Gå til innhold

Tips til Raw fotografering


Anbefalte innlegg

Hallo, jeg har lyst å begynne å fotografer i raw format, men har aldri prøvd dette før. Derfor trenger jeg noen tips. Til orientering ahr jeg Canon EOS 300D og PS-CS2.

 

1.

Trenger jeg noen spesielle programmer for å arbeide/hente in raw bilder, eller klarer CS2 dette selv?

 

2.

Må jeg da hente bildene direkte inn vha CS2 og ikke bruke ZoomBrowser (prg som fulgte med kamera).

 

3.

Når jeg har fått bilde inn i CS2, kommer det da opp som et dårlig bilde hvor jeg må legge inne alle parametrene selv, eller er det bare vanlig å bare endre hvis det trengs?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, hvis du tar RAW-fila inn i Photoshop og lagrer det uten å gjøre noe med det så blir det veldig likt JPEG fila. Jeg har ikke 300D men jeg er ganske sikker på at det vil være stort sett identisk med andre kamera i denne sammenheng.

 

Ta alltid vare på den orginale RAW-fila, du vil alltid lære nye ting og det vil alltid komme ny programvare som gjør at du kan gå tilbake senere og tolke bildet på nytt.

 

Det er ikke alltid man kan gjøre bildet betydelig bedre enn JPEG fila men med RAW så har du alltid mye større muligheter når det gjelder justeringer sånn at JPEG bilder som er tilnærmet ubrukelige kan i noen tilfeller bli flotte bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...