Gå til innhold

- SV bør trekke seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Fordi jeg trodde det var et selvfølge at det skule være rensing fra dag 1. Alle andre partier var for det. til og med FrP.

7076602[/snapback]

 

De får rensing 2014, ikke optimalt men bedre enn Snøhvit og Draugen hvor den borgelige regjeringen ikke fikk istand rensing i det hele tatt. Det vil si ca. 60000 tonn med svineriet ut i luften i løpet av 30 år.

Lenke til kommentar
Tenkt situasjon:

 

Du har to muligheter: Du kan få det litt som du vil, eller ikke som du vil i det hele tatt. Hva velger du?

7076365[/snapback]

 

Det kommer ann på saken,her diskuterer vi rensing av miljøutslipp som blir litt forsinket kontra ingen rensing og da kan det ikke være tvil hva som er riktig iallefall om man tenker på menneskeheten som sådann og ikke på egen vinning på popularitetsskalaen . :cool:

Lenke til kommentar
Det er jo ikke sikkert det blir rensing i 2014 heller.  :(

Vi vet ikke hvem som sitter med makta da.

7076538[/snapback]

 

Da må det isåfall komme en ny regering og oppheve avtalen,den avtalen som er ingått gjelder uansett hvilken regering vi har med mindre denne sier opp avtalen da, noe jeg betviler sterkt .

 

Fordi jeg trodde det var et selvfølge at det skule være rensing fra dag 1. Alle andre partier var for det. til og med FrP.

 

Feil FRP var for rensing fra 2014 ikke fra dag 1 .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Men SV har jo lenge ridd på den grønne bølgen. De har holdt en stabil miliøpolitikk som har vært krystallklar. Men nå ser det ut til at "alt kan kjøpes for penger" (les:kompromier for å beholde makt). Er dette akseptabelt i det brede lag i partiet, eller bør ledelsen ta hatten sin å gå?

7057287[/snapback]

 

Jeg mener at SV her har vist kløkt, ved å jenke seg for realiteter. Hvis de fortsetter slik kan det bare bli bedre for alle parter. Beholde makten er vel en selvfølge, selv om noen helst hadde sett dem begå politisk seppuku ... :)

7074266[/snapback]

 

Spørsmålet bilr jo om dette var kløkt, eller rett og slett en egotripp fra Sv's regjeringsmedlemmers side.. Slik at de kan bli sittende i 3 år til.. For hvis denne saken splitter partiet opp i mindre fraksjoner, så ødelegger jo Kristing & co for partiets framtid. og da er jo gleden av å sitte 4 år i regjering ganske kortvarig, og med en bitter ettersmak.

Nei, jeg skal ikke male fanden på veggen. Men saker mindre enn dette har splittet parter før. Og man skal ikke se bort fra at det blir å dukke opp partier med en sterkere miljøprofil, ala "De grønne", som man finner i Tyskland.

 

For uansett har Sv mistet møydommen når det gjelder miljøspørsmål. Så neste gang de kommer med klagesanger om CO2-forurensning fra biler, så blir det like lattelig som om David Toska skulle klage på folk som nasker i butikk.. ;)

Lenke til kommentar
Spørsmålet bilr jo om dette var kløkt, eller rett og slett en egotripp fra Sv's regjeringsmedlemmers side.. Slik at de kan bli sittende i 3 år til

 

Ærlig talt så tror jeg ikke det var pga makt,partiet vil nok tape endel stemmer blandt de unge på dette,men på lang sikt vil folk skjønne at det ikke var noe annet alternativ.

For som sagt tidligere ,hadde sv sagt nei her så hadde vi ikke fått rensing og det ironiske her er jo at det da ville gå utover akkurat det miljøet som disse aktivistene så pent forteller at de skal beskytte , før de hiver seg i bilen og kjører seg en tur :)

Blandt voksne folk finner jeg en helt annen holdning,der er kommentaren som oftes "det sår respekt av det de gjorde" .

Lenke til kommentar

Ser mange som sier at SV her har vært illojale mot velgerne sine, at de har brudt løfter osv.

