Gå til innhold

Tips til TV-Kort for HTPC?


tiiim

Anbefalte innlegg

Hey!

Har bygget om en vanlig PC til HTPC med Vista RC1.

Bruker da Vista sitt mediacenter og har original mediecenter fjernkontroll og tastatur.

Eneste jeg mangler nå er et TV-kort.

 

Ser det er en haug på markedet, så hakke peil på hva jeg skal velge, så håper noen kan komme med noen tips :)

 

Noen viktig ting er at tvkortet MÅ støtte Windows XP/Vista Mediacenter.

Kvaliteten på sendingene må være minst like bra som de jeg får ut av veggen hjemme nå!

og kortet må ha støtte for radio.

 

...TV'en kortet skal koples opp mot er en Samsung 46" HDTV...

 

Håper noen kan hjelpe, for jeg har desverre ikke mye peiling på tv-kort :blush:

 

Prisen må ligge mellom 500-800kr...

 

Kortet skal primært brukes til å se tv med, så kvalitet på opptak etc er ikke veldig viktig... :)

Endret av tiiim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bor i leilighet så får tv-signalene inn via kabel i veggen.. tror det er UPC sitt nett... siden jeg bor i oslo...

 

Leste litt om den happauge og fikk vite at det var problemer med å få bilde helt ut i kanten+at man må kjøpe et eller annet dilldall for å få det til å virke..

Syns den var litt dyr også, ettersom jeg egentlig ikke trenger 2 turnere

Lenke til kommentar

PVR 150 er samme kortet bare med en tuner. Det er nok en del billigere.

 

Har ikke hatt problemer med å fylle skjermen. Og hvis det er ett problem ligger det ikke hos TV kortet men skjermkort og valg av skjerm.

 

Hauppauge er generelt sett som de best TV tuner kortene du kan få. Jeg har GET (tidligere UPC) kabel jeg og. Funker fint!!

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Jeg bruker Microsoft MCE ja. Og har ett Radeon skjermkort og instalerte MCE driverne fra ATI. Da får du ett eget kontrollpanel inne i MCE. Der setter du bare at bilde skal være 720p så funker alt som ei kule!

 

Og to tunere er kult i MCE. Du kan ta opp en kanal og se på en annen. Det har mange praktiske fordeler.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Vurderer nå å kjøpe Hauppauge PVR 500, men vet jo ikke helt om det passer.. Har hørt mye om at det krever noe spess porsessor, hovedkort, skjermkort etc...

 

Maskinen dette tv-kortet evt. skal inn i er i utgangspunktet denne:

Compaq Presario S5200NO

compaq-presario-desktop-s0000-series_190x170.jpg

 

Skjermkortet er et radeon 9200 LE på 128mb

 

Prossesoren er en Intel Celeron 2,80Ghz

 

512MB Ram...

 

har desverre ingen anelse om hvilket hovedkort det er...

Har hørt kortet tar en del plass i maskinen, men ser det ut til å være et prob for meg?!

 

Hvor laster jeg ned dekoder så jeg får inn signaler i det heletatt?!

 

Mange spm, men har lest en del om kortet, så må forsikre meg litt først nå på forhånd, så jeg ikke kaster bort 1000kr på "ingenting"

 

--------

PS. ja jeg veit dette er en skikkelig "rævva" HTPC, men den skal kun streame musikk og film ut i stua, samt til å se på TV med... :D

Endret av tiiim
Lenke til kommentar

I stue-PC'en min har jeg nå et PVR-500, og er veldig fornøyd med det. Har en Athlon XP 2400, 512MB ram og et Radeon 9700Pro. Bruker Mediaportal som frontend, og det funker fint med å ta opp en kanal og se på en annen osv. Kortet er ikke spesielt stort (Tror PVR-150 er lengre, faktisk). En jeg kjenner bruker samme kortet men med XP MCE, Core2Duo og Geforce, han sier han får problemer med at lyd og bilde kommer ut av synk ved live TV-titting. Har ikke merket det med mitt oppsett.

Lenke til kommentar

Du får ikke med noe MPEG dekoder fra Hauppauge. Du får med en hardware dekoder av MPEG, men du må fortsatt kjøpe en lisens på software biten. Og den fra Nvidia koster ikke stort.

 

Hvis du har onboard lydkort som skal dekode Dolby digital lyd og DTS så må du ha den dyreste versjonen. Men har du som meg hvor jeg bare har en SPDIF kabel fra Mediacenter PCen inn i en forsterker og lar den decode lyden så holder det med den billigste versjonen av PureVideo.

