Gå til innhold

Noen spørsmål angående servere..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

det er to definisjoner på "server" som blir brukt til vanlig.

 

Den eldre definisjonen på en server som jeg liker å bruke er at :

A server is not a host, but a program or process which runs on a host. A client is any process which requires the services of a server.

En server er et program som kjører på en server-host (maskin) som tilbyr en tjeneste for et klient-program. Eksempler kan være FileZilla-server (FTP), Apache (HTTP) og Bahamut IRCd (IRC).

 

Den andre definisjonen er at en server er hva som i den første blir kalt en server-host. Nemlig en maskin som kjører software som tilbyr en tjeneste for andre hoster som kjører klient-software. Utenom dette er det ingen krav til maskinvare, OS, nettilkobling eller noe slikt for at den skal kunne kalles en server.

 

Det som er felles i de to definisjonene er at en tjeneste blir tilbudt i et klient-server forhold og selv mobilen din kan kalles en server dersom du installerer rett program på den. Vil du ha et eksempel på et maskinvareoppsett er det bare å se gjennom alle profilene på forumet, for alle kvalifiserer. Grunnen til at mange her på forumet "har en server" er fordi vi benytter oss av tjenester en slik host tilbyr oss selv og andre innenfor og utenfor lokalnettverket. Her i huset er det f.eks en maskin bak kjøleskapet som kjører RDP-, FTP-, HTTP-, BNC- og fil-servere, min maskin kjører FTP- og RDP-server og maskinen i hjørnet er filserver. Når jeg f.eks er på jobb kan jeg derfor på mange måter ha full tilgang til maskinene hjemme ved å koble til serverene med klientprogrammer.

 

Uff.. heller dårlig er hva jeg vil kalle den historien der. :dontgetit:

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

En server (tjener) kan ha mange funskjoner. I et hjemmenettverk er de vanligste funksjonene filtjener, skrivertjener og/eller webtjener. Hjemme hos oss har gamle-pc'n blitt fil og webtjener. Alle pc'ene i huset kobler opp denne pc'en som en nettverkdisk og vi har alle tilgang til filer som legges på den. Praktisk, ikke minst for backup.

 

Hos oss kjører denne Linux (Suse 9.3). Har man en gammel pc stående kan den settes opp som server. Alle Linux-distribusjoner har funksjonaliteten tilgjengelig. SMB (Samba) brukes til fildeling, mens Apache er webserver. Google gir deg mer infomasjon om Samba og Apache.

 

Uansett, har du en gammel pc som samler støv kan den (ganske) sikkert brukes som server. Last ned en Linux-versjon (Ubuntu er pop nå til dags) og prøv deg fram.

 

IP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...