Gå til innhold

Xp viser feil størrelse på harddisk.


StigK

Anbefalte innlegg

Hei

Tenkte først jeg skulle si hei til alle sammen. Som dere sikkert ser så er jeg ny på dette forumet.

 

Maskinen min:

amd 1800+

asus a7v333 (kortet har ikke raid)

hercules 8500LE

wd 80 GB se

256 minne 2700

chieftec dragon kabinett

 

Problemet ligger i at etter jeg installerte mandrake 9.0 på maskinen så viser win XP i "computer management" at jeg har en disk på 120 Gb (111.95). Jeg har bl.a to partisjoner på 29.2 Gb og nå sier XP at jeg har en tredje partisjon på 29.2 GB som ikke er formatert da. Jeg nøler litt med å formatere den...

Hva har skjedd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:



Problemet ligger i at etter jeg installerte mandrake 9.0 på maskinen så viser win XP i "computer management" at jeg har en disk på 120 Gb (111.95). Jeg har bl.a to partisjoner på 29.2 Gb og nå sier XP at jeg har en tredje partisjon på 29.2 GB som ikke er formatert da. Jeg nøler litt med å formatere den...

Hva har skjedd?



 

Visst du går inn i XP på Computer Management så kan du vel se den delen som er "unalocated" ? Altså det resterende på disken som ikke er formatert..

Fungerer ikke dette så har du muligens ett STORT problem..

Lenke til kommentar

Hvis du har lagt inn Madrake 9.0 på en egen partisjon vil ikke WinXP gjenkjenne denne disken da Linux bruker eget filsystem. Finner den sikkert i disk-management, men det står at det er invalid filesystem eller.no. Hvis det er slik så er det ikke noe mer å gjøre med det...

Lenke til kommentar

Retter opp eventuelle uklarheter.

Altså når jeg er inne på Disk Management så står det "Disk 0, Basic, 111.95 Gb, Online".

Videre i den grafiske framstillingen av partisjonene mine ser jeg 9 GB(NTFS), 30 GB(FAT32), 30 GB(FAT32), 30 GB ("Free Space" i grønt), 8 GB (RAW??) og to unknown partisjoner som er til sammen 3.3 GB. Beklager hvis det her blir alt for teskje, men det er litt vanskelig å forklare det på en annen måte. Den siste 11 GB kommer av at Linux fikk boltre seg fritt i autoallocate.

Så det jeg ikke forstår er hva den 30 GB partisjonen i grønt gjør der. Veldig forvirrende!

Lenke til kommentar

Ok, de to ukjente og raw er det nok linux som bruker. Hvis det står free space så er det free space, og det skal du kunne gjøre hva du vil med... Jeg er ikke sikker på hvorfor den er der, men det virker jo som om Mandrake ikke ville ha all diskplassen da siden du valgte autoallocate, men men.. Tror det er trygt å lage en ny partisjon av plassen i alle fall...

Lenke til kommentar

Hei takk for svar.

 

Jeg fant ut av det til slutt.

Greia var at XP rotet det til når den så 40 Gb for mye på disken.

Fikk anbefalt Partition Magic, og den så ganske raskt at noe var galt.

Det viste seg at sektorene på disken overlappet hverandre og en formatering av den ledige delen hadde nok ikke vært lurt.

Måtte slette linux partisjonene for å få fikset problemet, men regner med at etter en ny installasjon så vil alt gå på skinner.

 

mvh

StigK

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...