Gå til innhold

What to choose? Powershot G7 eller Lumix DMC-LX2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat de to modellene jeg går og sikler litt på nå også. Pr. i dag virker G7 mest attraktivt da støynivået på LX2 fortsatt er litt for høyt etter min smak. Kunne de ikke holdt seg til en fem-seks megapixler og ikke dytta ti megapixler inn på disse stakkars allerede overbelastede sensorene?

 

Begge har sine fordeler og ulemper. Nevner noen få her.

 

LX2: Glimrende optikk, knapp for å velge sideforhold på objektivet (16:9, 4:3 og 3:2), vidvinkel på 16:9. Samme kamera som Leica sin variant, bare en tusenlapp eller to billigere.

 

G7: Mer zoom, mindre støynivå, ekstremt kjapt.

Lenke til kommentar

Så G7 har kun 10x13 formatet imens LX2 har 10x13, 10x15 og 10x18? Da er det jo forholdsvis klart, stor fordel med den vidvinkelen.. Og hvis optikken er bedre enn G7 så trenger man jo ikke den avsindige zoomen. 10MP er jo så digert at når man crop'er bildet etterpå så kan man jo uansett printe A3 uten å forstørre.. ;)

Lenke til kommentar
Så G7 har kun 10x13 formatet imens LX2 har 10x13, 10x15 og 10x18? Da er det jo forholdsvis klart, stor fordel med den vidvinkelen.. Og hvis optikken er bedre enn G7 så trenger man jo ikke den avsindige zoomen. 10MP er jo så digert at når man crop'er bildet etterpå så kan man jo uansett printe A3 uten å forstørre.. ;)

7074566[/snapback]

Det er godt mulig du kan sette G7 til 3:2 (10x15) men da må du nok innom menyen. En evt. 16:9 funksjon vet jeg ikke om eksisterer på det kameraet, men det blir i såfall et utsnitt av sensoren. Forsåvidt ikke noe problem da kameraet allerede har for mange megapixler.

 

Ja, LX2 har vidvinkel, dog kun på 16:9 formatet. Og det er først på 16:9 at du får ti megapixler ettersom selve sensoren er i 16:9 format. Det vil jo faktisk si at kameraet har litt mindre megapixler enn G7 i vanlig format når jeg tenker meg om, noe som ikke bare er negativt. LX2 er fortsatt meget attraktivt for meg, men jeg synes altså fortsatt at støynivået var litt høyt. Men får teste mer med støyfjerning og større utskrifter (husk å teste slike ting på fotolab'er da hjemmeskrivere gjerne glatter ut støy, men gjør bildet noe mer uskarpt). G7 har optisk søker, det glemte jeg å skrive, men skjermen på LX2 er så god at det ikke bør bli et alt for stort problem. Er riktignok greit å ha i enkelte tilfeller.

 

Beklager om jeg tenker for mye høyt her, men det kan være greit å skape en slags brainstorming så vi kan hjelpe hverandre med hva som er best av disse kameraene for hhv dine og mine ønsker og krav. Bare hyggelig om flere vil være med å tenke høyt også, for dette er to veldig interessante kamera for entusiaster. Jeg har solgt mye av begge disse to siden de kom på markedet, og så langt har ingen klaget (G7 kom på torsdag, men har allerede solgt mange).

Lenke til kommentar

LX2 har mulighet for RAW format. Også bedre videofunksjon på det. Det ser også ut som at LX2 har ca 1 meter lenger rekkevidde på blitzen, men på tele så er blitzen oppgitt til å være lik.. Vekta taler også som sagt til LX2 sin fordel (340g vs 180g). Etter specsa så står det lite om bildebrikka til G7, men LX2 er mer utfyllende. Tatt fra linkene i min post #1. Nå er det LX2 som lokker mest! Har du eksempel på hvor mye LX2 støyer kontra G7?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei! Ble superfornøyd da jeg så denne diskusjonen, da jeg selv har problemer med å velge mellom disse to kameraene...

Ettersom jeg ikke er profesjonell fotograf, har jeg en del spørsmål, som jeg håper dere kan svar meg på.

