Gå til innhold

Problemer med Geforce 7950GX2


dekar

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har nettopp oppgradert PC'en min med følgende komponenter:

 

- Abit AW9D-MAX

- Crucial BallistiX 2048MB DDR2 PC6400

- Intel Core 2 Duo E6700

- Gainward Geforce 7950GX2

 

Er meget fornøyd med systemet foreløpig men det er èn ting som irriterer meg _grenseløst_.

 

Jeg har kjørt 2 skjermer nå i flere år og blitt veldig vant til det, så å gå over til 1 ville vært uaktelt. Det jeg så irriterer meg over er; når jeg skal aktivere multi-GPU for å få begge GPU'ene på skjermkortet til å fungere i spill o.l., så virker det som jeg ikke får brukt 2 skjermer. Nå mener jeg ikke at jeg skal ha 3d-aksellerasjon på begge skjermene, men at f.eks. min venstre skjerm viser Windows-desktopen mens den høyre skjermen (primary monitor) kjører spillet med 2 x GPU aksellert. Det som skjer når jeg enabler multi-GPU i nvidia control panel, er at venstre skjerm deaktiveres og det går ikke an å skru den på igjen. Betyr dette at hver gang jeg skal spille, må jeg inn i nvidia control panel, skru på multi-GPU slik at venstre skjerm skrur seg av og deretter restarte PC'en for at multiGPU skal enables? Dette er jo forferdelig tungvint og jeg kan ikke tro at dette er den eneste løsningen. Isåfall vurderer jeg å selge skjermene mine og heller kjøpe en 24" LCD eller noe.

 

Alle råd tas imot med stor takk!

 

På forhånd takk for hjelpen :)

Endret av dekar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik liker jeg også å ha det, men har ikke vært borti 7950GX2 og funksjonen multiGPU...

Men svarene skal nok finnes i Nvidia Control Panel...

Prøv dette: Gå inn på "Control panelet", velg "skjerm", deretter "flere skjermer" og "endre skjermkonfigurasjon". Slik fungerer det får meg:)

 

Håper dette har hjulpet deg iallefall litt...

Lenke til kommentar
Slik liker jeg også å ha det, men har ikke vært borti 7950GX2 og funksjonen multiGPU...

Men svarene skal nok finnes i Nvidia Control Panel...

Prøv dette: Gå inn på "Control panelet", velg "skjerm", deretter "flere skjermer" og "endre skjermkonfigurasjon". Slik fungerer det får meg:)

 

Håper dette har hjulpet deg iallefall litt...

7123948[/snapback]

 

Det er nettopp det, i control panel virker det som jeg må velge, enten multi-GPU eller dual screen display. :(

Lenke til kommentar
Slik liker jeg også å ha det, men har ikke vært borti 7950GX2 og funksjonen multiGPU...

Men svarene skal nok finnes i Nvidia Control Panel...

Prøv dette: Gå inn på "Control panelet", velg "skjerm", deretter "flere skjermer" og "endre skjermkonfigurasjon". Slik fungerer det får meg:)

 

Håper dette har hjulpet deg iallefall litt...

7123948[/snapback]

 

Det er nettopp det, i control panel virker det som jeg må velge, enten multi-GPU eller dual screen display. :(

7124108[/snapback]

 

 

Hvor stort tap på grafikk ytelsen er det da mellom multi-GPU og dual screen display?

Lenke til kommentar
Slik liker jeg også å ha det, men har ikke vært borti 7950GX2 og funksjonen multiGPU...

Men svarene skal nok finnes i Nvidia Control Panel...

Prøv dette: Gå inn på "Control panelet", velg "skjerm", deretter "flere skjermer" og "endre skjermkonfigurasjon". Slik fungerer det får meg:)

 

Håper dette har hjulpet deg iallefall litt...

7123948[/snapback]

 

Det er nettopp det, i control panel virker det som jeg må velge, enten multi-GPU eller dual screen display. :(

7124108[/snapback]

 

 

Hvor stort tap på grafikk ytelsen er det da mellom multi-GPU og dual screen display?

7124921[/snapback]

 

 

betydelig mye, i 3dmark06 får jeg i underkant av 5000 poeng med single-GPU, når jeg enabler multi-GPU får jeg nærmere 9000.

Lenke til kommentar

Hei... Jeghar også 7950gx2 og har ikke ditt problem slik du beskriver det :hmm:

 

Slik gjør jeg det for å kjøre 2 skjermer:

 

Nvidia kontrollpanel:

• Sett på option 2 gpu inne på 3D-innstillinger

• gå inn på innstillingene til skjerm og velg den type 2-skjermsvisning du vil ha

(enten horisontalt eller vertikalt utvidet)

• trykk ok.

 

Når jeg startet counter-strike gikk jeg da bare inn i videoconfigen og valgte rett oppløsning (2560x1024).

 

Virker som om du bare har glemt å kjøre opp oppløsningen i spillet.

