Anterialis Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 (endret) Har en formel som skal avgjøre innhold i ei celle. INFO Jeg skal lage et budsjett over hva jeg bruker av penger. Kolonne A: Navn/Kommentar. // Her står det hva pengene har gått til Kolonne B: Dato Kolonne C: Beløp // Hvor mye jeg har brukt, seff Kolonne H: Drikke // Her henter cella tallet fra Kolonne C om beløpet gjelder "Kos" Formelen er: Gjelder for celle H6 =HVIS(A6="Drikke",C6,"") Altså om det i celle A6 står skrevet "Drikke", vil beløpet i C6 bli skrevet til H6. Om det står noe annet (feks. Reise) skal det ikke komme opp noen ting som helst. Så til poenget Hva skal jeg gjøre med formelen i H6 for at den skal hente beløpet i C6 BÅDE når det står "Drikke" og/eller når det står "Brus"? Alt står skrevet på samme rad Dette er jo både drikkervarer liksom, og meningen er at jeg vil spesifisere i A-kolonna hva det er for noe jeg har kjøpt, mens alle tall skal komme under samme kolonne (H). Står det "Drikke" i kolonne A, og "20" i Kolonne C, kommer det opp "20" i kolonne H. Står det "Brus" i kolonne A, og "20" i Kolonne C, skal det komme opp "20" i kolonne H. Står det derimot "Reise" skal det ikke komme opp noen ting som helst, da jeg skal ha dette et annet sted. Dette har jeg prøvd Etter å ha tillært meg litt forskjellige programeringsspråk, prøvde jeg meg på "&&" og "||" uten hell. Formelen ble da: =HVIS(A6="Drikke" || "Brus",C6,"") Dette ble altså feil. Hva skal jeg skrive for å løse mitt problem? Om/når dere ikke skjønner hva jeg mener, bare si ifra. Jeg sjekker posten hvert minutt i starten her... På forhånd takk =) EDIT En måte jeg har funnet ut, er ved å skrive: =HVIS(A6="Drikke",C6,HVIS(A6="Brus",C6,"")) ... men dette er da veldig tungvindt om jeg har flere kriterier. Finnes det altså noen lettere måte? Endret 9. oktober 2006 av w3p
ravika Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 (endret) =HVIS(ELLER(A6="Brus";A6="Drikke");C6;"") Denne metoden burde virke. Om den er så mye lettere enn den du allerede har kommet frem til kan vel diskuteres.... Men selv tror jeg at jeg ville brukt denne. Innenfor parantes nummer 2 (ELLER), kan du spesifisere de ordene du vil hente ut. EDIT: Byttet ut cellereferansene med de samme du brukte i ditt eksempel Endret 9. oktober 2006 av t0my
Anterialis Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter Skrevet 9. oktober 2006 (endret) Takk for forslaget! Det er komma ( , ) ikke semikolon ( ; ), hvis noen andre lurte... EDIT: Blei visst blinketryne i stedet for semikolon og parantes... Endret 9. oktober 2006 av w3p
Harald Staff Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Om det er komma eller semikolon avhenger av hva som står definert som listeseparator i Kontrollpanelet. Her til lands er det oftest semikolon. Om det er HVIS eller IF avhenger om man har norsk eller USA-engelsk Excelversjon. Kombinasjonen din, Usa-engelsk listeseparator og norsk Excel, er "sjelden som barter på egg", som Donald så treffende sa det for en mannsalder siden, mens nosk listeseparator og Usa-engelsk Excel er ganske vanlig. Så jeg vedder en tier på at ikke veldig mange lurte -semikolon og parantes Beste hilsen Harald
Anterialis Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter Skrevet 9. oktober 2006 Hehe ok=) Takk for informasjonen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå