Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IP-telefon og nettverk med ruter


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Bestillte IP-telfon fra Tele2 for noen dager siden, og fikk innstallasjonspakken i går.

 

Monterte som vist i instruksjonsboka, med telefoniadapteren koblet til Kabelmodemet (har også ADSL fra Tele2), og telefonadatperen koblet videre til en Linksys WRT54GL ruter. (Stod i brukermanualen at telefonadatperen måtte kobles før en ev. ruter for å sikre best mulig samtalekvalitet).

 

Telefonen fungerer fint, men har ikke klart å få datamaskina på nett.

Det er sikkert noen innstillinger som må gjøres i ruteren, men er usikker på hva .. ?

 

Noen som har noen formening om hva som må gjøres ?

 

Takknemelig for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper det klikker med IPene siden det antakeligvis er dhcp i router, telefonadapteren og modemet.

 

Hva er IP'en til standard gateway? Hvis du har 192.168.1.1 kan du prøve å deaktivere DHCP'en i routeren og hente fra modemet eller telefoinadapteren.

 

Ellerså kan du prøve å koble telefonadapteren på port 2 i routeren

Lenke til kommentar
Hei.

 

Bestillte IP-telfon fra Tele2 for noen dager siden, og fikk innstallasjonspakken i går.

 

Monterte som vist i instruksjonsboka, med telefoniadapteren koblet til Kabelmodemet (har også ADSL fra Tele2), og telefonadatperen koblet videre til en Linksys WRT54GL ruter. (Stod i brukermanualen at telefonadatperen måtte kobles før en ev. ruter for å sikre best mulig samtalekvalitet).

 

Telefonen fungerer fint, men har ikke klart å få datamaskina på nett.

Det er sikkert noen innstillinger som må gjøres i ruteren, men er usikker på hva .. ?

 

Noen som har noen formening om hva som må gjøres ?

 

Takknemelig for alle svar.  :)

7094539[/snapback]

Hva med å ringe Tele2 Bredbåndstelefoni på 02000? De svarer faktisk på telefonen etter bare noen sekunder vanligvis...

Lenke til kommentar
Tipper det klikker med IPene siden det antakeligvis er dhcp i router, telefonadapteren og modemet.

 

Hva er IP'en til standard gateway? Hvis du har 192.168.1.1 kan du prøve å deaktivere DHCP'en i routeren og hente fra modemet eller telefoinadapteren.

 

Ellerså kan du prøve å koble telefonadapteren på port 2 i routeren

7094597[/snapback]

 

Er dhcp i telefonadapteren ja. Skal forsøke å deaktivere dhcp'n i ruteren når jeg kommer hjem.

 

Hva med å ringe Tele2 Bredbåndstelefoni på 02000? De svarer faktisk på telefonen etter bare noen sekunder vanligvis...

7094639[/snapback]

Skal forsøke det i ettermiddag. Tenkete bare å høre med dere først.. ;)

 

Du HAR skrudd routeren av/på etter at du koblet om?

7094653[/snapback]

 

Jepp, flere ganger..

Lenke til kommentar

Hei

 

har samme "pakken" her, Her er det koblet slik, modem-iptlf-router (wrt54g m/dd-wrt) alt virker her, men du kan kanskje sjekke kabelen til din pc om den er helt inni ruter porten?

 

Har opplevd selv att dårlige rj45 kontakter "glipper" av og til. Kan kanskje også re starte alt, modem-ip-ruter og la det stå av en tid før du setter det på igjen.

 

mvh Molland

Lenke til kommentar
Hei

 

har samme "pakken" her, Her er det koblet slik, modem-iptlf-router (wrt54g m/dd-wrt) alt virker her, men du kan kanskje sjekke kabelen til din pc om den er helt inni ruter porten?

 

Har opplevd selv att dårlige rj45 kontakter "glipper" av og til. Kan kanskje også re starte alt, modem-ip-ruter og la det stå av en tid før du setter det på igjen.

 

mvh Molland

7094948[/snapback]

Hei.

Måtte du gjøre noen spesielle endringer i Ruter-oppsettet,- slå av dhcp eller noe annet.. :roll:

Lenke til kommentar

Hei

 

Nei, har ikke gjort noe, før jeg koblet ip adapter "korrekt" som i følge tele2 så hadde jeg ip etter routeren som jeg da måtte gi rett ip hver gang den datt ut.

 

Nå er den koblet korrekt og da måtte jeg trykke den koden som du må gjøre for å aktivisere ip tlf første gang, hadde jo gjort det for lenge siden, men men gjorde det igjen og etter det har alt vært perfekt.

 

Dhcp står på her alltid tror jeg, har ikke gjort noe med den jeg. Kommer ikke på noe som kan være galt der hos deg.

 

Kan jo teste med en annen kabel? Kan jo hende den har fått seg en knekk eller noe sånt?

 

mvh Molland

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...