 

Uansett må du ha MPEG decoder software. Nvidia sin er ansett som den beste.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Hey! har akkurat mottat kortet mitt, et PVR-500 :D

..men får det ikke til å virke...

Bruker Vista Ultimate (RC1) .. så hva slags drivere trenger jeg?! kan jeg bruke MCE driveren?! eller har happenhauge fikset noe drivere for RC1?! ...

Håper noen kan hjelpe meg med noe linker etc så jeg får det i bruk :D

 

Ellers så ser kortet vakkert ut, veldig bredt, men det passer perfekt i kabinettet ...

Lenke til kommentar

Nå er jo ikke vista sluppet i retail utgave enda, så vil anbefale deg bruke winxp, eller muligens linux og mythtv (om maskinen ikke skal brukes til annet enn film, mp3'er og evt. dokumenter o.l.)

Ellers om jeg ikke tar helt feil skal de vanlige driverne til hauppauge fungere også på MCE versjoner av kortene sine(om det er den du har), drivrutiner for xp finner du på http://www.shspvr.com og forum osv..

Har ikke lest på ditt kort spesifikt, men antar det er (som pvr 150/250) en HW encoder og da SW decode av bildet(som er det beste med tanke på framtidlige programvarer og kompatibilitet) og det medfølger da såklart en sw decode filter for Hauppauge's eget medfølgende program - filteret vil nok ikke fungere i andre HTPC programvarer som Mediaportal, SageTV, beyond tv etc, men dette vil muligens ikke bli noe problem, da både komersielle og ikke komersielle ofte har medfølgende mpeg2 decode filter.

 

Problemet med at skjermbildet muligens ikke fyller ut totale tv bildet kan variere fra kanal til kanal avhengi av hvordan sendingen er - skulle dette bli et irriterende problem er det ofte en funksjon der du kan velge hvor mye på hver side av skjermbildet som skal beskjæres.(i htpc sw)

Endret av RoosterX
Lenke til kommentar

Takk for svar RoosterX...

En av grunnene til at jeg ikke bruker MCE er ehm fordi jeg ikke har denne.. har vanlig XP professional og en gammel maskin... tenkte å lære meg litt inne HTPC før jeg kjøpte meg noe skikkelige greier så lastet ned Vista Ultimate siden jeg viste det var mediecenter i denne utgaven....

Har lastet ned den beste PureVideo dekoderen for trial i 30dager...

Og jeg får TVbilde og alt funker på HTPC'en min...

 

Men nå har jeg et siste problem....

TVsignalet suger så ekstremt hardt!

Når jeg sammenligner med det gamle kan jeg si at det er mye blaffere farger/bilde med tvkortet (type PVR 500) enn via tuneren i TV'en...

 

Noen som vet hvordan jeg kan forandre på dette?! er dette via instillinger?!?!

 

Så er jeg litt usikker på om jeg skal velge "antenna" eller "cable" via signaler i mediecenter... har vanlig UPC i veggen (slik som de fleste i oslo har), men fikk rævva-bilde via begge valgene, vet jo at det ikke er sattelite hvertfall :p

 

Så om tvbildene blir like krystallklare som via tv-tuneren i tv'en, da jeg jeg glaaad :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

paknive: Nå er det jo ikke bare en type av digitale signaler, så det første man må vite er - mpeg2 eller mpeg4 basert, eller begge, koda, eller bare ukoda, cabel/Satelitt eller vanlig tv antenne o.l.

 

Dessuten er ikke alltid digitale sendinger så vanvittig mye bedre enn en riktig god analog sending... nå ser jeg bortifra HD sendinger.

Endret av RoosterX
Lenke til kommentar
Og to tunere er kult i MCE. Du kan ta opp en kanal og se på en annen. Det har mange praktiske fordeler.

 

AKIRA

 

Mulig dette er et dumt spørsmål, men setter man bare kabeltv-kablen (coax heter det kanskje) inn i tv-kortet så har man 2 tunere? Trenger ikke 2 stk coax kabler inn?

 

Kan man kjøre kabeltv inn i pc'en og videre ut igjen til tv'en og dermed få 2 tunere, slik at man kan ta opp på pc'en og se på tv med tv-tuneren?

Lenke til kommentar

Hauppage sine PVR-kort vil jeg si er det beste valget. Disse kortene har et meget godt rykte på seg når det kommer til kvalitet. I tillegg er disse kortene ganske kompatible, de fungerer både i GNU/Linux og i FreeBSD. Og skulle jeg satt opp en HTPC, ville jeg sannsynlig brukt enten GNU/Linux eller FreeBSD med MythTV. XP MCE høres alt for dyrt ut i mine ører. Og i GNU/Linux og FreeBSD har man større frihet som bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...