Gå til innhold

Installere windows igjennom diskett.


Richard`n

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har en gammel bærbar compaq lte bærbar pc som win 98 har kræsjet på for lenge siden, trass i utallige forsøk har jeg ikke lykktes i å boote den opp igjen:(

Alltid den samme feilen at novelleclient is missing osv.

 

Men jeg tenkte, det må da vel finnes et eldre windows prog som kan installeres igjennom floppy disken? eller i det minste at man kan kutte og pakke filer slik at man kopierer over på disketter??

Er klar over at dette medfører bruk av mange disker, men hvis det er eneste løsning så gjør jeg det.

 

Denne maskina var opprinnelig ment for å settes i en dokkingstasjon, men da denne for lengst er ødelagt så har jeg ikke mange muligheter, det er en slags port på denne maskina som den skal koples opp mot dok.stasjonen igjennom, en svær port... men jeg har aldri sett lignende på andre pcèr...

 

Er det noen som har noen erfaringer/tips osv vil jeg bli veldig glad for å høre dem... det hadde vært gøy å kunne brukt denne gammle maskina til å skrive på :smile:

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan installere windows 95 med diskett.

Tror du kan gjøre det med windows 98 også.

Husker ikke helt hvordan, men jeg har gjort det før.

Det du gjør er å legge cab filen til windows på disketter. Husker jeg brukte et spesielt program til dette. Grunnen er jo at cab filene er over 1.44 MB som er vanlig dos formatert kapasitet på diskett, men det er plass til mer med et annet filsystem.

Skal sjekke dette litt og se om jeg finner ut av det.

Lenke til kommentar

Vel, hvis du kan starte laptop'en i sikkermodus, trykker F8 eller var det F6, uansett, du trykker en av de F knappene når laptop'en sier starting windows eller noe :smile:) (I tilfelle du ikke visste hvordan man starte windows i sikkermodus). Så kan du bruke winzip e.l. pakkeprogram til å lage oppdelte filer av f.eks windows cd'en din, så de passer på diskett. Kan kanskje være ide med en boot diskett. Booter opp laptop'en, deretter prøver du å kjøre setup/install eller hva det heter fra et dir på hdd'en du pakka ut windows på. Kanskje ide å _ikke_ formatere hdd'e nå som du har pakka ut alle disse ørten diskettene :smile: Hvis du ikke har flere partisjoner da, da kan jo du pakke ut diskettene på D:, formatere C: og installere windows på den måten. Eller kanskje holder det å slette alt på C: uten om det dirret som inneholder windows installen du pakka ut.

 

Takk for meg og lykke til med _neger_jobben_ :grin:

 

Alexander

Lenke til kommentar

Ahh, takk og takk :smile:

 

Jeg har ikke nettverkskort i denne msakinen, men jeg har jo com porter og en diger nett-port som kan brukes til linking.

 

For jeg går ut fra at com portene kan brukes til nettverk (i nødstilfelle), eller tar jeg feil??

 

I tilfelle hva trenger jeg for å få Maskinene "linket" til hverandre????

 

har xp på den ene og 98 startet i sikkermodus på den andre.

Lenke til kommentar

Kanskje ikkje heilt det du hadde tenkt men:

 

Min lokale databutikk hadde to duppeditter som gjorde

at eg kunne kople ein bærbar harddisk til ein vanleg

pc. Eg kjøpte desse for å klone innhaldet på ein

10Gb disk over på ein ny 20Gb disk i den bærbare.

 

Du må isofall skrue ut harddisken i den bærbare, og

det kan ofte vere litt vanskeleg å få til.

 

Interlink var noko DOS greier som gjekk over ein

sokalla null-modem kabel. Startar då maskinene med

kun ledeteksten.

 

mvh

 

Bent

Lenke til kommentar

Du trenger en serie eller paralell kabel som er krysset(Mye likt en krysset nettverkskabel)

Så trenger du et kommunikasjonsprogram som kan kommunisere via serie/paralell kabel.

Tror det fulgte med et enkelt i dos tidligere.

Selv har jeg brukt et program som heter fx. Det har fungert ypperlig.

Laplink er vel noe av det samme.(Har ikke prøvd dette)

Lenke til kommentar

Quote:


Negerjobb? :|


 

Ja, er det ikke det? Å sitte å lage oppdelte zip filer som passer 50-60 disketter er ikke akuratt noe jeg anbefaler.

 

Afrikanere var slaver en gang i tiden, også kalt negere, som jeg da kobler sammen med slitsom jobb, fordi slaver måtte gjøre dritt jobben på den tiden. Trenger jeg å forklare mer?

 

Tar selvfølgelig avstand fra slavedrift og undertrykkelse av minoriteter :wink:

 

Alexander

Lenke til kommentar

Quote:


Ja, er det ikke det? Å sitte å lage oppdelte zip filer som passer 50-60 disketter er ikke akuratt noe jeg anbefaler.


Afrikanere var slaver en gang i tiden, også kalt negere, som jeg da kobler sammen med slitsom jobb, fordi slaver måtte gjøre dritt jobben på den tiden. Trenger jeg å forklare mer?


Tar selvfølgelig avstand fra slavedrift og undertrykkelse av minoriteter :wink:


Alexander


Heh, syns bare ikke det var et passende utrykk :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...