Gå til innhold

Enklere oppsett av kryptert Wi-Fi


Anbefalte innlegg

Jeg har også usikret trådløst nett hjemme, som kun er tilgjengelig for MAC-adressene på den stasjonere og HTPC.

 

Holder ikke det?  Da skulle det jo ikke være mulig å koble til aksesspunktet med et annet nettverkskort.

 

Eller kan folk da koble til gjennom de 2 pcene?  Blir de usikret?

7080708[/snapback]

Gi meg et par minutter så har jeg tilgang til nettet ditt ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes min ordning med å kjøre åpent nett, men med mulighet for VPN, er ganske bra! Det er mye bedre hvis noen skal låne tilkoblingen litt, også har man sikkerhet via VPN når man trenger det. Fildeling, etc, må da gå over kablet nett eller VPN. Nå er ikke dette så enkelt å sette opp for nybegynnere, men med WAP (PSK) så må man dele passordet med alle som skal bruke nettet, og de slipper med en gang inn på det "sikreste" nettet, med evt spyware og ormer o.l.

Lenke til kommentar
Jeg synes min ordning med å kjøre åpent nett, men med mulighet for VPN, er ganske bra! Det er mye bedre hvis noen skal låne tilkoblingen litt, også har man sikkerhet via VPN når man trenger det. Fildeling, etc, må da gå over kablet nett eller VPN. Nå er ikke dette så enkelt å sette opp for nybegynnere, men med WAP (PSK) så må man dele passordet med alle som skal bruke nettet, og de slipper med en gang inn på det "sikreste" nettet, med evt spyware og ormer o.l.

7080975[/snapback]

Men det absolutt kuleste er å ha en skikkelig DHCP server som overvåker og logger ALT som skjer på nettverket, da merker du om noen bruker nettet ditt :)

 

Hjemme har jeg en ClarkConnect DHCP server (webbasert) som logger alle tilkoplinger, du kan redusere båndbredden til brukerene, blocke ip adresser, det er firewall så du har alle disse instillingene og kan blocke sider du ikke liker.

 

Når du har slikt og sjekker jevnlig så er det ikke noe problem med sikkerheten egentlig

 

Om jeg har behov for dette hjemme kan diskuteres, men jeg liker å holde på med slikt :)

Dessuten er det ikke så veldig enkelt å sette opp heller da

Lenke til kommentar

På en liten tur med 17-trikken i 10 minutter ned til Aker brygge plukket jeg for 6 mnd siden opp 310 trådløse AP med SSID broadcast hvor 162 hadde kryptering.

 

At det er åpne WLAN omkring er for min del bare bra, men alt jeg setter opp f.eks for familie kjører WPA(2)-PSK, TKIP med 10-12 bokstavers key.

 

Gode grunner til å ha ukrypterte nettverk er det jo også mange av. Kompabilitet og bruk av egen autentiseringsmekanisme er to ganske gode. (Telenor har f.eks flust av ukrypterte WLAN-soner omkring, men jeg tviler egentlig på at sikkerheten er et problem der)

 

Når det gjelder Wi-Fi Protected Setup så tviler jeg på at jeg kommer til å bruke den på samme måte som jeg nekter å bruke produsenters konfigurasjons-CDer.. jeg er rett og slett ikke kompatibel med deres definisjon av "brukervennlighet".

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...