Gå til innhold

Den lille Wakeboard tråden


jacoP

Anbefalte innlegg

Jau, leker litt med tanken på å kjøpe nytt brett. Har stått nå 2 år på O'brien rail 132, et skikkelig hobby brett. Har kjørt 2 ganger med bergen wakeboard klubb, de hadde mye bedre brett, plate til 10k var hærlig å kjøre.

 

Det blir ikke stor hoppene på meg, kjører rundt med en Askeladden 435 lite med 30hk. Klarer å dra meg greit opp fra vannet med litt teknikk. Tar bare grabs, 180 og switch på vannet med de små bølgene. Står ikke så mye at det er verdt å kjøpe stor båt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105476
Me har ein 17 fot med 100 hesterkrefter og når den kjører fort lager den ikkje så store bølger. Ka ska eg gjør da?

8353956[/snapback]

Det er kanskje ikke så mye å gjøre med at den skjærer vannet godt, men om dere laster den tungt er det mulig den gir bittelitt større bølger. Finnes visst egne båter laget for å være godt egnet til wakeboardkjøring med tanke på bølgene de lager.

Lenke til kommentar

Skal ikke kjøre fort, kjør med en fart slik at det er lett å hoppe og trikse. 30 knopp er ikke fett.

 

Legge sandsekker i baugen er en fin måte å få båten til å bryte bedre. Visst du vil ha mer air så må du feste tauet i en ramme som går over båten, da vil ikke tauet trekke deg ned mot vannet når du hopper visst du har tauet festet nede.

Lenke til kommentar
Me har ein 17 fot med 100 hesterkrefter og når den kjører fort lager den ikkje så store bølger. Ka ska eg gjør da?

8353956[/snapback]

 

Kjør i ring flere runder ;) da samler det seg opp mange store bølger inne i ringen ;) Når bløgene i midten har blitt relativt store kjører du utenfor hekkbølgene på båten og rett på de store bølgene! Da skal du se at du flyr :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kjøpte brett i år og har stått littegranne....  fantastisk gøyt, gleder meg til sommeren og kommer nok mest sannsynlig ikkje til å gidde å stå på vannski en eneste gang tenker eg..    vil anbefalle andre som vil ha brett å titte på denne siden http://www.wateraction.no/ priser som e urettferdige billig hos den karen :)

7168539[/snapback]

 

Urettferdig dyrt spør du meg...kjøpte meg nytt Liquid Force Substance med Transitbindinger for 2500 kr inkl. frakt på ebay.com for litt siden, _det_ er billig!

 

Gleder meg som en unge til å bli ferdig med eksamener og stikke hjem til costa del sol(sørlandet) og kjøre brett...

 

Anbefaling til dere som kjører uten wakeboardbåt(kjører selv 17" med 90hk)...lag et wakeboardtårn/få et verksted til å lage...lagd denne selv: (VELDIG illustrativt bilde jeg mekka i photoshop...stativet på siden er for å holde brett)

 

tower.jpg

 

Med et tårn får du mye mer høyde i hoppene, ellers anbefaler jeg de som lurer på triks å ta en titt på tips&tricks-seksjonen på wakeboarder.com

 

-TJ-

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har kjørt i 2 sesonger etter båt med liten hekkbølge og uten tårn. Blir ikke de høyeste hoppene, men det er artig uansett. Tenkte å kjøpe meg et eget brett i år, så slipper jeg være avhengig av kompissen min (pluss vil ha noen bindinger som passer foten min).

 

Noen som kan anbefale en pakke til ca 3000?

 

Høyde: 181 cm

Vekt: 77 kg

Fot: 44-45

 

Edit: Har blitt anbefalt dette. Noen som kan støtte denne anbefalingen?

Endret av oya
Lenke til kommentar

Det holder helt fint med en fart på rundt 18 knop. Ikke har for langt tau da wake'n (bølgen bak båten) er høyere nærmere båten. Slipp deg ut på siden av båten og kjør inn igjen mot wake'n med ca 45 grader i forhold til båten sånn at du nesten krysser wake'n på skrå. Press det bakre benet litt ned akkurat i det du kjører inn i wake'n. Da får du litt sats og kan fint dra på litt høyde på hoppet.

Lenke til kommentar
Noen som kan anbefale en pakke til ca 3000?

 

Høyde: 181 cm

Vekt: 77 kg

Fot: 44-45

 

Edit: Har blitt anbefalt dette. Noen som kan støtte denne anbefalingen?

8585791[/snapback]

 

Jeg må bare si at å kjøpe wakeboard i Norge er dyrere enn nødvendig...fant combo'en din på ebay hvor du betaler 240$(eks. frakt, typisk 70$), noe som da blir totalt rett over 2000,-

 

Noen er seff nervøse for å kjøpe fra utlandet o.l., selv har jeg bare gode erfaringer, og ville lett gjort det for å spare tusenlappen! Husk å sjekke at selger shipper til Norge og at han har 99+% på positive tilbakemeldinger. Burde også si til selger at han skal merke sendingen som gave med verdi under 1000,- pga. toll

 

-TJ-

Lenke til kommentar

Jeg står også på wakeboard. Stått på snowboard i noen år, så er jo en fordel å ha litt erfaring med det. Et tips til alle dere som aldri har prøvd å wakeboard; det å omme opp ligger mye i teknikken til han som kjører båten har jeg funnet ut. Første gangen jeg prøvde hadde jeg ikke sjangse å komme opp. Han som kjørte båten hadde kun dratt opp folk på vannski før, og da er det kun full gass som gjelder(iallefall på båten hans som er en skjærgårdsjeep med 75 hk). Men tingen er at flaten på wakeboradet er så mye større, at mottryket blir for stort, noe som resulterer at du ikke vil klare å holde igjen såpass at du komemr deg opp. Prøv å fra opp så forsiktig som over hodet mulig de første gangene. Alle nybegynnere jeg har prøvd dette med i ettertid har kommet opp på 2-3 forsøk. Eller er den gode gamle "start fra kaia"-teknikken veldig lettvindt også. Men pass på å ikke hekte deg i kaia da, kan fort gå galt.

Skal bestille emg ny våtdrakt og vest fra ebay nå tenkte jeg, noen som har noe å anbefale?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Det begrenser seg fort til 180 uten tårn og mindre hekkbølge. Har kjørt 4 ganger i år, to av gangene var det henholdsvis 8 og 6 grader i luften, og det var rimelig kaldt med bare våtdrakt. Klarte desverre og miste en av skruene til bindingene, så måtte bestille nye. Håper å få dem før helgen. Det skal visst bli rundt 20 grader på søndag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...