Gå til innhold

Kjøpe Erstatning For Død Waterchill


Anbefalte innlegg

Hei, har kjørt med et watrchill KT12A-L30 i to år nå. Dette settet hadde en dual BIpro radiator, antarctica blokk og blokker til chipset og skjermkort.

 

Alt som kunne gå galt gikk galt med dette settet, pumpa døde (hydor L30) og jeg fikk ny hos asetek, chipsett blokka sprakk og jeg fikk ny hos asetek.

 

For noen uker siden så jeg inn i kabinetet mitt og jeg så at blokka på cpu var helt hvit. Det viste seg at pumpa (xtrem pumpa til asetek, kjøpt i vinter) hadde sprukket og at vannet hadde fordampet, det var akkurat nok vann igjen i loopen men blokkahadde blitt så varm at den smeltet. Det var også sprekker i blokka på skjermkortet.

 

Sendte dette i retur og fikk nytt sett hos komplett som faktisk var dyrere enn det jeg hade opprinnelig da dette settet hadde dobbel BIX radiator.

 

Fikk montert dette setter etter mye om og men (den nye radiatoren + 4 vifter var mye tykkere enn det gamle settet) da jeg skulle fylle settet kom det bare røyk ut av pumpa, den var helt død.

 

Sendte også dette settet i retur og da de ikke hadde settet på lager fikk jeg kreditnota på 3000, som det opprinnelig settet kostet.

 

Bra service av komplet synes jeg! ikke deres feil at varen ikke funker.

 

Nå har jeg 3000 å svi av på ny vannkjøling

 

Maskinvaren min er

 

P4 3,2c s478

X800XTPE (AGP)

Asus P4P800-E deluxe

 

Jeg tror jeg kjøper APOGEE blokka til Swiftech da den virker på alle socketer og etter det jeg har hørt er den som yter best (hvis noen har en annen de heller vil anbefale så fyr løs!

 

Videre så ønsker jeg en dobbel eller trippel radiator, der er jeg ikke sikker på hva som yter best. Jeg har en 120mm BIpro men den er vel i minste laget for dette, før så hadde jeg den i tilleg til den doble.

 

Jeg må også ha en blokk som passer på skjermkortet men det er fint om den også passer til nye skjermkort da maskinvaren skal byttes ut om kanskje et halvt år.

 

Chipsettet tror jeg ikke at jeg bryr meg med i denne omgang med mindre dere mener det er nødvendig. Dette hovedkoretet klokke rikke på langt nær som IC7-MAX3 kortet som det erstatter.

 

Må også ha en tank, slanger og en pumpe (12v eller 220v hvilken er ikke så farlig bare den er bra, jeg er lei av ikke fungerende pumper!).

 

Håper det er noen tips å få her. Skulle 3000 kroners budsjettet sprekke litt er det ikke så farlig, det er bare en pekepinne på hvor mye jeg hadde tenkt.

 

EDIT: Nipler må jeg jo også ha, det kommer vel an på slangedimensjon. Hva anbefaler dere?

 

Mvh Francis :D

Endret av paulinfrancis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp en Apogee, den funker fett. Er ikke den beste på markedet, men ikke langt unna. Dangerden sin nye, bittelille pumpe er ganske bra. Laing D5/Swiftech 650 er super. Dette og en cooltek 2*120 (3 hvis du har plass), en mcw60 og en mcw30 vil se bra ut og kjøle supert. Kombiner gjerne med Clearflex-slanger.

Jeg har ikke prøvd andre nipler, men "push on" med slangeklemmer (i metall) funker svært bra.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Takk skal du ha.

 

Hvilken blokk er det som ER den aller beste?

 

Jeg lurer også på å ha et støvfilter oppå radiatoren der den trekker inn luft, dette fordi at selv med hyppig støvsuging av den gamle så satt det masse støv igjen inni den som jeg ikke fikk ut (ikke uten trykkluft i alle fall). Er det noen som vet om et støvfilter som vil passe på en dobbel, evt trippel radiator.

 

Hvordan yter cooltek radiatorene sammenlignet med HW labs sine black ice?

 

Francis :D

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på hvordan cooltek-radiatorene er sammenlignet med BI, men de er i alle fall hakket bedre enn airplex EVO-radiatorene. Ikke kjøp BI extreme-radiatorer, med mindre du vil overklokke. De yter ikke særlig bra med stillegående vifter.

Swiftech Storm er den beste. De har den på lager på Microplex, men de har fjernet den fra siden. Søk med google, så finner du den. Eller send mail.

