Gå til innhold

Hvor lang garanti på IBM Harddisker? Hvordan går man frem ve


Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer med IBM når det gjelder garanti/reklamasjon på harddisker?

 

Jeg har en Deskstar som er totalt død. Alle gjenopplivingsforsøk er prøvd, men til ingen nytte.

 

Disken ble kjøpt hos Komplett i Møllergata, men tradisjonen tro, så er selvfølgelig kvitteringen borte.

 

Jeg trenger et par tips og noen råd om hvordan jeg skal gå frem.

 

P.S. IBAS og andre restore bedrifter er uaktuelt"

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Garantien er 3 år enda, såvidt jeg vet - men skal endres til 1 år for endel modeller.

 

Er forresten ikke enig med 'Alfa' - jeg returnerte nettopp en IBM-disk som hadde 14 dager igjen på garantien, fra kjøpsdato. Kun kjøpsdatoen var interessant for Komplett - og forresten har de disker som ligge lenge på lager - så jeg holder på kjøpsdato :smile:

 

Hvis du har kjøpt over disk og mangler kvittering, da vil det nok bli problemer med garanti. Er det kort tid siden handelen, kunne man bruke historikken til kassa-apparatet, finne nøyaktig tidspunkt og sjekke mot fcc-numret.

 

Sjekk med Komplett i Møllergata, om hvilke data de registrerer på kassalappen - hvis du kun kjøpte hdd'en og brukte bankkort der på et bestemt tidspunkt, ville nok også styrke saken ( for å kontrollere mot prisen på spesifikk HDD, akkurat den dagen i nettopp denne butikken ).

 

...eh, men jeg ville ikke vært spesielt optimistisk, dessverre.

Lenke til kommentar

Min IBM disk gikk istykker for tre dager siden... Kjøpt hos komplett butikk.. Var der igår og de sa det var tre års garanti (min er 1 år og 3 måneder) og de sa også at det gikk greit med mellomlegg slik at jeg fikk en større hd samt bytte til et annet merke(!)..

 

Så så lenge hden din er under 3 år OG du har kvittering (viktig) så er det bare å ta den med ned og bytte..

 

Jeg får min nye WD120 8mb cache på døra for en time siden =) Og skal levere IBM disken så fort jeg for prøvd å overført det jeg har på den til den nye...

Lenke til kommentar

Harddisker er lagd for å vare i vesentlig lenger tid enn 2 år. Da er det 5 års reklamasjonsrett på dem. Man skal forholde seg til butikken man kjøpte harddisken i. Du skal ikke betale noen porto eller andre kostnader.

 

Får du noen utvidede garantier, direkte support fra leverandør, osv. er jo dette fint. Men du trengre ikke å godta noen dårligere betingelser en de som er nevnt ovenfor.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-06 16:32, skrev LeD:

Harddisker er lagd for å vare i vesentlig lenger tid enn 2 år. Da er det 5 års reklamasjonsrett på dem. LeD


 

Det kan diskuteres. Når produsent går ut og sier at de setter ned garantitiden fra 3 (2) til 1 år, så sier de vel også at du kan ikke forvente at harddisken skal leve noe særlig mer enn 1 år. Jeg vil da si at du har 2 års reklamasjonsrett på harddisker.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-06 17:53, skrev milkwood:


Enda ikke sett en disk med 5års garanti jeg...

Kun 3års... og en del av de gikk ned til 1års garantitid iår... Har du sett noen med 5års?


 

Garanti og reklamasjonsrett er to forskjellige ting. I Norge gir kjøpsloven oss 2 års reklamasjonsrett. 5 år på ting som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Dette gjelder uansett hva produsent eller selger måtte si.

 

Produsent eller selger kan gi deg ekstra fordeler, og kun da får de lov til å bruke ordet garanti. 2 års reklamasjonsrett gjelder for alt. En garanti på ett år må isåfall gi deg noen ekstra rettigheter. (F.eks.: I garantiperioden kommer vi med nytt produkt på døren innen 3 timer.) Du har uansett 2/5 års reklamsjonsrett.

 

Quote:


Den 2002-11-06 18:05, skrev inz@ne:


Det kan diskuteres. Når produsent går ut og sier at de setter ned garantitiden fra 3 (2) til 1 år, så sier de vel også at du kan ikke forvente at harddisken skal leve noe særlig mer enn 1 år. Jeg vil da si at du har 2 års reklamasjonsrett på harddisker.


 

Enig i at det kan diskuteres. Hardware.no's guide til "Juss på nett" hevder at:

 

"Er du forbruker, og tingen du kjøper er laget for å holde i "vesentlig lengre" tid enn 2 år, er reklamasjonsfristen hele 5 år! Dette gjelder så godt som alle datadeler, de eneste komponentene jeg kan komme på som ikke kommer inn under denne regelen er prosessorvifte, tastatur, mus, joystick og gamepad."

 

LeD

Lenke til kommentar

IBM er ein av dei få som ennå har 3 år på vanlige harddisker (SCSI disker har vanlegvis 5års garanti).

 

WD har eit års garanti nå, med muligheter til å kjøpe eit eller to års ekstra garanti innen 3 uker etter kjøpsdato. Unntaket er JB diskerne (Spesial Edition) dei har ennå 3års garanti.