Hva betyr støynivå?

Jeg ønsker et kamera med: bra zoom, bra vidvinkel, optisk bildestabilisator, høy iso (liker å ta bilder uten blitz), det skal ikke være for tungt og ikke bråke for mye!

Er Panasonic LX2 det samme som Leica D-LUX 3?

Hva med Samsung NV7OPS - er dette i samme bane som de andre to?

Håper på hurtig svar, da jeg reiser til Sør-Afrika om 1 uke - bl.a. safari! :)

Lenke til kommentar

har ikke sett svaret ditt før nå desverre. jeg har ikke bestemt meg enda faktisk. støy ser du lettest når kameraet skal ta bilder i vanskelige lysforhold. til flere megapixler det er på ccd brikken, så stiller det større krav til brikka. et 10mp kamera tar ikke nødvendigvis bedre bilder printet i A4 enn et 5mp kamera, det hele kommer da an på ccd brikka og den fysiske størrelsen på den. Please don't shoot me if I'm wrong..

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt meg et Powershot G7, og er strålende fornøyd. Det er veldig bra bildekvalitet og svært rask autofokus kombinert med alt man trenger og kan be om når det gjelder manuelle instillinger. En liten, men ganske imponerende ting er at Canon faktisk har lagt inn et ND filter for mer kontroll over eksponringen på lyse dager, eller når man ønsker å fortografere på lengre lukketider uten å få altfor lyse bilder. Og filteret er faktisk mekanisk. Stort pluss. Det er også flere trinn på blitzen, no som gir bedre kontroll bla. ved innendørs fotografering.

 

Savner ikke RAW formatet, og heller ikke den vridbare skjermen. Iso-hjulet og programhjulet er av god kvalitet, noe resten av kameraet også er. Det er kvalitet hele veien. Canon har gjort en veldig god jobb med G7 og jeg vil anbefale den til alle entusiaster som vil ha et kamera som tar nydelige bilder man har kontroll over. Greit nok, RAW er borte, men på beste kvalitet er det svært liten forskjell i oppløsning og detaljgjengivelse på den komprimerte filen og en RAW-fil fra mitt andre kamera, ett Nikon D80.

 

Kjøp Canon :)

Lenke til kommentar
Kjøp Canon :)
Regner med at du har prøvd LX2, når du så bombastisk kan si dette? :p

 

LX2 har flere fordeler fremfor Canon, blant annet ekte 16:9 for de som vil ha dette, og 28mm når du bruker 16:9. En enkel knapp for å bytte mellom 4:3, 3:2 og 16:9 format finnes på selve objektivet. RAW format og, i følge Celeborn, bedre videofunksjon med mer. Canon har fordeler fremfor LX2 også så klart. Blant annet vet jeg ikke om LX2 har mekanisk ND filter.

 

Ville lest en sammenligningstest av disse før kjøp, om dette finnes. Bare ikke legg for stor vekt på konklusjonen... vei fordelene og ulempene du ser på som viktige opp mot hverandre.

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt meg et Powershot G7, og er strålende fornøyd. Det er veldig bra bildekvalitet og svært rask autofokus kombinert med alt man trenger og kan be om når det gjelder manuelle instillinger. En liten, men ganske imponerende ting er at Canon faktisk har lagt inn et ND filter for mer kontroll over eksponringen på lyse dager, eller når man ønsker å fortografere på lengre lukketider uten å få altfor lyse bilder. Og filteret er faktisk mekanisk. Stort pluss. Det er også flere trinn på blitzen, no som gir bedre kontroll bla. ved innendørs fotografering.

 

Savner ikke RAW formatet, og heller ikke den vridbare skjermen. Iso-hjulet og programhjulet er av god kvalitet, noe resten av kameraet også er. Det er kvalitet hele veien. Canon har gjort en veldig god jobb med G7 og jeg vil anbefale den til alle entusiaster som vil ha et kamera som tar nydelige bilder man har kontroll over. Greit nok, RAW er borte, men på beste kvalitet er det svært liten forskjell i oppløsning og detaljgjengivelse på den komprimerte filen og en RAW-fil fra mitt andre kamera, ett Nikon D80. 

