iChristian Skrevet 13. oktober 2006 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg vet ikke om tittelen min er dekkende, kom gjerne med forslag til endring. Tingen er den at jeg er litt lat, og er lei av å skrive gcalctool for å få åpnet kalkulatoren, jeg savner calc fra windows. Finnes det noen måte få det til slik at jeg skriver calc i terminalen så dukker gcalctool opp?
lnostdal Skrevet 13. oktober 2006 Skrevet 13. oktober 2006 (endret) sudo ln -s /usr/bin/gcalctool /usr/bin/calc trykk så alt-f2, tast calc og trykk enter (eller calc fra terminalen da) Endret 13. oktober 2006 av lnostdal
iChristian Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Skrevet 13. oktober 2006 Det fungerte ja, tusen takk Men kunne du forklare hva jeg faktisk gjorde? hehe
lnostdal Skrevet 13. oktober 2006 Skrevet 13. oktober 2006 (endret) ja, sjekk man-siden: man ln ..eller sjekk `info coreutils', eller eventuelt http://www.gnu.org/software/coreutils/manu...l#ln-invocation Endret 13. oktober 2006 av lnostdal
Palme Skrevet 13. oktober 2006 Skrevet 13. oktober 2006 eller du kunne lagt til en alias i .bashrc feks. alias calc='gcalctool' source .bashrc
Marsan Skrevet 13. oktober 2006 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg har calkulatorknapp på tastaturet funker hver gang
lnostdal Skrevet 13. oktober 2006 Skrevet 13. oktober 2006 ja, under Ubuntu: System -> Preferences -> Keyboard Shortcuts -> Launch calculator ..hm..Scroll Lock er ofte ledig..
comicz Skrevet 14. oktober 2006 Skrevet 14. oktober 2006 Som Lassie nevner kan du gjøre slik: echo 'alias calc="gcalctool"' >> ~/.bashrc så vil calc være alias for gcalctool.
iChristian Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Skrevet 14. oktober 2006 Så hva er forskjellen mellom disse 2 metodene?
Harkonnen Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 ln - vil funke for alle ulike shell på systemet og for alle brukere ( den lager en snarvei i filsystemet fra calc til gcalctool ) alias - vil bare funke for brukerene som har det aliaset i oppstartfila for shellet de pleier å bruke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå