Gå til innhold

problemer med autofokus på 350d


Anbefalte innlegg

Jeg har et Canon Eos 350d som jeg har vært svært fornøyd med, og tatt mange (i egne øyne ihvertfall) gode bilder med det. Plutselig har det begynt å "jage" på autofokusen selv i gode lysforhold. Har forsøkt med de to objektivene jeg har og får det samme problemet med begge.

 

En ting jeg ser er at det kun er det midterste punktet nr. 2 fra venstre som blinker rødt når den fokuserer, men har ikke skjønt om dette betyr at det er der den fokuserer (den finner ikke fokus der heller)... Noen ideer? Ser for meg en dyr regning fra serviceverksted :-(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du mener at tidligere blinket det rødt på forskjellige punkt og ikke bare det ene? Da er det mulig du har satt kameraet til å bruke bare det punktet. Trykk på den knappen oppe til høyre og skru etterpå på hjulet samtidig som du ser i søkeren eller på displayet så velger du hvilket punkt som skal brukes. Etterpå trykker du den knappen til høyre igjen så har du valgt fokuspunkt.

 

Det du skriver om at den jager på autofokus må noen andre svare på for det kan jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar

Hvor reflektert bruker av fokuspunkter er du?

 

Dersom du er "sikt og skyt"-bruker, og lar kameraet velge fokus uten å tenke nøyere gjennom dette kan problemet godt være som pybalto sier; at du uforvarende har satt kameraet til kun å bruke det f.eks. midterste fokuspunktet.

 

Etter min mening er dette forsåvidt det klart beste, men forutsetter at du sikter på et "fokuserbart punkt" i bildet når du skal fokusere.

 

Dersom midten av bildet ikke inneholder noen form for kontraster (f.eks. bare blå himmel eller en hvit vegg) når midterste fokuspunkt er valgt, kan det meget godt skje at autofokusen bare vil jage når du skal ta bildet, av den enkle grunn at det ikke finnes noe å fokusere på.

 

Løsningen er enten å lese manualen slik at du kan stille tilbake til automatisk kameravalgt fokuspunkt (dårlig løsning), eller å lære deg litt mer om bruk av fokusen.

 

På 100% av bildene jeg tar fokuserer jeg først på det jeg ønsker (ved bruk av midterste fokuspunkt og utløserknappen halvveis ned), for deretter å komponere bildet.

Lenke til kommentar
Løsningen er enten å lese manualen slik at du kan stille tilbake til automatisk kameravalgt fokuspunkt (dårlig løsning), eller å lære deg litt mer om bruk av fokusen.

7094013[/snapback]

 

Det gjøres på samme måte som beskrevet tidligere. Bare at da lyser alle punktene samtidig for å vise at det er det som velges. Jeg er enig med Rincewind76 om at det ikke er en god innstilling da man ikke selv har kontroll med fokuspunktet som velges. Men man ser det jo i søkeren, og om man ikke er fornøyd så slipper man utløserknappen og trykker inn på nytt. Da velges ett annet punkt, og slik kan man jo holde på helt til det blinker der man ønsker det.

Men man kan jo gå glipp av noen bra motiver fordi kameraet først foreslår "feil punkt" og når man har trykt mange nok ganger på knappen kan fuglen ha fløyet sin vei..

Lenke til kommentar
Løsningen er enten å lese manualen slik at du kan stille tilbake til automatisk kameravalgt fokuspunkt (dårlig løsning), eller å lære deg litt mer om bruk av fokusen.

7094013[/snapback]

 

Det gjøres på samme måte som beskrevet tidligere. Bare at da lyser alle punktene samtidig for å vise at det er det som velges. Jeg er enig med Rincewind76 om at det ikke er en god innstilling da man ikke selv har kontroll med fokuspunktet som velges. Men man ser det jo i søkeren, og om man ikke er fornøyd så slipper man utløserknappen og trykker inn på nytt. Da velges ett annet punkt, og slik kan man jo holde på helt til det blinker der man ønsker det.

Men man kan jo gå glipp av noen bra motiver fordi kameraet først foreslår "feil punkt" og når man har trykt mange nok ganger på knappen kan fuglen ha fløyet sin vei..

7094496[/snapback]

 

 

Takk for svar! Jeg tror at jeg også har kommet borti innstillingen for fokuspunkt, ja, men selv om jeg "sikter" med det punktet vil den ikke fokusere ordentlig. Selv i godt lys og med klare kontraster, noe som leder meg til å tro at noe er litt gæærnt.. :-/ Merket en klar forskjell en dag, mitt EF50mm 1.4 fokuserer lynraskt og i de fleste lysforhold, men nå må jeg jobbe mye mer for å få fokus, noe som gjør "actionshots" mye vanskeligere.

Lenke til kommentar

På 350D er det nok bare senterpunktet som er av "kryss-type". De andre fokuspunktene er nok "linjer". Det vil si at de er mye mer hårsåre ifht. hva du kan fokusere på. Typisk vil nok "nr. 2 fra venstre" være en vertikal linje - da kan du ha så mye kontrast du bare vil i horisontalen - punktet "ser" bare vertikal kontrast.

 

Det kan være årsaken til at du har problemer med å fokusere med dette fokuspunktet.

Lenke til kommentar
På 350D er det nok bare senterpunktet som er av "kryss-type". De andre fokuspunktene er nok "linjer". Det vil si at de er mye mer hårsåre ifht. hva du kan fokusere på. Typisk vil nok "nr. 2 fra venstre" være en vertikal linje - da kan du ha så mye kontrast du bare vil i horisontalen - punktet "ser" bare vertikal kontrast.

 

Det kan være årsaken til at du har problemer med å fokusere med dette fokuspunktet.

7095038[/snapback]

 

 

Det høres logisk ut. Skal prøve det etterpå så får vi se.. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...