 

Andre hdd leverandører er også nede på eir års garanti nå, men siden der eg jobber ikkje forhandler deires disker så kan eg ikkje sei så mye om vilkåra deira.

 

Om du kan bruke 5års mangelrett på ein hdd tviler eg på. Om cpu'en din ryker om 2år og ein mnd kan du ikkje bruke mangelrett på den og få ny. Tipper samme gjelder på hdd'er og.

 

MEN har du kjøpt ein pc "case" og kan bevise du ikkje har åpnet kabinettet etc kan du bruke mangelretten men ikkje ellers.

Lenke til kommentar

Hadde 2 stk. IBM 60GXP disker før. Den ene fikk jeg problemer med; forsvant i oppstarten og fikk etterhvert en masse bad sectors. Kontaktet IBM og ble så bedt om å kjøre drive fitness og sende log-en tilbake, slik at de kunne se på det.

 

Drive-fitness rapporterte at disken var ok og den funket en periode, men etter en stund var det flere "bad sectors". Kontaktet da IBM igjen og fikk til slutt ordnet med retur. Fikk ordnet det slik at jeg fikk en nyere modell i bytte (120GXP), og fikk faktisk byttet inn begge diskene mine mot 2 stk nye 120GXP.

 

Pakket diskene godt inn (VIKTIG), gikk på posten og fikk sendt den med "carry on" til Nederland. Det jeg ikke fikk beskjed om var at jeg måtte fylle ut en såkalt "proform faktura" (proforma invoice) og dermed stoppet den opp i Oslo, og jeg fikk brev om at dette manglet og at jeg måtte ordne opp. Når dette omsider var i orden tok det ikke lang tid før jeg fikk mine nye disker levert av eget bud. Diskene ble da sendt express fra Nederland. Så all honnør til IBM for dette.

 

Så hvis du sørger for å pakke disken godt inn i antistatisk embalasje og sørger for at alt er i sin beste orden på posten, skulle det vel ta maks 2 uker før du får ny i retur.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-06 20:02, skrev The Red Devil:

IBM er ein av dei få som ennå har 3 år på vanlige harddisker (SCSI disker har vanlegvis 5års garanti).


- med 2.stk. gxp-disker skrota på 14 dager, ser jeg med skepsis på den serien, uansett garanti...

Quote:


WD har eit års garanti nå, med muligheter til å kjøpe eit eller to års ekstra garanti innen 3 uker etter kjøpsdato. Unntaket er JB diskerne (Spesial Edition) dei har ennå 3års garanti.


Desto bedre grunn til å velge SE-diskene :smile:

Quote:


Om du kan bruke 5års mangelrett på ein hdd tviler eg på. Om cpu'en din ryker om 2år og ein mnd kan du ikkje bruke mangelrett på den og få ny. Tipper samme gjelder på hdd'er og.


Hvis mangelen er en opplagt produksjonsfeil, vil 5-årsregelen gjelde også på HDD.

Quote:


MEN har du kjøpt ein pc "case" og kan bevise du ikkje har åpnet kabinettet etc kan du bruke mangelretten men ikkje ellers.


Åpnet eller ikke: den IBM-en jeg bytta nå 3 år etter kjøp, satt i et 'Komplettbygget' chassie jeg hadde bytta skjermkort/ ram etc. i ( jeg sa det som det var ), men det var uten interesse for Komplett. De forlangte kun HDD'en, og ikke hele kassa.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Zink på 2002-11-06 23:40 ]

Lenke til kommentar

Hei alle sammen!

 

Jeg takker for responsen, og skal sjekke ut de forskjellige tipsene. Tror jeg har funnet ut hvor kvitteringen er, så da skal det litt enklere m.h.t. Komplett.

 

Quote:


Den 2002-11-06 13:25, skrev milkwood:

Min IBM disk gikk istykker for tre dager siden... Kjøpt hos komplett butikk.. Var der igår og de sa det var tre års garanti (min er 1 år og 3 måneder) og de sa også at det gikk greit med mellomlegg slik at jeg fikk en større hd samt bytte til et annet merke(!)..


Så så lenge hden din er under 3 år OG du har kvittering (viktig) så er det bare å ta den med ned og bytte..


Jeg får min nye WD120 8mb cache på døra for en time siden =) Og skal levere IBM disken så fort jeg for prøvd å overført det jeg har på den til den nye...




 

Hva slags disk leverte du inn, og hva måtte du betal imellom for din nye 120Gb?

Lenke til kommentar

Quote:


Hva slags disk leverte du inn, og hva måtte du betal imellom for din nye 120Gb?


Leverte inn en 60gxp 60gb ibm disk... og han sa at jeg får igjen i utgangspunktet ny 60gb disk.. dvs

IBM Deskstar 60GB IDE 7200RPM 180GXP som er den eneste de selger nå... som koster 1050,- dvs at jeg kan bytte til hvilken som helst hd f.eks Western Digital Caviar 80GB- SE 8MB cache til 1450,- og bare betale 400kroner.. får igjen altså prisen på en tilsvarende disk.. iallefall det han lovte meg i butikken der idag... Må vente til hden er sjekka.. tok maks en uke sa han..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...