefalte innlegg

Så en artikkel på digi - http://digi.no/php/art.php?id=344621 om at Elkjøp "dumper" prisene på datarecovery. For meg høres dette rimelig merkelig ut.

 

At IBAS skal ta min disk i et støvfritt-rom, åpne disken, bruke spesielle lesere, kopiere "tapte data" til en ny harddisk og alt dette for 1290 kroner?

 

ellers var det jo endel uklarheter i artikkelen. Skjønte f.eks ikke hvordan "installasjon av programmer" kunne føre til diskkrasj. Og hva gjennoppretting til fabrikk-innstillinger hadde med diskkrasj å gjøre.

 

Noen som vet noe mer? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så en artikkel på digi - http://digi.no/php/art.php?id=344621 om at Elkjøp "dumper" prisene på datarecovery. For meg høres dette rimelig merkelig ut.

 

At IBAS skal ta min disk i et støvfritt-rom, åpne disken, bruke spesielle lesere, kopiere "tapte data" til en ny harddisk og alt dette for 1290 kroner?

 

ellers var det jo endel uklarheter i artikkelen. Skjønte f.eks ikke hvordan "installasjon av programmer" kunne føre til diskkrasj. Og hva gjennoppretting til fabrikk-innstillinger hadde med diskkrasj å gjøre.

 

Noen som vet noe mer? :)

7155753[/snapback]

 

Vel IBAS er i eliten og bruker sikkert overkill i mange tilfeller, men de får hentet fram data uansett hva du måtte gjøre. Elkjøp derimot tar imot problemer ala, huff da maskinen starter ikke og jeg sletter bare mange windows filer sist, og jeg vet ikke hvordan jeg skal flytte hardisken tilen annen maskin. Dette er sikker 99% av tilfellene for elkjøp så der tjener de sikkert grovt, men taper når de leier inn IBAS, men gjevnt over går de i pluss.

 

ellers var det jo endel uklarheter i artikkelen. Skjønte f.eks ikke hvordan "installasjon av programmer" kunne føre til diskkrasj. Og hva gjennoppretting til fabrikk-innstillinger hadde med diskkrasj å gjøre.

 

Noen som vet noe mer? :)

7155753[/snapback]

 

Vel i teorien kan all lesing/skriving til disk føre til diskkrasj. (Skrem folket!!)

 

Gjennoppretting til fabrikk-innstillinger er sikkert en fryktelig komplisert måte å si: slett alt og legge inn windows og drivere +++ alt som var i pakka. (de bytter sikkert HD også :))

I å med at Elkøp kunder ikke kan gjøre så mye selv så må alt være klart til bruk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Tror nok den prisen kun inkluderer basic gjenoppretting - typ Undelete.

Tittet over programmene fra IBAS, og de krever stort sett at Windows starter. Dessuten kunne ikke programmene utføre noe annet enn vanlig Undelete - bare med mer fancy gui.

 

Samme med Unformat.

 

Tviler på at Elkjøp sender disken til IBAS om selve disken er ødelagt - det vil ta tid og koste vesentlig med penger.

 

Men for folk flest så er det praktisk å bruke myemye penger på å få tilbake data de burde hatt backup av.

 

Myemye ettersom den mengden data de ønsker er som regel bilder og dokumenter, og passer fint på noen dvd plater. Og sist jeg sjekket kostet dvdplater under 10 kroner..

 

 

 

Edit:

http://www.ibas.no/datasletting/degausser

Prøv en slik og se om Elkjøp finner noe data ;)

Endret av Slettet+9812398713
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...