Lenke til kommentar
Hei... Jeghar også 7950gx2 og har ikke ditt problem slik du beskriver det  :hmm:

 

Slik gjør jeg det for å kjøre 2 skjermer:

 

Nvidia kontrollpanel:

• Sett på option 2 gpu inne på 3D-innstillinger

• gå inn på innstillingene til skjerm og velg den type 2-skjermsvisning du vil ha

    (enten horisontalt eller vertikalt utvidet)

• trykk ok.

 

Når jeg startet counter-strike gikk jeg da bare inn i videoconfigen og valgte rett oppløsning (2560x1024).

 

Virker som om du bare har glemt å kjøre opp oppløsningen i spillet.

7131005[/snapback]

 

Heisann. Jeg skjønner hva du mener, men det er ikke dette jeg er ute etter dessverre. Jeg vil ikke strekke skjermbildet over 2 skjermer, men derimot ha en utvidet Windows-desktop på min secondary skjerm mens primary skjerm evt. kjører spillet (som er aksellerert). Men nå har jeg sjekket litt på nvidia-forumet og det viser seg at 7950gx2 ikke takler dette, så da selger jeg skjermene mine og kjøper én stor. Så er det problemet løst! :) Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Til Trådstarter....

 

Du har helt rett og det er flere tester som også konkluderer med dette, det er ikke mulig å få til det du ønsker med 7950gx2 kortene, pga dets indre SLI system, du får enten gå over til 24" --- > 30" skjermer...å anbefale :) eller vente på G80 som kenner om en stund

 

Web76

Lenke til kommentar
Til Trådstarter....

 

Du har helt rett og det er flere tester som også konkluderer med dette, det er ikke mulig å få til det du ønsker med 7950gx2 kortene, pga dets indre SLI system, du får enten gå over til 24" --- >  30" skjermer...å anbefale :) eller vente på G80 som kenner om en stund

 

Web76

7131147[/snapback]

 

Har sett litt på Samsung 225BW 22" LCD. Ikke alt for dyr og så har den fått bra score i tester og sånt. 24" blir litt for dyrt foreløpig, har nettopp brukt et tonn penger på nye komponenter hehe. :)

Lenke til kommentar
Til Trådstarter....

 

Du har helt rett og det er flere tester som også konkluderer med dette, det er ikke mulig å få til det du ønsker med 7950gx2 kortene, pga dets indre SLI system, du får enten gå over til 24" --- >  30" skjermer...å anbefale :) eller vente på G80 som kenner om en stund

 

Web76

7131147[/snapback]

 

Har sett litt på Samsung 225BW 22" LCD. Ikke alt for dyr og så har den fått bra score i tester og sånt. 24" blir litt for dyrt foreløpig, har nettopp brukt et tonn penger på nye komponenter hehe. :)

7131389[/snapback]

 

Koster å være kar ja :D Men gud bedre så morro det er med ett 7950gx2 i pc'n :dribble: Kjørte opp Battlefield 2142 i går, alt på max og spillet gikk som en drømm... Mulig dette kan føre til at jeg blir singel, men litt må man da ofre når fet grafikk er hovedpri :!:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Hei... Jeghar også 7950gx2 og har ikke ditt problem slik du beskriver det  :hmm:

 

Slik gjør jeg det for å kjøre 2 skjermer:

 

Nvidia kontrollpanel:

• Sett på option 2 gpu inne på 3D-innstillinger

• gå inn på innstillingene til skjerm og velg den type 2-skjermsvisning du vil ha

    (enten horisontalt eller vertikalt utvidet)

• trykk ok.

 

Når jeg startet counter-strike gikk jeg da bare inn i videoconfigen og valgte rett oppløsning (2560x1024).

 

Virker som om du bare har glemt å kjøre opp oppløsningen i spillet.

7131005[/snapback]

 

Heisann. Jeg skjønner hva du mener, men det er ikke dette jeg er ute etter dessverre. Jeg vil ikke strekke skjermbildet over 2 skjermer, men derimot ha en utvidet Windows-desktop på min secondary skjerm mens primary skjerm evt. kjører spillet (som er aksellerert). Men nå har jeg sjekket litt på nvidia-forumet og det viser seg at 7950gx2 ikke takler dette, så da selger jeg skjermene mine og kjøper én stor. Så er det problemet løst! :) Takk for hjelpen.

7131071[/snapback]

 

Nå ble jeg skuffa :cry: Henta igår ny maskin som jeg kjøpte fra dell med 7950X2. Har kødda i hele dag med å få koblet til Plasma TV ved siden av 24" fra dell. Hadde jeg vært klar over at det ikke går på dette skjermkortet hadde jeg heller kjøpt 2 stk av annen type. Arrgh

Lenke til kommentar

Deaktiverer man SLi (multi-display modus) så får man brukt begge skjermutganger samtidig. Men ytelsen i 3D vil logisk nok bli dårligere. Grovt regnet vil man få en ytelse på ca 60-75% av maks ytelse (multi-gpu modus) siden SLi ikke er en 100% effektiv løsning.

 

Skal man spille 3D spill med et 7950GX2 er det derfor best å kjøre i multi-gpu modus på en skjerm på akkurat lik linje som alle andre SLi oppsett. Har man da to skjermer tilkoblet må man velge en av de som primær skjerm og spille på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...