Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Splitte et nettverkspunkt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vel... når begynte ethernet kabler å bruke 3 av 6 ledere? så vidt eg har forstått(og talt), er det 8 ledere i en ethernet kabel, og ethernet standarden bruker 4 av disse til å sende/motta data, og de resterende 4 til å begrense støy.

 

dette burde bety at dersom du begynner å splitte en ethernet kabel ved å sende og motta på alle, vil du ikke få den skjermende effekten, og den maksimale lengden på kabelen begrenses.

Lenke til kommentar

10mb Ethernet er 4 ledere, (to par) og 100mb Ethernet er 8 ledere. (4 par og noen flere kontrollsignaler.) Ergo kan du bruke en std. cat-5 kabel til å kjøre to 10mb signaler. Har gjort det ganske mye både hjemme og på jobb.. Finnes mange beskrivelser av slikt på nettet, men skal du splitte en kabel som allerede ligger der, og som kjører 100mb, må du ha en hub eller switch.

Lenke til kommentar

Takk, beernuts. Nå begynner det å ligne noe. Jeg har et bygg med kabling og kontakter ute. I andre enden har jeg patchebrett og switch.

Altså: Hvor får jeg kjøpt slike splitter. For de skal da være å få tak i.

8 og ikke 6. I stand corrected, men det var ikke det som var poenget her.

Hvor får jeg kjøpt slike splitter???

Lenke til kommentar

Vanlige 100 mbit netteverkskort 3com og intel og sånt.. Bruker bare 4 ledere. Det 4 fire andre (hvis du har en kat 5 kabel) Gjør absolutt ingen ting, så man kan godt ha 2*100 mbit over en kat5 kabel.

 

Så det så.. Bare ta en titt på ett 3com eller intel kort eller hva som helst, så ser du at det er bare 4 ledere som brukes.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-05 09:18, skrev Beernuts:

10mb Ethernet er 4 ledere, (to par) og 100mb Ethernet er 8 ledere. (4 par og noen flere kontrollsignaler.) Ergo kan du bruke en std. cat-5 kabel til å kjøre to 10mb signaler. Har gjort det ganske mye både hjemme og på jobb.. Finnes mange beskrivelser av slikt på nettet, men skal du splitte en kabel som allerede ligger der, og som kjører 100mb, må du ha en hub eller switch.




 

Du er på bærtur.

Les ka nomore sa lenger oppe, det er riktig.

Er så ufattelig masse latterlig i forumet her.

Alle mulige folk uttaler, som egentlig ikkje veit ka dei snakker om. folk skriver det dei trur er riktig.

 

Med mindre ein veit ting bør ein la være å poste, evt skrive at ein er usikker.

 

No offense Beernuts :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...