Gå til innhold

Finnes det noen sammenligninger der ute?


Anbefalte innlegg

Lurte bare på en liten sak og kanskje dere der ute kan hjelpemeg litt.

 

Har en "server" som jeg skal kjøre opp et OS på. Det som skal gå på den serveren erminst mulig for å få best mulig ytelse.

 

Applikasjonen er en spillserver som pr dags dato er 32-bit. Denne applikasjonen er veldig minnekrevende, bruker nesten ikke disk i/o.

Har 10krpm disker SATA, har Dual Core E6600 cpu og Asus P5W DH Deluxe hovedkort, med OCZ minne.

 

Kjører maskinen overklokket litt, men skal lengre.

 

Valgene står mellom 2 ting:

 

1 ) 32-bit eller 64-bit OS

2 ) Windows XP eller Windows Server 2003

 

Har også vurdert Linux, men jeg vil ha opp Windows partisjonen først, før jeg ser på Linux-biten.

Jeg har tilgang på Windows XP Pro i 32 (SP2) og i 64-bit, samt at jeg har tilgang på Windows Server 2003 R2 standard x64.

 

Det som blir kriteriene blir jo stabilitet og ytelse. Har dere noen forslag til hvilken løsning som kan være den beste for meg??

Må også da tenke på drivere og tilgangen til disse. Hvor vanskelig det egentlig blir å drifte løsningen i eterkant.

 

Jeg har driftet denne serveren på XP SP2 32-bit i lengre tid nå, men grunnet maskinvare endringer, så vil jeg reinstallere. Siden jeg har 64-bit tverrs igjennom, så lurer jeg da på om jeg vil få ulemper/fordeler av 64-bit OS me 32-bit applikasjon på toppen. Problemet med applikasjonen er jo at den IKKE benytter seg av flere CPU'r, men kun en.

 

Setter Affinity til kun den ene CPU'n og Priority til HIGH mens alt det andre går på den andre CPU'n....

 

Noen gode forslag??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Om ikke applikasjonen selv er 64bit så er det ingenting å tjene på å kjøre 64bit - Du vil antakelig få dårligere ytelse.

 

Om ytelse og stabilitet er viktig er linux et veldig godt alternativ. Om applikasjonen din er åpen er det sjeldent noe problem å skaffe en 64bits utgave til linux. Det kan faktisk også hende at det finnes en smp-versjon (fler-prosessor) tilgjengelig.

 

På den tekniske siden skal det nevnes at det virker som at 64bit operativsystemer og applikasjoner bruker mer minne enn 32bits utgaven. Har ikke funnet bekreftelse på dette, dog.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...