 

Edit: Skal du ha en ordentlig god radiator (den aller beste i denne størrelsen), kjøp denne . Evt. 3*120mm-versjonen.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Virker som det blir en apogee på meg hvis forskjellen er så liten som dere sier. Den yter uansett bedre enn antarctica blokka.

 

Det med radiator er vanskelig, jeg klarer ikke å bestemme meg. Såvidt jeg ser er det ikke mulig å bestille Thermochill i norge.

 

Slangedimensjon er jeg også usikker på.

 

Francis :D

Lenke til kommentar

Du vil normalt sett få bedre flow med 1/2", men forskjellen er heller ikke stor. 7/16" som en mellomting funker fint.

 

Jeg bytta nettopp min apogee i en storm, men jeg har ikke montert den enda så jeg vet ikke ytelsesforskjellen. Den største forskjellen jeg har merket må være størrelsen, stormen veier minst dobbelt så mye :green:

 

EDIT: Den her er bedre enn BIP serien :)http://www.microplex.no/product.aspx?pid=C...120&mcat=14s265

 

Jeg har selv dual versjonen av den, og den fungerer bra. Har nettopp fått tak i en BIX 3, så da kan jeg jo sammenligne litt ;) (selv om dual vs. triple blir litt feil)

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Det er BIX3 eller den du linket til som det står i mellom nå tror jeg. Jeg orker ikke styret med å bestille fra utlandet.

 

Hadde vært interessant å se noen tall på hvordan stormen yter mot apogee'n, for å se om den virkelig er verdt de 300,- ekstra.

 

Stor tak til alle som har tatt tid til å hjelpe så langt!

 

Francis :D

Lenke til kommentar
Det med radiator er vanskelig, jeg klarer ikke å bestemme meg. Såvidt jeg ser er det ikke mulig å bestille Thermochill i norge.

 

7095710[/snapback]

Det er ikke noe poeng i det heller, egentlig. Prisen er den samme som i danmark (du trekker fra 25% dansk moms, og legger på 25% norsk), og frakten bare bittelitt mer enn fra Microplex. Du har også angrerett på 14 dager, og reklamasjonsrett på like lenge som i Norge (tror jeg). Og det tar ikke mer enn en dag lengre (maks). Du registrerer deg, velger Norge som land, og betaler med kredittkort. Ikke noe stress i det hele tatt.

 

Hvis du skal bruke stille vifter så er BIP eller Cooltek radiatorene noe for deg, men skal du derimot slå til med noen skikkelige vifter så er BIX helt klart bedre.

7096626[/snapback]

Thermochill slår begge med både trege og raske vifter (kanskje unntatt de helt ekstreme delta-viftene, men hvem bruker slike?).

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ikke kjøpte thermochill er på grunn av pris. 749 DKK - moms = 599 DKK. De tar ca. 170 DKK for frakt(litt dyrere enn microplex?), det vil si 769 DKK, eller 893 NOK. 893 NOK + moms = 1116 NOK

 

I tillegg kommer kanskje noen ekstra gebyrer for fortolling(?), men 1116 NOK er uansett veldig dyrt for en radiator.

Lenke til kommentar
Hvis du skal bruke stille vifter så er BIP eller Cooltek radiatorene noe for deg, men skal du derimot slå til med noen skikkelige vifter så er BIX helt klart bedre.

7096626[/snapback]

Thermochill slår begge med både trege og raske vifter (kanskje unntatt de helt ekstreme delta-viftene, men hvem bruker slike?).

7096899[/snapback]

 

 

Skulle gjerne ha sett noen gode tester som beviser dette!

 

Tollvesenet skal ha 86kr i gebyr.

Endret av Peterkj
Lenke til kommentar

Etter å ha lest den testen tror jeg sannelig at det blir en ThermoChill PA120.3

 

Nå gjelder det bare å finne ut hvilke andre komponenter jeg skal ha.

 

EDIT: Er Laing D5 og Swiftech 650 samme pumpa?

Og så lurer jeg på hva forskjellen mellom Swiftech MCP655 og 650 er.

 

EDIT2: Har akkurat målt på kabinettet mitt og det er akkurat ikke dypt nok for å få plass til den triple PA120.3. Tror nok jeg kjøper den uansett og så får den heller være ekstern til jeg skaffer meg et dypere kabinett. Blir liksom litt for dumt å kjøpe en til senere. Når jeg kjøper nytt kabinett så skal dagens kabinett bli server og den skal da være luftkjølt.

 

Francis :D

Endret av paulinfrancis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...