Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bli taxisjåfør? Vurderer..


PC^2020

Anbefalte innlegg

Hmm, jeg har litt lyst til å prøve meg på dette, noen som har erfaring? Hva vil en eventuell lønn være? Hvordan blir man en? Og hva vil det koste?

 

Kan man bruke hvem bil som helst?

Kunne tenke meg å bruke en Citroen Xantia/XM 2.1TD som taxi-bil. Evt. en Toyota Hiace

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg kjører selv taxi.

 

Lønn? De fleste kjører vel med % av det man kjører inn.

Jeg får ihvertfall % av det jeg kjører inn.

Hvordan bli en? Vandelsjekk hos politiet pluss noe legeatest ifra legen.

Og kjentmansprøven må og tas.

Hva mener du med å bruke det som en taxi bil?

Taxi selskapene har egne biler som du bruker. (ihvertfall der jeg jobber)

Lenke til kommentar
jeg kjører selv taxi.

 

Lønn? De fleste kjører vel med % av det man kjører inn.

Jeg får ihvertfall % av det jeg kjører inn.

Hvordan bli en? Vandelsjekk hos politiet pluss noe legeatest ifra legen.

Og kjentmansprøven må og tas.

Hva mener du med å bruke det som en taxi bil?

Taxi selskapene har egne biler som du bruker. (ihvertfall der jeg jobber)

7084924[/snapback]

 

 

Taxiselskapene har vel ikke egne biler (bortsett fra enkelte selskaper med en minibusspark). Den enkelte løyveinnehaver bestemmer selv hvilken biltype han vil ha.

Lenke til kommentar

:hmm:

Dårlige arbeidstider, lav lønn i forhold til antal arbeidstimer osv... Ihvertfall på bygde-Norge.

7125485[/snapback]

Kommer helt an på når du har vakt, når du vil kjøre og hvor mye du vil kjøre da. Er du flink til å være førstemann som melder seg til turen så får du jo den. Kan kjøre inn nærmene 15k på et skift..

 

Bilen velger du selv. Jeg har ikke hørt om noen taxiselskaper som har egne biler..

Lenke til kommentar

I byer kan man ikke "melde seg først" til en tur. Det går på datastyring og GPS. Altså nærmeste ledige bil får oppdraget.

På landsbygda derimot... Men, der får du nok ikke 15000,- på et skift...

 

I Porsgrunn har de såkalte "Torp-haier". Det er taxisjåfører som står godt utenfor sentrum (Lanner), i retning Larvik / Sandefjord. Da "ser" GPS-systemet at den bilen er den nærmeste ledige bilen for tur fra Torp flyplass utenfor Sandefjord.

 

Dette er tydligvis populære turer.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar
I byer kan man ikke "melde seg først" til en tur. Det går på datastyring og GPS. Altså nærmeste ledige bil får oppdraget.

På landsbygda derimot... Men, der får du nok ikke 15000,- på et skift...

 

I Porsgrunn har de såkalte "Torp-haier". Det er taxisjåfører som står godt utenfor sentrum (Lanner), i retning Larvik / Sandefjord. Da "ser" GPS-systemet at den bilen er den nærmeste ledige bilen for tur fra Torp flyplass utenfor Sandefjord.

 

Dette er tydligvis populære turer.

7137091[/snapback]

Her i Hønefoss skjer det både via datastyring, og man kan melde seg via radio. Far til kjæresten min kjørte inn ca 14k på et skift.. Og kjører inn ca 5-6k på en vanlig hverdag (dagsskift).

Lenke til kommentar
I byer kan man ikke "melde seg først" til en tur. Det går på datastyring og GPS. Altså nærmeste ledige bil får oppdraget.

På landsbygda derimot... Men, der får du nok ikke 15000,- på et skift...

 

I Porsgrunn har de såkalte "Torp-haier". Det er taxisjåfører som står godt utenfor sentrum (Lanner), i retning Larvik / Sandefjord. Da "ser" GPS-systemet at den bilen er den nærmeste ledige bilen for tur fra Torp flyplass utenfor Sandefjord.

 

Dette er tydligvis populære turer.

7137091[/snapback]

Her i Hønefoss skjer det både via datastyring, og man kan melde seg via radio. Far til kjæresten min kjørte inn ca 14k på et skift.. Og kjører inn ca 5-6k på en vanlig hverdag (dagsskift).

7137258[/snapback]

 

Kjører inn ca 15k på et skift, betyr det altså at det han tjener er 15k før skatt?

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha egen bil så må du huske på at du

trenger løyve til slikt. Løyve må søkes om hos samferdsel dept.

 

Det blir levert ut etter ansinitet, dvs den som har kjørt drosje lengst.

Du må også ha løyvekurs, det koster en ca 15.000 kr.

Du må også ha alt i orden hos kemneren og bankgaranti på

8000 euro.

 

Men og kjøre drosje for en løyveinhaver trenger du bare

kjentmanskurs og være 20 år. Det står at du skal ha plettfri vandel

men det kan ordne seg. Spørs hva man har på rullebladet.

Lenke til kommentar

jeg kjører taxi fast i ukedagene. Minibuss.

Plassen jeg bur er mellom noen byer. Så det er ikkje så mye bykjøring på meg.

Pleier å ha utbetalt 12k-18k i måneden.

 

Taxi er ikkje noe man egentlig kan bli så veldig rik på.

 

Jeg jobber ikkje for pengene egentlig. Da hadde jeg skaffet meg en annen jobb.

Men jeg liker å kjøre minibuss, og elsker å kunne hjelpe andre folk som har problemer. Så akkurat nå er det den perfekte jobben for meg.

Har utrolig bra jobb miljø.

Lenke til kommentar

Du kan ta turen innom http://taxi24.no/

 

Sikkert noen som kan hjelpe deg der med spørsmål. Dette med egne biler og slikt er litt forskjelligt. Vist en har løyve da kan man kjøpe seg en bil og kjøre for et frima, men det er og taxifirma som har biler som du kan låne, eller du kan kjøre for noen andre sjåfører som har egen bil (da må du nok belage deg på og tjene mindre enn om du eier egen bil, ettersom han som eier bilen vil ha peng og.), og alt du tjener går inn til selskapet du jobber i, og du får mest sansynligvis en % andel av det du kjører inn.

Endret av MortenGlmz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...