Jeg tror vi må ha på det rene at det ikke var SV som presset dette igjennom. Det var ikke akkurat AP som bremset SV sin gasskraftlyst. Det skinner jo igjennom at det er AP og SP som har presset dette gjennom og brudt løftene fra Soria Moria.

Spørsmålet er jo da om SV tjener på å sitte i regjering med to partier som driter i tidligere vedtak og kjører solo, eller om SV hadde klart det bedre som opposisjonsparti.

 

Tror ikke resultatet i denne saken hadde vært mye annerledes hadde AP hatt mindretallsregjering.

Lenke til kommentar

vel uansett er det nesten ubegripelig å skjønne miljøaktivister i denne saken for det de i realiteten er imot er at gassen skal bli renset her i landet istedenfor å selges urenset til utlandet.

For det er i realiteten det det handler om her.

 

La oss ta utgangspunkt i 2010 og noen tenkte tall, la oss da si at vi her ilandfører 1 milliom kubbikk gass og at dette renseannlegget ville renset 50% av denne gassen,la oss si vi produserer denne mengden i 40 år.

Ved eksport ville vi da sende ut forurensningen av 40 millione kubikk gass,menst med rensing 22 millioner kubikk gass, altså nesten en halvering av utslippene fra denne virksomheten og med disse tallene snakker en da om ca 2 mill kubikk i den perioden,neo som er en dråpe i havet i forhold til å si nei til rensing.

 

En annen ting er jo at det snakkes om et fullskala renseannlegg,og som skal kunne vidreføres til rensing av både gass og kull andre steder i verden,ja da snakker vi om enorme miljøgevinster.

 

Tallene er som sagt tenkte tall og kun for å gi en illustrasjon av hva jeg mener her.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Når til og med Hauge i Bellona lovpriser regjeringens samlede gasskraftplan(Standpunkt, NRK, tirsdag), kaller det et glimrende samarbeid mellom stat og næringsliv og syner håp for at denne norske teknologisatsingen på CO2-rensing kan revolusjonere feltet og gjøre rensing tilgjengelig til lavere pris hos fattigere land, så må man jo være fornøyd. Jeg tror få med en viss innsikt i hvordan politikk foregår i praksis kan si at SV har gjort en dårlig jobb på dette. Natur og ungdom-representanten prøver jo bare å skrike så høyt han kan..

Lenke til kommentar
Jeg tror få med en viss innsikt i hvordan politikk foregår i praksis kan si at SV har gjort en dårlig jobb på dette. Natur og ungdom-representanten prøver jo bare å skrike så høyt han kan..

7101560[/snapback]

 

Dårlig jobb eller ikke.. det kommer ann på hvilke øyne som ser... ;)

 

Når det gjelder å øke Norges kraftforsyning, så har Sv gjort en god jobb.

s

Mot sin velgermasse..tja, det får tiden vise. Men de av deres velgere som er opptatt av miljøvern, de tror jeg er litt bitter på ledelsen i partiet. De har blitt rundlurt etter min mening.

For å ta et par konkrete eksempler fra i år:

"Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har anbefalt at begge får bygge for å motvirke en kraftkrise. Statens forurensningstilsyn (SFT) har imidlertid sagt nei til Tjeldbergodden og vil ifølge Aftenposten neste uke sannsynligvis også si nei til Mongstad. Regjeringen vil følge SFTs anbefaling, med bakgrunn i Soria Moria-erklæringen, som krever fjerning av CO2.

 

 

- Ja, det er nok en korrekt forståelse av regjeringserklæringen. Det blir ikke gitt nye konsesjoner uten CO2 rensing i denne stortingsperioden, sier Senterpartiets energitalsmann Ola Borten Moe.

 

 

 

Han får full støtte av SVs energipolitiske talskvinne, Heidi Sørensen.

 

 

 

- Det er soleklart at det ikke blir nye konesjoner uten rensing, sier hun.

Kilde

 

Fra Sv's hjemmeside, skrevet den 24/9....

CO2-fri gasskraft – avgjørende i fremtidig norsk energiforsyning

SVs landsstyre mener at kravene i Soria Moria knyttet til bygging av gasskraftverk sikrer etablering av ny miljøvennlig energiforsyning i Norge.

