Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bærbar hakker på alle spill


Anbefalte innlegg

Hei og god dag.

 

Jeg har et problem med en acer aspire 5601 med ATI radeon x1300 skjermkort.

 

Jeg var borte fra pc'n i 4 dager og når jeg kom tilbake og startet den sto det gjenoptar kjøring av windows. Greit nok, men når jeg skulle starte og spille så hakker det no forferdelig i alle spill. I CS:source hadde jeg fra 60-70 fps før nå har jeg bare 10-20.

Prøvde og starte diablo 2 for og sjekke, og samme der også. Funket helt fint før.

 

Har også prøvd og laste ned nyeste driverne, men ikke no forskjell.

Kan det ha noe med at pc'n sto i dvalemodus (tror det var det) i 4 dager?

Eller må det en formatering til?

 

Takker for respons.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Restart av maskin er gjort

Strøm i vekken har den alltid

Skjermkortet kjører på 133 mhz <----er ikke det normalt?

 

Tror det er cpu'en som er problemet men når jeg går inn i bios så har jeg ingen valgmuligher til og verken klokke cpu ram eller skjermkort, eller endre på noen instillinger.

Virus check er kjørt både med norton og avg.

Har prøvd og avslutta masse prosseser som kjører, så enten må jeg få sjekka cpu'en eller så blir det formatering (som sikkert ikke hjelper)

Endret av FiFert
Lenke til kommentar

133MHz hørtes i utgangspunktet veldig lavt ut... Men så vet jeg ikke hastighetene på X1300 heller. På mitt 9700 Mobility er vel GPU ca 350MHz og minnet ca 300MHz +-. Når GPU'en min kjører i batterimodus ligger den på rundt 100-120MHz.

 

Sjekk ut Notebook Hardware Control, et fint program for å bruke med bærbare, der du kan stille alt mulig rart av småting: http://www.pbus-167.com/

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

Dette arter seg som et softwarerelatert problem slik jeg ser det.

Kjør adaware, spybot og regsupreme.

Fjern alt av adwarestøttede gnutellaklienter, tredjeparts "artigsaker" til MSN, alt av toolbars, "hjelpere" og annet styr, tøm internetcachen og fjern mest mulig fra oppstarten via f.eks. regedit.

 

Avinstaller driverene for kortet, slett det fra enhetsbehandlinga, restart, reinstaller driverne.

 

Skulle overraske meg stort om dette ikke fungerte :)

Lenke til kommentar

KriFos jeg prøvde det programmet, og der står det at cpu kjører på 800 MHz.

Er det normalt siden jeg har dual core prossesor?

Vell uansett så prøvde jeg og kjøre den på max performance isteden for max battery,

da stilte den seg på 1,6 GHz. Så prøvde jeg og kjøre spill og da funka det helt fint igjen.

 

Men er det slik det skal være?

Lenke til kommentar

Først, flott at det virker igjen :)

 

800MHz er instillingen for å spare mest batteri, uansett om du har dual-core, så lavt går nemlig ingen DC'er :)

 

Når du bruker strøm fra veggen bør PC'n stå i max performance for å få best ytelse - 1.6GHz høres jo normalt ut :)

 

Disse instillingene kan også forandres i power-settings i kontrollpanelet, og kanskje er det det som har skjedd, eller så har det skjedd av seg selv på en eller annen måte.

 

I allefall, kjør den på Max Performance (=100% ytelse - det er ikke noe overklokk) så lenge du skal spille i allefall.

 

Det fine med NHC er at du kan sette det til automatisk å klokke ned maskinen når den idler, slik at ikke viften blir stående på for fullt pga masse varme. Dette heter vel dynamic switching eller noe i den duren. Anbefaler å sjekke det programmet litt ut, er ganske genialt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...