Gå til innhold

Remote desktop i BSD/Unix\GNU/Linux


m0g1e

Anbefalte innlegg

Er nyskjerrig på mulighetene til å kunne kjøre remote desktop på en UNIX/LINUX-basert server. Er snakk om å kjøre en printer-og CS 1.6 server i ett. Skulle gjerne prøvd CS i en eller annen GNU/Linux distro for å teste det litt. Å ha printserver samtidig er vel heller ikke så stort antar jeg...

 

Men finnes det noen god løsning for å ha en eller annen form for remote desktop i disse, som Windows-løsningene har? Må man da ha Linux/Unix installert på begge PCene for å styre dette(klient og server)? Finnes det kanskje et enkelt program for dette jeg til og med kan kjøre i Windows? Om det finnes ganske tilsvarende løsninger for å administrere en server er jeg åpen for det også! :)

 

(Er ganske ærlig helt ny Linux/Unix, så jeg regner med at dette kan ta litt tid å lære seg.. )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tightvnc; både win32 og *nix

 

det følger forøvrig med en vnc-server i ubuntu

 

angående administrering av linux-servere så er det langt mer vanlig (tror jeg) å bruke ssh (shell-tilgang) til dette

7076251[/snapback]

Av VNC-løsninger vil jeg heller anbefale RealVNC fremfor TightVNC.

7076264[/snapback]

 

hva er forskjellen(e) egentlig?

 

nå er det i grunn rimelig sjeldent jeg bruker VNC siden SSH og SSHFS gjør alt jeg vil; men tightvnc har fungert de gangene jeg har hatt behov for remote-desktop-stuffs

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...