 

Kjøp Canon :)

7214721[/snapback]

 

Spennende å lese om dette, vurderer faktisk akkurat disse to kameraene selv. Prøvde du ut LX2 før du kjøpte G7??

 

Jeg snakket med en elger hos fotoknudsen i dag, som mente at G7 var et mye bedre kjøp, samt at testen her hos Akam ikke ytet G7 rettferdighet. Hvorvidt alt dette stemmer vet jeg ikke, men da fikk jeg øynene opp for G7 igjen.

 

For meg virker dette som et bra kamera, har ikke mye erfaring selv, men vil ha et godt kamera med manuelle instillingsmuligheter.

 

LX2 kan skilte med 16:9 og samtidig høyere oppløsning på både opptak i 15fps og 30 fps, mens canon kanskje takler høyere iso verdier bedre??

 

Skal uansett følge med i denne tråden videre, samt høre med flere forhandlere om hva de mener før jeg tar mitt valg..

Lenke til kommentar

Jeg prøvde LX2 mange ganger da den også var et alternativ. Jeg bor for tiden i Japan og med en kamerasjappe på hvert gatehjørne i Tokyo så har jeg fått mange muligheter til å teste begge. Jeg bestemte meg for G7 fordi det passet meg veldig bra. Det ligger godt i hånden og er et godt kamera på veldig mange måter. Jeg er ikke spesielt glad i 16:9 formatet når det gjelder fotografering, men hvis man absolutt setter dette som et kriterium for kjøp av et kamera, så kan jeg nevne at G7 også kan ta bilder i 16:9. Riktignok i croppet modus, men det blir gode resultater i og med at det er såpass god oppløsning. Andre funksjoner jeg liker på G7 er colour-swap funkskjonen, ND-filteret, ISO-hjulet, alle sceneinstillingene +++ Til slutt vil jeg anbefale deg å sjekke ut flere sider enn akam.no, som f.eks: http://www.photoreview.com.au/. Dette er en veldig god side:)

 

Lykke til! Send gjerne en privat melding så kan du få bilder tatt med G7:)

 

Still gjerne flere spørsmål!

Endret av missilecatcher
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen som har flere erfaringer når det gjelder Panasonic Lumix DMC-LX2? Har begynt å vurdere dette kameraet nå. Dette med 16:9, vidvinkel og videoopptak i 720p gjør det veldig spennende. Er dog usikker siden det får litt kritikk for støy med ISO over 100. Som nybegynner vil jeg kanskje ikke merke dette?

Et annet kamera jeg vurderer sterkt er Canon Powershot A710.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Beklager at jeg tar opp igjen en gammel tråd, men jeg har i dag vært og kjøpt G7. Vurderte og testet også LX2, men likte ikke helt følelsen. Jeg har alltid hatt standard kompaktkamera som Exilim Z50 osv. Ville egentlig ha speilrefleks men for å bevare husfreden ble det et kompromiss. Takk for tipsene i tråden. Veldig greit å ha dere :D

 

Optikken i LX2 imponerte meg på den korte tiden jeg testet det og det veier jo nesten ingenting. Var "kamerafølelsen" jeg til en viss grad var ute etter og den fikk jeg mer hos G7. Skjermen på LX2 var utrolig bra, det skal sies. Tror aldri jeg har sett en så klar skjerm med så gode farger, til og med i litt sterkt lys (ja, det var litt fint vær i Bergen i formiddag.....).

 

Ellers kan jeg si at jeg er ivrig bruker av ebay og diverse nettbutikker, men kameraet kjøpte jeg hos FotoVideo i Bergen. Greie folk og god hjelp. I forhold til Elkjøp/Lefdal så må jeg si at det skulle egentlig bare mangle at kameraet var ladet og kunne slås på, noe jeg faktisk aldri har opplevd at Elkjøp/Lefdal har klart å tilby.

 

Gammel tråd.....off-topic.....kunne ikke gjort det værre i mitt andre innlegg :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...