Gå til innhold

Fra minijack til RCA på gammelt anlegg


Anbefalte innlegg

Sitter her med "litt" dårlige høyttalere på PCen, og headsett foretrekker jeg helst til spill. Har her da et ganske brukbart anlegg, som begynner å dra litt på årene. Jeg tenkte på å kjøpe en slik overgang fra 3,5mm Minijack til RCA-plugger, slik at jeg kan kjøre PC-lyden til stereoanlegget. Problemet er bare at inngangene der egentlig er for platespiller (Phono).

 

Skal dette gå fint?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitter her med "litt" dårlige høyttalere på PCen, og headsett foretrekker jeg helst til spill. Har her da et ganske brukbart anlegg, som begynner å dra litt på årene. Jeg tenkte på å kjøpe en slik overgang fra 3,5mm Minijack til RCA-plugger, slik at jeg kan kjøre PC-lyden til stereoanlegget. Problemet er bare at inngangene der egentlig er for platespiller (Phono).

 

Skal dette gå fint?

7128873[/snapback]

I utgangspunktet skal det gå greit så lenge du ikke har for mye "lyd" ut fra pc`n til forsterker, men er det flere innganger på forsterkern? Hvilken type er det?

Lenke til kommentar

Det er ikke separat forsterker, det er et helt anlegg i ett, Sony MHC-550, halvgammel sak, med CD-spiller radio og kassett. Kun Phono-inngang bak.

 

Det jeg tenkte på var i forhold til frekvenser; om frekvensen på signalet fra en PC-utgang var altfor mye forskjellig fra det som kommer ut fra en platespiller, for hvis den er det, kan det jo ikke fungere noe bra.

Lenke til kommentar
Platespillerinnganger er beregnet for et svakere signal enn PC og har en frekvenskorreksjon. Hvis du prøver, må du bruke veldig lav lydstyrke på PC-en og du får lyd med masse bass og lite diskant.

 

Takk skal du ha!

Da skal det kjøpes overgang. Får eventuelt spørre en av de kyndige lærerne på skolen (Går VK1 Elektronikk) hvis det blir problemer.

Lenke til kommentar

Signalene som kommer inn i en phono (RIAA) inngang forsterkes masse i bassområdet og derifra mindre og mindre mot diskant (tror det er +20 db ved 20hz, 0db ved 1000 hz og -20db ved 20000 hz).

 

Her er et meget enkelt filter som konverterer "vanlige" signaler (som fra lydkort) til det som tilsvarer et signal fra en platespiller.

http://sound.westhost.com/project80.htm

 

 

space

Lenke til kommentar
FM-sender hadde heller ikke vært så dumt.

Men er ikke det egentlig ulovlig å bruke i Norge da?  :hmm:

7129809[/snapback]

jo, egentlig er det det, men er mange som har kjøpt det uannsett.

du kan jo risikere og forstyrre folk i nærheten, sitter en gamling og hører på nyheter på P1, og plutselig kommer det dundrende techno-musikk ut :p (hvis du ikke passer på og stille den riktig da... :roll:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

FM senderne er bare på noen nano Watt så tviler på at du vil få problemer med autoritetene for å si det sånn... Da jeg var mindre (og ikke visste forskjell på Phono, Auxilary osv) kobler jeg PCn til Phono inngangen på et gammelt stereo anlegg. Jeg visste jo selvfølgelig ikke forskjell på "nivåene" osv. Gikk bra en liten stund men til slutt så begynte det å lukte brent og så sprang hele greia... Jeg ville i dag vært litt forsiktig med å bruke Phono inngangen for å si det slik...

Lenke til kommentar
FM senderne er bare på noen nano Watt så tviler på at du vil få problemer med autoritetene for å si det sånn... Da jeg var mindre (og ikke visste forskjell på Phono, Auxilary osv) kobler jeg PCn til Phono inngangen på et gammelt stereo anlegg. Jeg visste jo selvfølgelig ikke forskjell på "nivåene" osv. Gikk bra en liten stund men til slutt så begynte det å lukte brent og så sprang hele greia... Jeg ville i dag vært litt forsiktig med å bruke Phono inngangen for å si det slik...

7273795[/snapback]

Akkurat :p

Har prøvd phono inngagene, og det funket dårlig. Skurrete og j****g.

 

Noen som har forslag til noen bra og billige FM-sendere kanskje?

Lenke til kommentar

FM sendere er lov, så lenge de er under en viss styrke. Lydkvaliteten er ikke så veldig bra, men det kommer ann på hvor langt unna du er senderen osv.

 

Men en god FM sender koster gjerne over 500 kr, så da kan du like så godt legge de pengene i noen ordentlige pc-høyttalere med mye bedre lyd.

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar
Du kan prøve uten. ikke alle som var merket phono hadde faktisk RIAA forsterkere.

7129291[/snapback]

Du vil kanskje lære litt mer om RIAA forsterkere etter jul :p , men dersom en inngang er merket phono, er det fordi den har RIAA forsterker.

Du har ikke en mic inngang da?

7129542[/snapback]

 

Er du peise blind?

 

Jeg sa at ikke ALLE anlegg som hadde innganger merket phono har RIAA forsterker på inngangen. Det er verdt et forsøk. Du merker jævlig fort om inngangen har det eller ei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...