 

Disse innebærer:

 

*

Gasskraftverket på Kårstø skal renses innen utgangen av 2009.

*

Det skal etableres en verdikjede for CO2.

*

Dersom eierne av de godkjente konsesjonene på Skogn eller Kollsnes velger å realisere disse, skal regjeringa sørge for CO2-håndtering.

*

Alle nye konsesjoner må stille krav om CO2-håndtering.

 

Klimautfordringen stiller energinasjonen Norge overfor store utfordringer. Utbygging av CO2-frie gasskraftverk og etablering av en verdikjede for CO2 vi bidra til å nå målet i Soria Moria om at Norge skal være verdensledende innenfor utviklingen av miljøvennlig energi .

 

I Soria Moria slås det fast: ”Farlige klimaendringer er en av de største miljøutfordringene menneskeheten står overfor. Hvis ikke utslippene av klimagasser reduseres, skaper vi uopprettelige miljøproblemer.” Bygging av forurensende gasskraftverk vil bidra til en kraftig vekst i utslippene av klimagasser i Norge. De planlagte gasskraftverkene på Kårstø, Tjeldbergodden, Skogn og Mongstad vil samlet slippe ut over seks millioner tonn CO2 per år. Dette tilsvarer omtrent utslippene fra hele den norske privatbilparken.

 

Samfunnsøkonomisk..? Vel, vi får vente å se hva regninga blir... De har lovet noen 100 milioner i støtte til renseanlegg, vi må betale gigantiske summer i CO2 avgift de årene uten rensing + at strøm fra gasskraftverk er dyrere enn fra vann/kullkraft. Og det er det vi som må betale, både over skatteseddelen og når vi bruker strøm fra gasskraftverkene..

Lenke til kommentar
Når til og med Hauge i Bellona lovpriser regjeringens samlede gasskraftplan(Standpunkt, NRK, tirsdag), kaller det et glimrende samarbeid mellom stat og næringsliv og syner håp for at denne norske teknologisatsingen på CO2-rensing kan revolusjonere feltet og gjøre rensing tilgjengelig til lavere pris hos fattigere land, så må man jo være fornøyd. Jeg tror få med en viss innsikt i hvordan politikk foregår i praksis kan si at SV har gjort en dårlig jobb på dette. Natur og ungdom-representanten prøver jo bare å skrike så høyt han kan..

7101560[/snapback]

 

Ja natur og ungdomm skriker,men det er bare synd at de skriker bare for å skrike.

Jeg bruker å gi ca 10 000 pr år i fjor var disse fordelt mellom natur og ungdomm der min datter var med og frelsersarmeen.

I år kan frelsersarmeen glede seg over at de får hele beløpet .

Lenke til kommentar

I en debatt her om dagen satt en guttunge fra en eller annen naturvernorganisasjon og snakket om hvordan vi kunne hatt renseanlegg fra dag en, men miljøvernministeren sa at de hadde undersøkt alle mulighetene, og teknologien var altså ikke der. Hvem lyver?

 

Uansett så er det en stor fordel å utvikle ny teknologi som vi så kan tjene penger på ved å selge videre til andre land. Disse ungene som griner over at regjeringen ikke følger skrålingen deres trenger å vokse opp.

Lenke til kommentar
I en debatt her om dagen satt en guttunge fra en eller annen naturvernorganisasjon og snakket om hvordan vi kunne hatt renseanlegg fra dag en, men miljøvernministeren sa at de hadde undersøkt alle mulighetene, og teknologien var altså ikke der. Hvem lyver?

 

Uansett så er det en stor fordel å utvikle ny teknologi som vi så kan tjene penger på ved å selge videre til andre land. Disse ungene som griner over at regjeringen ikke følger skrålingen deres trenger å vokse opp.

7105865[/snapback]

 

Tror det er guttungen ja,senest i dag var dette med renseannlegg oppe i nyhetene og der var det uavhengige eksperter som advarte mot å ha det for travelt fordi det kunne koste oss dyrt siden teknologien ikke var fullverdig enda.

Jeg stoler litt mere på de gutta enn gutta i natur og miljø .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...