m0g1e Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 Er nyskjerrig på mulighetene til å kunne kjøre remote desktop på en UNIX/LINUX-basert server. Er snakk om å kjøre en printer-og CS 1.6 server i ett. Skulle gjerne prøvd CS i en eller annen GNU/Linux distro for å teste det litt. Å ha printserver samtidig er vel heller ikke så stort antar jeg... Men finnes det noen god løsning for å ha en eller annen form for remote desktop i disse, som Windows-løsningene har? Må man da ha Linux/Unix installert på begge PCene for å styre dette(klient og server)? Finnes det kanskje et enkelt program for dette jeg til og med kan kjøre i Windows? Om det finnes ganske tilsvarende løsninger for å administrere en server er jeg åpen for det også! (Er ganske ærlig helt ny Linux/Unix, så jeg regner med at dette kan ta litt tid å lære seg.. )
lnostdal Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 tightvnc; både win32 og *nix det følger forøvrig med en vnc-server i ubuntu angående administrering av linux-servere så er det langt mer vanlig (tror jeg) å bruke ssh (shell-tilgang) til dette
stigfjel Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 tightvnc; både win32 og *nix det følger forøvrig med en vnc-server i ubuntu angående administrering av linux-servere så er det langt mer vanlig (tror jeg) å bruke ssh (shell-tilgang) til dette 7076251[/snapback] Av VNC-løsninger vil jeg heller anbefale RealVNC fremfor TightVNC.
Harkonnen Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 Du kan også koble direkte til X via xwin32 eller bruke NoMachine NX
lnostdal Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 tightvnc; både win32 og *nix det følger forøvrig med en vnc-server i ubuntu angående administrering av linux-servere så er det langt mer vanlig (tror jeg) å bruke ssh (shell-tilgang) til dette 7076251[/snapback] Av VNC-løsninger vil jeg heller anbefale RealVNC fremfor TightVNC. 7076264[/snapback] hva er forskjellen(e) egentlig? nå er det i grunn rimelig sjeldent jeg bruker VNC siden SSH og SSHFS gjør alt jeg vil; men tightvnc har fungert de gangene jeg har hatt behov for remote-desktop-stuffs
stigfjel Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 RealVNC er den offisielle VNC-versjonen. Testet TightVNC først, men alt i alt synes jeg at RealVNC fungerte bedre. Dessuten, det er fullt mulig å kjøre VNC-tjenesten gjennom en SSH-tunnel for å bedre sikkerheten, VNC er ikke akkurat sikkert.
comicz Skrevet 16. oktober 2006 Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Da er kanskje NX like greit? Ellers gjør man helst administrasjon via SSH(terminal) - man trenger ikke grafisk brukergrensesnitt på en server. Endret 16. oktober 2006 av comicz
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå