Gå til innhold

X1900XT søty, støy og støy...


Uhlan

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt sapphire x1900xt, men har problemer med støynivå.

Kortet er stille ved normal bruk', men når jeg kjører spill ala oblivion og gothic 3 lager viften et sabla spetakkel.

Har ikke fått testet temperatur osv, men kabinettet er relativt åpent og temp på luft ut av kabinettet virker ikke unormalt høy etter min mening.

 

Jeg har riktignok satt all eye-candy i spillene på (hadde et crap kort før, så var litt gira på å teste), høyeste oppløsning osv, så det er nok høy belastning, men så er da lydnivået også på linje med da radiatoren på bilen gikk og kjøleviftene der gikk for fullt... :cry:

 

Etter en stund med spilling med høyt vifte nivå begynner pc'n regelrett å pipe, type kanskje 2 ganger i minuttet? Noen ideer her? Føles litt som å sitte å vente på total meltdown :whistle:

 

Maskinen min har 375W strømforsyning (selger klarte ikke opplyse om at det er anbefalt at maskinen har 450W... men skjermkortet er koblet mot intern strømkabel som brukermanul på maskinen påstår skal levere 75W peak ettellerannet og det er dette som kreves til skjermkortet (ifølge den utolig latterlige brukerveiledningen som følger kortet).

 

Håper noen har veiledning her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, og takk for kjapt svar :)

Har ikke merket noen stabilitetsproblemer nei, men lydnivået er virkelig fælt og blir ganske bekymret når pipingen setter inn - får definitivt følelsen av at noe er gæli.

Burde nok prøve med lavere video settings og se om det bedrer seg, evt få diagostisert skjermkortet.

Anbefaling for program for måling av temp osv?

Vil en bedre og kraftigere strømforsyning være løsningen?

Feil settings/drivere til kort? (installert det som fulgte med, ikke fått sjekket etter oppgraderinger da kortet ble installert seint igår kveld)

 

Sorry, men har null peil her! :p Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
x1900xt har en så bråkete kjøler at Ati burde nesten fått en premie for det.

 

Jeg liker ikke å bytte kjøler på skjermkortene mine, men i dette tilfellet var jeg ikke i tvil, og kjøpte en Accelero X2, den er nesten lydløs. 180 kr.

 

duc

7102059[/snapback]

 

Samme for meg. Har en X1900XTX og som xt'n så er den sykt bråkete. Kjøpte meg også en Accelero X2. Er nesten ett bedre kjøp enn skjermkortet selv. hehe.

 

Når det gjelder PSU så hadde jeg ett OCZ 450W i min, men det ble for lite for min maskin (se profil), så jeg skaffet met ett 600W. Fikk endel problemer med random crashes, reboots osv. før jeg bytta power. Probleme viste seg først når jeg dro i gang spill som f.eks Oblivion.

 

EDIT: Til temp måling kan du bruke ATI Tray Tools http://downloads.guru3d.com/download.php?det=733

Endret av Nosferatu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...